2026-08-16, 08:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du säger ju att SOC inte filtrerar,
Nej.
Citera
2026-08-16, 08:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Visselblåsare: Avgörande uppgifter mörkades i Elsa-fallet

Visselblåsaren bekräftar att det Kurt sa stämmer.

Socialtjänsten filtrerade bort uppgifter som talade till föräldrarnas fördel.

Totius är helt fast i sina teoretiska och processuella fel. För att överhuvudtaget få ihop sin logik tvingas han in i sin eviga cirkelsnurra, där han slipper ta in de nya uppgifterna som framkommit i den externa utredningen.

Men så fort man ställer konkreta frågor om vad som faktiskt står i den oberoende granskningen blir det helt tyst. Då får man inga svar alls.

I stället spinner han vidare med sina cirkelresonemang och fortsätter blint att hänvisa till gamla, inaktuella domar.
Citera
2026-08-16, 08:42
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Låt oss montera ner ditt påstående om att det "bara var processuella brister":

Vad "processuella brister" faktiskt innebär: Det betyder att myndigheten bröt mot objektivitetsplikten, mörklade centrala bevis och felrepresenterade vad behandlande läkare faktiskt sa.

Kopplingen till "risken": Påståendet att mammans agerande var "skadligt" fanns bara där för att socialtjänsten filtrerade bort all information som visade motsatsen.

Slutsatsen: När utredningen var riggad faller motiveringen för det fortsatta omhändertagandet.

Att kalla mörkläggning av bevis i tvångsmål för "bara processuella brister" visar att du är beredd att släta över vad som helst för att försvara systemet.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, domstolen har gått på vårdens utsagor.

Citat:
Nej.
Så vad är det du säger då?
Citera
2026-08-16, 08:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det har under decennier klassats som tjänstefel med upp till 6 års fängelse på straffskalan.

Och nu fortsätter du i ännu ett cirkelresonemang med hänvisningar till en lagtext som saknar all praktisk funktion i verkligheten. I princip ingen socialsekreterare som placerar barn felaktigt döms någonsin för tjänstefel.

Men visst, upp till bevis: Plocka gärna fram statistik på hur många socialsekreterare som faktiskt har dömts för tjänstefel efter att ha placerat barn på felaktiga grunder.

Jag visade nyss ett konkret exempel från verkligheten i Munkfors kommun: Socialsekreteraren som missbrukade sin makt och placerade barn felaktigt blev utköpt med skattepengar, fick nytt jobb i grannkommunen och kan obehindrat fortsätta med sitt maktmissbruk i nästa kommun.

Och det är exakt därför det här eländet aldrig tar slut för att varken politiker eller domstolar någonsin ställer tjänstepersonerna till svars.
Citera
2026-08-16, 08:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Totius är helt fast i sina teoretiska och processuella fel. För att överhuvudtaget få ihop sin logik tvingas han in i sin eviga cirkelsnurra, där han slipper ta in de nya uppgifterna som framkommit i den externa utredningen.

Men så fort man ställer konkreta frågor om vad som faktiskt står i den oberoende granskningen blir det helt tyst. Då får man inga svar alls.

I stället spinner han vidare med sina cirkelresonemang och fortsätter blint att hänvisa till gamla, inaktuella domar.
Nu ljuger du igen. Du får svar på allt och den externa granskningen är inte vad du påstår. Har du fler frågor är det bara att fråga – jag kommer att fortsätta svara precis som tidigare. Även om VildHasse5 tycker att det är spam.

Citat:
Så vad är det du säger då?
(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Citat:
Och nu fortsätter du i ännu ett cirkelresonemang med hänvisningar till en lagtext [...]
Det är lagtexten som gäller även om du inte tycker om den.
Citera
2026-08-16, 08:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Det är ungefär på denna plats i diskussionen man skulle förvänta sig att Kurt Sune pekar pä faktiska citat eller tydlig hänvisning som styrker de påståenden han framför.

Jag citerar mer än gärna ur den externa granskningen. Men låt oss först klargöra vad utredningen faktiskt slår fast i klartext:

Den bekräftar att myndigheten brast i objektivitetsplikten, vinklade underlaget och filtrerade bort central information från det behandlande vårdteamet innan ärendet gick till domstol.

Att du som "doktor" efterfrågar citat är utmärkt och då antar jag att du också är redo att förhålla dig till textens slutsatser när de läggs på bordet, i stället för att blunda för myndighetsfelen som rapporten blottlägger. Vilket avsnitt vill du börja med?
Citera
2026-08-16, 08:57
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Du blandar lögner, konspirationsteorier och självklarheter. Självklart finns ”filter” överallt där olika instanser hanterar information. Ditt påstående som saken nu gäller är att socialtjänsten skulle ha påverkat domstolen genom filtrerad information men någon sådan information av betydelse har inte framkommit. Det fanns gott om vittnen som hade bra saker att säga om mamman enligt domen. Domstolen bedömde dock att risken för mammans påverkan på vården motiverade omhändertagandet.

Citat:
Nu ljuger du igen. Du får svar på allt och den externa granskningen är inte vad du påstår. Har du fler frågor är det bara att fråga – jag kommer att fortsätta svara precis som tidigare. Även om VildHasse5 tycker att det är spam.

(FB) 8-årig flicka tvångsomhändertagen av SOC, mycket pekar på felaktig bedömning av SOC

Men herre jösses!

Förstår du inte att det visselblåsaren säger är att de har just filtrerat vad som inkommer till domstol och därför visselblåste hon?
Citera
2026-08-16, 09:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men herre jösses!

Förstår du inte att det visselblåsaren säger är att de har just filtrerat vad som inkommer till domstol och därför visselblåste hon?
Jag svarade dig nyss på samma sak:
Citera
2026-08-16, 09:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jaha men vad påstår den då? Nu får du redogöra för det tycker jag.

Citat:
Men snälla nån, Totius. Du bara maler på med nya cirkelresonemang hela tiden, helt utan stopp.

Ser du verkligen inte mönstret i ditt eget tänkande? Du hänvisar till lagen ungefär som om tjänstepersonerna är lagen och därför per automatik alltid gör rätt. Men så ser ju inte verkligheten ut i ett fungerande rättssamhälle.

Att konsekvent gömma dig bakom lagar och regler på papperet, i stället för att inse att systemet aldrig blir starkare än sin svagaste länk: de enskilda tjänstepersoner som tillämpar lagarna är ett monumentalt tankefel.
Citera
2026-08-16, 09:04
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Jag svarade dig nyss på samma sak:
Men nu får du fan skärpa dig!

Du både säger att domstolen har påverkats av att SOC filtrerat information och samtidigt säger du att det är någon konspirationsteori.

Du kan inte påstå båda två.
Citera
2026-08-16, 09:07
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Jag citerar mer än gärna ur den externa granskningen. Men låt oss först klargöra vad utredningen faktiskt slår fast i klartext:

Den bekräftar att myndigheten brast i objektivitetsplikten, vinklade underlaget och filtrerade bort central information från det behandlande vårdteamet innan ärendet gick till domstol.

Att du som "doktor" efterfrågar citat är utmärkt och då antar jag att du också är redo att förhålla dig till textens slutsatser när de läggs på bordet, i stället för att blunda för myndighetsfelen som rapporten blottlägger. Vilket avsnitt vill du börja med?

Det du hela tiden hänvisar till är att omhändertagandet är en ren skrivbordsprodukt. Jag vill att du hänvisar till den källa som styrker att "polisen och vårdteamet har avfärdat alla misstankar".

Och återigen, vi pratar i detta laget inte om aktivt syfte att skada.
Citera
2026-08-16, 09:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jaha men vad påstår den då? Nu får du redogöra för det tycker jag.
Nej, du får läsa den externa utredningen själv och citera de delar du vill diskutera.

Citat:
Men snälla nån, Totius. Du bara maler på med nya cirkelresonemang hela tiden, helt utan stopp.

Ser du verkligen inte mönstret i ditt eget tänkande? Du hänvisar till lagen ungefär som om tjänstepersonerna är lagen och därför per automatik alltid gör rätt. Men så ser ju inte verkligheten ut i ett fungerande rättssamhälle.

Att konsekvent gömma dig bakom lagar och regler på papperet, i stället för att inse att systemet aldrig blir starkare än sin svagaste länk: de enskilda tjänstepersoner som tillämpar lagarna är ett monumentalt tankefel.
Jag har aldrig uttryckt något annat. Tvärtom är det jag som säger att det handlar om handhavandefel och inte systemfel men även det invänder du mot utan riktiga argument.

Citat:
Men nu får du fan skärpa dig!

Du både säger att domstolen har påverkats av att SOC filtrerat information och samtidigt säger du att det är någon konspirationsteori.

Du kan inte påstå båda två.
Nej, det säger jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in