2026-08-15, 22:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det brukar läggas ned, det brukar det göras med hänvisning till att det inte går under allmänt åtal i de flesta sådana fall även om det finns bevis.
Åklagarna har sällan tid/ork för sådana skitfall så de brukar bedöma att det inte är påkallat från allmän synpunkt oavsett vad förolämpningen är.

Du ska ha otur och få fel åklagare för att bli åtalad.
I ditt fall är det bara ord mot ord dessutom. Så rimligen blir det nedlagt.

Så är det.
Om TS och grannen var själva i tvättstugan och om det begränsade sig till "fula ord", så finns det inget "mål" att börja med.
-Till exempel.
(Såvida det inte gick till handgripligheter)
Citera
2026-08-15, 22:19
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det uppstod en liten konflikt i tvättstugan förra veckan. Jag hade klämt in mig i slutet av någons tvättid för att köra en snabbtvätt av mina träningskläder. Det var lite ostädat men det var inte jag som hade orsakat det så jag sket i det.

Det finns en riktig smällfet tjockis i huset som bor ihop med en svarting. Plötsligt kommer hon in i tvättstugan, sur och otrevlig, och börjar gnälla på att golvet är smutsigt. Hon hade en riktigt dålig attityd. Då fällde jag (en onödig) rasistisk kommentar om hennes man och att det är hårigt i trapphuset. Hon blev helt paff.

Nu har jag fått epost från hyresgästföreningen om ordningsregler och att man ska bete sig respektfullt i tvättstugan. Men där står det också att hon ska polisanmäla mig för att ha förolämpat henne.

Haha! Flashback borde anordna en insamling till dig om du blir dömd, som belöning för den roliga kommentaren om håren i trapphuset!

Alla tvättstugebråk är anledningen till varför folk i i-världen har egen tvättmaskin. Har man inte råd med en ny kan man köpa en begagnad. Folk blir ju helt hysteriska. Smutsigt på golvet??? Hade hon tänkt att vika lakanen direkt på golvet eller?

Tänk om en sådan människa åkte på semester till ett lite vildare land som Thailand eller Indien.

Du behöver nog inte oroa dig, hon lugnar nog snart ner sig och orkar inte gå till polisstationen.

Om det mot förmodan går till åtal (vilket jag verkligen inte kan tänka mig) kan du rätta till uttalandet och säga att "det jag menade var såhär: Alla människor tappar ju ett eller annat hårstrå hela tiden, men det är orimligt att räkna ett enda hårstrå som "nedskräpning". Jag menade bara att om du tycker jag har skräpat ner i tvättstugan så kan jag lika gärna säga att ni har skräpat ner i trapphuset, båda uttalandena är lika orimliga. Och om det är förolämpning att säga att de har tappat något hårstrå när de gick i trapphuset, då är det också förolämpning att säga att du har smutsat ner i tvättstugan". Och förneka eventuella uttalanden som anspelar på ras, sånt är det ju livstids fängelse på i Sverige och hon hann sannolikt inte spela in några bevis?

Till BRF kan du (om du orkar) svara att du är närmast förolämpad av att de skickar ett såpass anklagande formulerat email till dig när det i själva verket är hon som förolämpade dig mest. Att du använde hennes tvättid var kanske fel men du trodde ju att den var oanvänd så det var väl inte hela världen sålänge du flyttade dig när hon dök upp.
Citera
2026-08-15, 22:27
Medlem
Citat:
Det uppstod en liten konflikt i tvättstugan förra veckan. Jag hade klämt in mig i slutet av någons tvättid för att köra en snabbtvätt av mina träningskläder. Det var lite ostädat men det var inte jag som hade orsakat det så jag sket i det.

Det finns en riktig smällfet tjockis i huset som bor ihop med en svarting. Plötsligt kommer hon in i tvättstugan, sur och otrevlig, och börjar gnälla på att golvet är smutsigt. Hon hade en riktigt dålig attityd. Då fällde jag (en onödig) rasistisk kommentar om hennes man och att det är hårigt i trapphuset. Hon blev helt paff.

Nu har jag fått epost från hyresgästföreningen om ordningsregler och att man ska bete sig respektfullt i tvättstugan. Men där står det också att hon ska polisanmäla mig för att ha förolämpat henne.

Det är bara svammel eller hur? Är det olagligt att förolämpa någon?

Edit: Fixar rubriken och lite annat.

Om jag förstår dig rätt kan detta inte utgöra förolämpning i brottslig mening, eftersom du inte har uttalat orden till den person som var föremål för förolämpningen.

Det skulle kunna utgöra förtal, MEN ett "allmänt elakt omdöme" utgör inte förtal, och det får jag intrycket av att det är fråga om här. Dessutom kommer en åklagare aldrig att driva detta ärendet oavsett vilket.

Eftersom uttalandet inte gjorts offentligt kan det heller inte utgöra hets mot folkgrupp.

Du bör kanske svara med att det är kvinnan som anmält dig till hyresvärden som är problemet och uppvisat en oprovocerat aggressiv attityd emot dig, att hon får dig att känna obehag och att du undviker att vistas i gemensamma utrymmen om hon är där. Hyresvärdar är oftast inte obekanta med att det är "gnällkärringarna" som är det egentliga problemet.
Citera
2026-08-15, 22:31
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Hets mot folkgrupp är inte aktuellt då det bara sades till en person

Det kanske är så, att yttrandet måste få mer spridning? Bra i så fall.
Citera
2026-08-15, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Förolämpning faller under enskilt åtal så det är inget som polisen bryr sig om. Det är dessutom otroligt svårt att vinna ett sådant mål (källa: en advokat som jag anlitat).

Rasmus Paludan dömdes för förolämpning, men det var i anslutning till andra brott (HMF).
Dvs, målsäganden behövde inte driva det som enskilt åtal.
Senast redigerad av G3d9H-D.z-0d 2026-08-15 kl. 22:47.
Citera
2026-08-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kanske är så, att yttrandet måste få mer spridning? Bra i så fall.
Så är det. Har för mig 13 är tillräckligt enligt någon dom.

Men förolämpning kan gå under allmänt åtal i vissa situationer, och om förolämpningen har anspelning på ras kan det bli så. Se Aramirs inlägg för mer info.
Citera
2026-08-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kalla någon neger är dumt om det finns vittnen i närheten. Eller om det spelas in på mobilen.

Vad är problemet med att kalla någon för neger?
Citera
2026-08-15, 22:45
Medlem
Citat:
"Jävla neger" är exempel på förolämpning som lett till fällande dom i Sverige.

Neger anses i Sverige vara ett nedsättande skällsord.
Då menar jag av samhället i stort och framförallt av rättsväsendet. Du håller så klart inte med, men vad du(eller jag för den delen) personligen tycker är inte relevant.

"Neger anses i Sverige vara ett nedsättande skällsord."

Nej verkligen inte!
Citera
2026-08-15, 22:50
Medlem
Du trollar. Hyresgästföreningen skulle aldrig skickat ett sådan mejl.
Citera
2026-08-15, 22:50
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Om jag förstår dig rätt kan detta inte utgöra förolämpning i brottslig mening, eftersom du inte har uttalat orden till den person som var föremål för förolämpningen.

Det skulle kunna utgöra förtal, MEN ett "allmänt elakt omdöme" utgör inte förtal, och det får jag intrycket av att det är fråga om här. Dessutom kommer en åklagare aldrig att driva detta ärendet oavsett vilket.

Eftersom uttalandet inte gjorts offentligt kan det heller inte utgöra hets mot folkgrupp.

Du bör kanske svara med att det är kvinnan som anmält dig till hyresvärden som är problemet och uppvisat en oprovocerat aggressiv attityd emot dig, att hon får dig att känna obehag och att du undviker att vistas i gemensamma utrymmen om hon är där. Hyresvärdar är oftast inte obekanta med att det är "gnällkärringarna" som är det egentliga problemet.

Det ska jag ta upp. Men när det gäller min kommentar så ska jag bara blåneka. Jag misstänker att det inte är hennes första klagobrev. Garanterat är hon en jobbig typ.

Och skulle inte bli förvånad om hon faktiskt anmäler mig. Man kunde se på henne att det verkligen blev kortslutning.
Citera
2026-08-15, 22:52
Avslutad
Citat:
"Jävla neger" är exempel på förolämpning som lett till fällande dom i Sverige.

Neger anses i Sverige vara ett nedsättande skällsord.
Då menar jag av samhället i stort och framförallt av rättsväsendet. Du håller så klart inte med, men vad du(eller jag för den delen) personligen tycker är inte relevant.

Det verkar oftast ske i anslutning till andra brott, och när förolämpningen riktats mot en person i dens yrkesutövning.

Dvs, inte inte privatperson mot privatperson.

Jag hittade dock en dom 2026 där en privatperson döms för att ha kallat en annan privatperson "din jävla svarting", "negerjävel", "svartskalle" och liknande.

Det verkar inte krävas enskilt åtal om det är grovt nog, även om det inte finns andra brott i anslutning till förolämpningen.
Citera
2026-08-15, 22:54
Medlem
Citat:
Jo jag har blandat ihop begreppen. Det jag menar är bostadsbolaget jag hyr min lägenhet av. Rätt begrepp är hyresvärden.
Inser nu att det finns något som heter Hyresgästföreningen. Men det är inte det jag menar.

Tror inte på dig för en sekund. Inte ens hyresvärden skulle skicka ett personligt om en påstått bråk i en tvättstuga och hot om pilsanälsn. Möjligtvis sätta en lapp i porten att all hyresgäster bör ta händym och var snälla typ Lär dig ljuga bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in