2026-08-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Sluta sprida en massa lögner. Det var skymning och bara måttlig sikt. Mörker inföll kort efter olyckan.

Varför svarar du inte på mitt inlägg som besvarat dina felaktiga frågor angående såväl ljus, skymning som lanternor?

Solen gick ner 21.38
Olyckan skedde 11 minuter tidigare.
Skymning efter solnedgång i någon timma.
Att man inte skulle sett snipan pga detta INNAN olyckan är en oerhört korkad slutledning och sannolikt bara till för att plocka poäng här, hos mindre pålästa.

Att insinuera snipan begått fel pga ej tända lanternor är givetvis en total ickefråga och rentav korkat att öht nämna som något som ligger snipan i fatet när såväl data som bilder finns.
Det kommer inte att vara relevant för ett ev åtal.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-15 kl. 18:28.
Citera
2026-08-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det är nästan enbart du som surrar om att regel 5 här inne ska gälla snipan också. Om du är så säker på att regel 5 även ska gälla den. Varför är han då inte anmäld för något regelbrott ö.v.h inte heller regel 5. Det gäller enbart MV som du mycket väl vet om. Så man undrar ju varför du envisas med att upprepa något som inte ens kommer att ske. Dags att komma tillbaka till verkligheten snart kapten.

Fick man något svar på mina tidigare frågor, måste missat det annars. Ställer frågan igen då. Hur kommer det sig att du skrev att det var mest troligt kunde bli 1-1,5m höga vågor, men sen i inlägget tätt in på så skriver du att du har sett det med egna ögon? Två helt olika saker. Det blir så snurrigt när du drar så mycket lögner tillsammans med chatGTP Så har du sett ca 1,5m vågor där eller är det bara troligt att det kan bli ca 1,5m vågor- som du skrev i första inlägget?

Åklagare uttalade sig från början att det inte kommer bli aktuellt att utreda huruvida föraren av snipan gjort sig skyldig till brott då han redan fått en så stor personlig förlust. För mig är det underförstått att det finns grunder att kunna åtala även honom men man väljer att inte göra det.
Citera
2026-08-15, 18:32
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Åklagare uttalade sig från början att det inte kommer bli aktuellt att utreda huruvida föraren av snipan gjort sig skyldig till brott då han redan fått en så stor personlig förlust. För mig är det underförstått att det finns grunder att kunna åtala även honom men man väljer att inte göra det.

Ja för dig och personen jag citerade finns det säkert massa otroliga grunder, men verkligheten säger något annat. Men som så ofta så är det bättre gå efter det som skett i verkligheten istället.
Citera
2026-08-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det är nästan enbart du som surrar om att regel 5 här inne ska gälla snipan också. Om du är så säker på att regel 5 även ska gälla den. Varför är han då inte anmäld för något regelbrott ö.v.h inte heller regel 5. Det gäller enbart MV som du mycket väl vet om. Så man undrar ju varför du envisas med att upprepa något som inte ens kommer att ske. Dags att komma tillbaka till verkligheten snart kapten.

Regel 5 gäller alla fartyg. Har snipan sett MV har man brutit mot regel 2 och 17b. Åklagaren anser dock att snipan ej har något straffrättsligt ansvar.
Citera
2026-08-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Guldfisken-
Regel 5 gäller alla fartyg. Har snipan sett MV har man brutit mot regel 2 och 17b. Åklagaren anser dock att snipan ej har något straffrättsligt ansvar.

I tillägg till regel 5 skall ju nämnas att desto högre fart desto större krav på utkik, därav är MV’s ansvar betydligt större som dels upphinnande bakifrån och dels kommande med högre fart.
Citera
2026-08-15, 18:43
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag har läst många fall av domar där folk döms till vållande till annans död i trafiken. Det krävs oftast att man varit onykter, eller kört med bil som t.ex haft körförbud för att dömas till grovt vållande. För att dömas till Vårdslöshet krävs inte mkt, dömas för grovt vållande kommer nog bli svårare. Där räcker det inte att du gjort varit slarvig, den lagen tolkas ju oftast som att du måste gjort medvetet oaktsamma val (som att ta.ex dricka alkohol och köra fordon etc) Vi får se vart det landar

Ett handelsfartyg där kaptenen skulle kunnat undvika en olycka bara han tittat på radarn? Tror nog att kaptenen kommer skaka galler. Det lär väl snurra runt några år i överklagande i olika domstolar kan jag tänka mig.
Citera
2026-08-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Ett handelsfartyg där kaptenen skulle kunnat undvika en olycka bara han tittat på radarn? Tror nog att kaptenen kommer skaka galler. Det lär väl snurra runt några år i överklagande i olika domstolar kan jag tänka mig.

Där påstår jag inte att du kommer ha fel. Även om jag inte tror fängelsestraff av över 3-6 månsd8är troligt..
Citera
2026-08-15, 18:50
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Sluta sprida en massa lögner. Det var skymning och bara måttlig sikt. Mörker inföll kort efter olyckan.

De gick att se på radarn. Med ditt resonemang får inte någon köra båt för att det är mörkt.
Citera
2026-08-15, 18:54
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Här är hon under gång ca en timme innan olyckan
https://postimg.cc/RWHNcq3j

Tackar! Jag hade redan ditt foto på hårddisken, men kunde inte hitta ditt inlägg i tråden...

Min förmodan, utan att tjuvtitta på fotona, var att Misje Verde skulle få en till beloppet mindre pitch-vinkel under gång. Men jag är ingen skeppsbyggare, utan en enkel sjökapten.

När jag sedan jämförde fotona, såg jag ingen märkbar förändring av trimmet.

Men man måste mäta!

Avståndet när man inte längre ser en container, som ligger och flyter 0.1 mm under ytan, sedd från bryggrutans nederkant ökar faktiskt från 429 meter (*) vid stillaliggande till 536.236162362 meter (**) under gång.

(*)
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna

(**)
90/813*4844
Citera
2026-08-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
I tillägg till regel 5 skall ju nämnas att desto högre fart desto större krav på utkik, därav är MV’s ansvar betydligt större som dels upphinnande bakifrån och dels kommande med högre fart.

Ja, indirekt iallafall. Du ska ha fullgod utkik efter alla rådande förhållanden, och där är väl farten en faktor, sammankopplat med regel 6. Men finns egentligen ingen ursäkt för något av fartygen att inte se varandra så länge sikten var god.

Ja upphinnande är väjningsskyldig.
Citera
2026-08-15, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Men herregud, du tar inte det minsta ansvar för det som kommit ur din mun!

Hur kan du sitta här och hänvisa till den ena lagen efter den andra och i andra stunden säga att kapten inte behöver följa dom?

Du har ju argumenterat i dina inlägg till mej, att det stora fartyget har iom sin storlek rätt att köra först, oavsett sikt, djup, eller utrymme.

Dessutom kläckte din dumma mun ur sig att det blit för dyrt att följa reglerna, detta kan du fråga vilket rederi som helst, detta sa du till mig.

Det med situasionstecknet du
nämner, det är ju precis motsatt det du argumenterade mot mig mig.

Du verkar vara kunnig inom sjölagar och regler, det ger jag dig, jag påstår inget annat.

Men du räknar upp lagar som säger "si", sedan argumenterar du för att kaptenen ändå kan tillåtas göra "så", alltså inte följa reglerna.

Det är det jag menar, hur ska trafiken fungera om bara vissa ska behöva följa lagar och regler?
Det blir ju ohållbart, livsfarligt som visade sig i detta fallet.

Dessutom anser både polis och åklsgare att det är fartyget som gjort fel, helt klart dess fel.

De har trots att de borde kunnat se fritidsbåten både okulärt och via radar bara kört över den.

Precis detta som du har propagerat för i dina svar till mej, att stördt kör först vare sig dom ser eller inte.

Du förstår fortfarande inte. Är du lågbegåvad?

Det är fullt möjligt för flera inblandade i en sjöolycka att bryta mot regler. Och så är det i princip alltid just på grund av att sjölagarna är skrivna just på det viset.

Jag har försökt att förklara vikten av man som fritidsbåtförare är försiktig när man rör sig runt omkring handelsfartyg. Har man möjligthet att i god tid undvika en närsituation så bör man göra det, för sin egna hälsas skull, istället för att lita på ett handelsfartyg fullt av överarbetade ryssar.

Det jag skrivit om Misje Verde har inte haft som syfte att frånta dem ansvaret utan för att tjommar som du ska fatta att det bara är en tidsfråga innan olyckor sker. Då vill man inte vara den som råkar illa ut. Stort fartyg hårt och tungt, liten snipa lätt och mjuk. Det är lätt att räkna ut vem som får ont och de flesta i tråden förstår resonemanget.

Det har dessutom visat sig att jag hade rätt. Båten har haft anmärkningar med både vilotider och matriell utrustning ombore. Detta fråntar inte Misje Verdes ansvar, snarare tvärtom, men man är en komplett idiot om man inte då inser att man bör hålla undan från såna fartyg.

En av de första sakerna man får lära sig på körskolan är att man ska räkna med att alla andra i trafiken kör som idioter och agera därefter. Det är liknande på sjön... är du på sjön så är du garanterat en av de idioterna
Citera
2026-08-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
De gick att se på radarn. Med ditt resonemang får inte någon köra båt för att det är mörkt.

Det var inte mörkt.
Solen gick ner 11 minuter efter olyckan.
Det var ljus långt efter det.
Framför allt var det jätteljust innan olyckan.

Han svamlar, som vanligt, och plockar halmstrån.
Något ev mörker eller skymning är inget som kommer att tas upp som något argument i ett ev åtal.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-15 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in