2026-08-15, 23:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Precis, det ska bli mycket intressant att få höra vad som sagts på brygga, och på vilka grunder åklagaren menar att både kaptenen och lotsen bär gemensamt ansvar för dödsfallen.
Nu vill jag återigen förtydliga att jag inte är sjökapten, jag har faktiskt ingen formell nautisk kompetens alls, men jag har seglat hela livet, och den enda gång jag haft en lots ombord så tog han rodret när han tyckte det var dags att bryta mot regler, och då sa han "så här får vi inte göra, men nu gör vi det i alla fall, jag tar ansvaret", så tydligt var budskapet...
Citera
2026-08-15, 23:25
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt inte glömt regel 2, jag har bara valt att inte nämna den, även om det var på vippen i ett inlägg tidigare Men du har helt rätt i den regeln, och den kommer med största sannolikhet att nämnas i detta fall när det kommer upp i domstol, precis som det gjorde i det mål som avgjordes i HD som jag refererade till tidigare

Observera att den text du anger här inte är COLREGs rule 2, det där är någons tolkning som har blivit väldigt missvisande, se nedan för det andra stycket av den svenska regel 2.

https://www.corren.se/nyheter/inrikes/olyckor/artikel/expert-om-tjornolyckan-svart-att-avgora-ansvaret/jdqwoq0r
Citera
2026-08-15, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag har ingen uppfattning i sakfrågan och vill inte gå i polemik med någon, men är det absurt om åklagaren kan hävda att lotsen inte påtalat bristen och därmed inte sett till att han har rätt förutsättningar för att lotsa säkert och korrekt? Kan det inte vara rimligt att åklagaren vill få prövat lotsens ansvar ifall denne inte påtalat att det saknas adekvat utkik?

Lotsens ansvar är att bidra med lokalkännedom.
Lotsens ansvar är inte att övervaka kaptenen och se till att kaptenen gör sitt jobb på rätt sätt.
Kaptenen är befälhavare.
Lotsen är inte befälhavare.

Lokalkännedom handlar i huvudsak om kurs och fart, baserat på rådande lokala förållanden, farleder, mängd och karaktär på trafiken i och omkring farlederna, väderförhållanden, osv. och att ge råd kring kurs och fart baserat på denna kännedom.

En åklagare kan inte bara tycka att någon ska ha ett visst ansvar och att det därför ska prövas. Åklagaren måste luta sig emot lagen och en objektiv utredning kring vad som skett.

Åklagaren måste ha en rättslig grund för att påstå att lotsen är ansvarig för dödsfallen. Frågan är då vilken den rättsliga grunden är när åklagaren påstår att kaptenen och lotsen har ett och samma ansvar här.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Sedan vet jag ju inte vad som är praxis för lotsar i ett sådant läge. Förväntas de säga till befälhavaren att "nu får du se till att ta upp en gubbe till på bryggan för här är trångt och mycket båtar och vi behöver bättre koll", ifall de känner sig oroliga? Är det deras plikt att säga det? Är det vanligt att det sker?

En lots förväntas, har ansvar, att förse kapten med råd för att säkert framföra fartyget i den lotsled som är aktuell. Om lotsen anser att det behövs fler på bryggan för att säkert göra det, så kan han naturligtvis rekommendera kapten om detta.

I ett sådant här fall handlar det inte så mycket om vad som förväntas, eftersom det kan skilja väldigt mycket.
Det handlar om vilket ansvar lotsen har, vilket straffrättsligt ansvar lotsen har.

Det är inget ovanligt alls att det är trångt och mycket båtar. Den farled där denna olycka skedde är typiskt en sådan farled. Många av de stora farlederna runt sveriges kuster är sådana. Där går många stora fartyg och de samsas med många fritidsbåtar. Det är normalt.

Om åklagaren i detta fallet anser att både lotsen och kaptenen samtidigt är skyldiga till vållande till annans död, för att åklagaren anser att det var lotsens straffrättsliga skyldighet att säga till kapten att de behövde en person till på bryggan, ja, då tycker jag att det är absurt. Men det är min åsikt
Citera
2026-08-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adaptor
Lotsen är ombord som rådgivare och expert på det lokala farvattnet. Lotsen har enbart en rådgivande roll och ombord för att försäkringen ska gälla samt krav från hamnen, men lotsen har inget ansvar för fartygets framförande. Ansvaret är alltid befälhavarens vare sig han är på bryggan, ligger i kojen eller rent av befinner sig iland på en pub.

Under mina år har jag nog aldrig hört att en befälhavare inte skulle agera i linje med lotsens order. I samma ögonblick som befälhavaren inte följer lotsens råd blir det problem med försäkringsbolaget om nu olyckan skulle vara framme.

Även om befälhavaren är ytterst ansvarig går lotsen givetvis inte fri från eventuell oaktsamhet.
Citera
2026-08-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
https://www.corren.se/nyheter/inrikes/olyckor/artikel/expert-om-tjornolyckan-svart-att-avgora-ansvaret/jdqwoq0r

Tack, ja, det är nog fler och fler som kommer att uppmärksamma det här.
Förhoppningsvis kommer vad det lider en del reaktioner på åklagarens rättshaveristiska beteende också, om han inte ser till att hantera det innan åtal väcks.
Citera
2026-08-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu vill jag återigen förtydliga att jag inte är sjökapten, jag har faktiskt ingen formell nautisk kompetens alls, men jag har seglat hela livet, och den enda gång jag haft en lots ombord så tog han rodret när han tyckte det var dags att bryta mot regler, och då sa han "så här får vi inte göra, men nu gör vi det i alla fall, jag tar ansvaret", så tydligt var budskapet...

Och då kan vi anta att det fanns en anledning som faller under den del av regel 2 som kommenterades för en liten stund sedan i tråden

Problemet är bara att en lots inte har det mandatet du nämner ovan. Befälhavaren har fortfarande ansvaret. Eftersom du saknar nautisk kompetens kan det inte ha varit du.
Citera
2026-08-15, 23:41
Medlem
Citat:

Citat:
Tack, ja, det är nog fler och fler som kommer att uppmärksamma det här.
Förhoppningsvis kommer vad det lider en del reaktioner på åklagarens rättshaveristiska beteende också, om han inte ser till att hantera det innan åtal väcks.

Goddag yxskaft.
Reglerna är ibland svårtolkliga juridiskt. Det vet vi efter dryga 9000 inlägg här.
Att klistra in två veckor gamla artiklar ala kvällstidningslektyr från någon ”expert” blir mer pannkaka än fakta dock.
Citera
2026-08-15, 23:41
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Och då kan vi anta att det fanns en anledning som faller under den del av regel 2 som kommenterades för en liten stund sedan i tråden

Problemet är bara att en lots inte har det mandatet du nämner ovan. Befälhavaren har fortfarande ansvaret. Eftersom du saknar nautisk kompetens kan det inte ha varit du.
Befälhavaren låg och sov.

Jag, som styrman, litade på lotsen.
Senast redigerad av Mr.Woods 2026-08-15 kl. 23:44.
Citera
2026-08-15, 23:52
Medlem
Citat:
Befälhavaren låg och sov.

Jag, som styrman, litade på lotsen.

Men, ehhh, alltså, vem var vakthavande befäl?
Citera
2026-08-15, 23:54
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Men, ehhh, alltså, vem var vakthavande befäl?
Jag.
Citera
2026-08-16, 00:04
Medlem
Citat:
Jag.

Det kanske du leddes att tro, ja. Men, nej, inte utan adekvat behörighet.

Visste lotsen att du saknade behörighet? Var det en svensk lots?
Citera
2026-08-16, 00:04
Medlem
Citat:
Tack för uträkning! Den va välgjord.

Jag har en tanke på om det finns ngn möjlighet att räkna ut eventuell radarskugga framför båten?

Min första tanke var, när åklagare skrev att snipan sågs i god tid före kollisionen, att detta ordval (god) är pga att snipan eventuellt inte sågs precis före kollisionen utan har försvunnit på radar pga radarskugga, därför använder åklagaren begreppet "god tid före" och inte "snipan sågs på radar före kollisionen". Jag kan givetvis ha fel (och försvarar inte att kaptenen borde sett snipan på radar från första början). Skulle åklagare säga "snipan sågs på radar på långt men försvann sista 200m pga radarskugga" så hade det ju försvarat kaptenen, så därav måste ju åklagaren välja ord som lägger över snsvar på kaptenen (återigen, jag kan ha fel)

Men om du är bra på att identifiera vilken radar som är vilken så får du gärna räkna på det (jag är för okunnig för att säkert kunna identifiera vilken radar som är vilken). Hade varit intressant att veta

Hur skulle det försvara kaptenen? Om radarskugga innebär att han har sett snipan på minst tvåhundra meters avstånd så har han ju haft än mer tid (på grund av längre avstånd) att reda ut problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in