Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Jag sa återigen som i repris från 2010 då Ohly hade ministerposter som ett absolut krav. Det är nåt han körde med både 2006 och 2010. Sjöstedt backade från den linjen 2014.
Så här lät det 2006:
Vänsterledaren Lars Ohly sätter nu ner foten inför höstens val. Om inte vänsterpartiet får ministerposter tänker partiet inte heller stödja en s-ledd minoritetsregering. Det är i en intervju i Dagens Nyheter som Ohly avslöjar den nya, hårdare linjen om det blir valvinst. Vänsterledaren säger till tidningen att en socialdemokratisk regering utan ministrar från hans parti får söka sig en annan majoritet i riksdagen – eller utlysa nyval.
Hur seriös han var får vi aldrig veta eftersom de förlorade båda valen ifråga.
Det var Ohlys grej och inte ett krav som Sjöstedt upprepade 2014.
Om Ohly sa det så hade han nog tänkt löpa linan ut. Dadgostar är alltså den andra partiledaren som krävt ministerposter. Hermansson och Werner gjorde aldrig det. De nöjde sig med att vara stockholmsbohemer i Gamla Stan som festade på bjudvodka från den sovjetiska ambassaden.
Jag fick en känsla av att Dadgostar tog mod till sig när hon förstod att Åkesson skulle kräva ministerposter och tyckte kanske det var skamligt att ett parti som grundades redan 1917 aldrig hade gjort samma sak.
Hursomhelst så tror jag man ska lita på hennes ord precis som man ska lita på vad Åkesson säger.