Citat:
Ursprungligen postat av
Cutthethroat
Men herregud, du tar inte det minsta ansvar för det som kommit ur din mun!
Hur kan du sitta här och hänvisa till den ena lagen efter den andra och i andra stunden säga att kapten inte behöver följa dom?
Du har ju argumenterat i dina inlägg till mej, att det stora fartyget har iom sin storlek rätt att köra först, oavsett sikt, djup, eller utrymme.
Dessutom kläckte din dumma mun ur sig att det blit för dyrt att följa reglerna, detta kan du fråga vilket rederi som helst, detta sa du till mig.
Det med situasionstecknet du
nämner, det är ju precis motsatt det du argumenterade mot mig mig.
Du verkar vara kunnig inom sjölagar och regler, det ger jag dig, jag påstår inget annat.
Men du räknar upp lagar som säger "si", sedan argumenterar du för att kaptenen ändå kan tillåtas göra "så", alltså inte följa reglerna.
Det är det jag menar, hur ska trafiken fungera om bara vissa ska behöva följa lagar och regler?
Det blir ju ohållbart, livsfarligt som visade sig i detta fallet.
Dessutom anser både polis och åklsgare att det är fartyget som gjort fel, helt klart dess fel.
De har trots att de borde kunnat se fritidsbåten både okulärt och via radar bara kört över den.
Precis detta som du har propagerat för i dina svar till mej, att stördt kör först vare sig dom ser eller inte.
Du förstår fortfarande inte. Är du lågbegåvad?
Det är fullt möjligt för flera inblandade i en sjöolycka att bryta mot regler. Och så är det i princip alltid just på grund av att sjölagarna är skrivna just på det viset.
Jag har försökt att förklara vikten av man som fritidsbåtförare är försiktig när man rör sig runt omkring handelsfartyg. Har man möjligthet att i god tid undvika en närsituation så bör man göra det, för sin egna hälsas skull, istället för att lita på ett handelsfartyg fullt av överarbetade ryssar.
Det jag skrivit om Misje Verde har inte haft som syfte att frånta dem ansvaret utan för att tjommar som du ska fatta att det bara är en tidsfråga innan olyckor sker. Då vill man inte vara den som råkar illa ut. Stort fartyg hårt och tungt, liten snipa lätt och mjuk. Det är lätt att räkna ut vem som får ont och de flesta i tråden förstår resonemanget.
Det har dessutom visat sig att jag hade rätt. Båten har haft anmärkningar med både vilotider och matriell utrustning ombore. Detta fråntar inte Misje Verdes ansvar, snarare tvärtom, men man är en komplett idiot om man inte då inser att man bör hålla undan från såna fartyg.
En av de första sakerna man får lära sig på körskolan är att man ska räkna med att alla andra i trafiken kör som idioter och agera därefter. Det är liknande på sjön... är du på sjön så är du garanterat en av de idioterna