Citat:
Tack för uträkning! Den va välgjord.
Jag har en tanke på om det finns ngn möjlighet att räkna ut eventuell radarskugga framför båten?
-----
Men om du är bra på att identifiera vilken radar som är vilken så får du gärna räkna på det (jag är för okunnig för att säkert kunna identifiera vilken radar som är vilken). Hade varit intressant att veta
Jag har en tanke på om det finns ngn möjlighet att räkna ut eventuell radarskugga framför båten?
-----
Men om du är bra på att identifiera vilken radar som är vilken så får du gärna räkna på det (jag är för okunnig för att säkert kunna identifiera vilken radar som är vilken). Hade varit intressant att veta
Det finns två radar, den nedre är C-band (10 cm) och den övre är X-band (3 cm). X-bandsradarn har bättre upplösning och används inomskärs och på korta avstånd. Denna är placerad midskepps. C-bandsradarn är lämpligare ute på öppna havet då den har längre räckvidd. Den är placerad bordvards åt styrbord.
X-bandsradarn är på uppskattningsvis 16 m höjd över vattenytan. Den är placerad rakt över bryggan så samma avstånd gäller till fören som för bryggan, 76 meter.
På 76 meter blir det 6 meters höjdskillnad mot fören, extrapolerar man det är det ungefär 150 meter framför båten som radarn kan se föremål. Och då är det rakt fram. Det räcker med att komma några grader styrbor eller babord så minskar det upptäcksavståndet till väldigt nära fartyget.
Det är två hinder på vägen, det är lyftkranen som är precis framför bryggan och som hindrar sikten rakt fram, samt främre masten. Beroende på radarantennen bredd kan den ändå titta "förbi" kranen. Nu har ju åklagare sett VDR-inspelningen och konstaterat att radarn såg båten (båtarna), åtminstone på länge avståndet än 100-150 m. Sedan kan de ha försvunnit i radarskuggan (spekulation).