2026-08-16, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
De resonerade ju uppenbarligen inte så? De gjorde ju alla fel. Inga flytvästar. Åka i liten, öppen båt med barn. Åka när det är mörkt och dålig sikt. Åka framför ett lastfartyg. Inte ha AIS.

Hade de gjort något som helst för att förebygga en olycka hade de kanske alla varit i livet idag.

Men vad man har hört, så agerade de som oansvariga föräldrar som inte försökte förebygga olyckan på något sätt som helst.

Så det är väl inte förvånande att olyckan skedde. Hoppas detta är en läxa till dem och andra föräldrar att tänka på sin familjs säkerhet. Naturen är en farlig plats.

Ja, och det behövs ju också för att statuera ett exempel. Så att inte näste semesterfirare lägger sig mitt i en farled, fäller upp kapellet, ignorerar att ha uppsikt bakåt, trycker in AirPodsen och scrollar med telefonen och har noll ansvar om man blir påkörd bakifrån (nu påstår jag inte att han gjort det sistnämnda, men hypotetiskt blir beteendet försvarbart om inget ansvar läggs på den andre hälften)

Men ansvaret brukar ju alltid fördelas procentuellt till slut av sjösättsdomstol så vi får nog svaret så att människor lär sig.
Citera
2026-08-16, 10:25
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Nu är det ju inte snipans kapten utan fartygets kapten som sitter häktad för bla bristande uppsikt och vårdslöshet...

Det där har du missförstått. Vänligen läs åklagarens pressmeddelande!

Den ryske örlogskaptenen är häktad för att han är ryss...
Citera
2026-08-16, 10:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Åklagare uttalade sig från början att det inte kommer bli aktuellt att utreda huruvida föraren av snipan gjort sig skyldig till brott då han redan fått en så stor personlig förlust. För mig är det underförstått att det finns grunder att kunna åtala även honom men man väljer att inte göra det.
Det där är väl ändå en trådsanning som "Veri-diktatorn" envist har spridit genom att upprepa det hundra gånger?

Vad jag minns har åklagare uttalat att vid det aktuella tillfället fanns inget som tydde på att föraren av snipan gjort något grovt fel, och därför "inte skulle straffas" med hänvisning till att han förlorat både hustru och dotter i olyckan och att det var straff nog.

Han nämnde över huvud taget inget om vad som skulle utredas eller inte, så naturligtvis kommer även pappans roll i olyckan att utredas, då det kan ha betydelse för kaptenens och lotsens skuld i frågan.
Det kommer säkerligen att nämnas både i haveriutredningen och i eventuell dom, om snipans förare anses ha del i att olyckan skett. Däremot kommer inte pappan att bestraffas om inget allvarligt brott kommer fram under utredningen.
Citera
2026-08-16, 10:28
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Om lotsen inte tillför något, varför måste man då ta ombord en sådan?

Rederiet vill gärna att försäkringen gäller, när exempelvis ett av deras fartyg mejar ner Tjörnbron...

Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
jag trodde att de hade betydligt mer auktoritet än det du beskriver

Vad mer än att bestämma kurs och fart hade du förväntat dig?
Citera
2026-08-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det där är väl ändå en trådsanning som "Veri-diktatorn" envist har spridit genom att upprepa det hundra gånger?

Vad jag minns har åklagare uttalat att vid det aktuella tillfället fanns inget som tydde på att föraren av snipan gjort något grovt fel, och därför "inte skulle straffas" med hänvisning till att han förlorat både hustru och dotter i olyckan och att det var straff nog.

Han nämnde över huvud taget inget om vad som skulle utredas eller inte, så naturligtvis kommer även pappans roll i olyckan att utredas, då det kan ha betydelse för kaptenens och lotsens skuld i frågan.
Det kommer säkerligen att nämnas både i haveriutredningen och i eventuell dom, om snipans förare anses ha del i att olyckan skett. Däremot kommer inte pappan att bestraffas om inget allvarligt brott kommer fram under utredningen.

Vi får hoppas du får rätt!

Jag läste det från åklagarens pressmeddelande, och om än luddigt och lite svårtolkat så var det min tolkning. Vi hoppas du får rätt i din tolkning!
Citera
2026-08-16, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paliswe
Det finns två radar, den nedre är C-band (10 cm) och den övre är X-band (3 cm). X-bandsradarn har bättre upplösning och används inomskärs och på korta avstånd. Denna är placerad midskepps. C-bandsradarn är lämpligare ute på öppna havet då den har längre räckvidd. Den är placerad bordvards åt styrbord.
X-bandsradarn är på uppskattningsvis 16 m höjd över vattenytan. Den är placerad rakt över bryggan så samma avstånd gäller till fören som för bryggan, 76 meter.
På 76 meter blir det 6 meters höjdskillnad mot fören, extrapolerar man det är det ungefär 150 meter framför båten som radarn kan se föremål. Och då är det rakt fram. Det räcker med att komma några grader styrbor eller babord så minskar det upptäcksavståndet till väldigt nära fartyget.
Det är två hinder på vägen, det är lyftkranen som är precis framför bryggan och som hindrar sikten rakt fram, samt främre masten. Beroende på radarantennen bredd kan den ändå titta "förbi" kranen. Nu har ju åklagare sett VDR-inspelningen och konstaterat att radarn såg båten (båtarna), åtminstone på länge avståndet än 100-150 m. Sedan kan de ha försvunnit i radarskuggan (spekulation).
Nu pratar du om sådant du inte kan något om utan du har googlat lite och lite AI samt egna fantasier.

Finns ingen C-bands radar på fartyget, du har googlat fel.

Lyssna bara, var 10:e inlägg här kanske är korrekt om du har tur
Citera
2026-08-16, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Regel 2 handlar om gott sjömanskap. Den undantar ingen från ansvar, tvärtom. Som några av oss påtalat rätt många gånger nu finns ett delat ansvar här och även om skeppet brustit i regelverket så har snipan också det, och när det kommer till regeln om gott sjömanskap så kanske snipan har brustit på fler punkter än skeppet.

Bara en sådan sak som att inte sätta flytväst på ett barn i en liten snipa i en frekventerad farled sent på kvällen i ostadigt väder och sjögång kan anses vara en brist i gott sjömanskap.

Återigen, se det HD prejudikat jag länkat, jag vill minnas även det nämner gott sjömanskap i det målet. Det lär kunna appliceras likadant i detta.
Absolut, gott sjömanskap är huvudregeln på sjön, sedan finns detaljregler men precis som en yrkeschaufför, dom krockar mycket sällan då dom har god uppsikt och inte håller på strick trafikreglerna utan undviker problem, tvärt emot en somalier som går över gatan med en mobil eller snipas skeppare.

Jag har rätt att.. straffars sig oftast , snipans skeppare blev i praktiken en mördare pga tjurskallighet eller okunskap.
Citera
2026-08-16, 10:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det kanske du leddes att tro, ja. Men, nej, inte utan adekvat behörighet.

Visste lotsen att du saknade behörighet? Var det en svensk lots?
På privata båtar skiter man oftast i formell kompetens. Kolla alla fritidsbåtar på västkusten en högsommardag i juli. Långt ifrån alla kommer ha utbildning.

Nej, detta var inte i Sverige, och normalt hade aktuell båt inte behövt lots. Vi gick ett farvatten där samtliga måste ha lots ombord, även småbåtar.
Citera
2026-08-16, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paliswe
Jag gjorde en extra kalkyl grafiskt (la ut linjer från fotot från radarantennen över förpiken) och såg när det "träffade" vattenytan och då hamnade jag på en närgräns för radarn på 80 m för om fartyget.
Så genom att radarn är placerad betydligt högre än bryggan vinner man ett avsevärt område mellan radarns närgräns och den optiska närgränsen från bryggan.

Vad blir skillnaden om fartyget går tomme eller med last?
Med last syns väl inte bulben oftast, borde göra en hel del på vinkeln
Citera
2026-08-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Men ge dig, det var inte läge för lanternor tända! Det var ljust ute!
läge för lanternor tända! Dom kan du han tända hela tiden""

Du resonerar som EU gjorde rörande att ha halvljuset på dagtid för 20 år sedan, sedan fattade dom att det är jäklig bra men idioterna släckte tyvärr bakljuset
Citera
2026-08-16, 10:51
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Vi får hoppas du får rätt!

Jag läste det från åklagarens pressmeddelande, och om än luddigt och lite svårtolkat så var det min tolkning. Vi hoppas du får rätt i din tolkning!
Det finns länk tidigt i tråden till Åklagarmyndighetens uttalande.
Jag har inte tid just nu att leta rätt på det, men det skulle vara bra om någon vill göra det så vi kan döda en trådsanning.
Citera
2026-08-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Så du tycker du behöver hålla uppsikt lika mycket bakåt som framåt i din färdriktning när du kör, varför då?

Ja det är en av sjövägsreglerna och borde för en icke idiot vara självklart om man vill minska risken för olyckor. Hoppas du inte har körkort!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in