Citat:
Ursprungligen postat av
Johan201
Frånvarolön. Han är fortfarande anställd utav Magasin 3 vilket rapporterar han inte till arbetet så blir det upp till 80% ordinarie lön.
Är jag frånvarande från mitt arbete stryps 20% utav min dagslön så länge jag är anställd utav företaget.
Dvs 100-20=80%
Kan du förklara mer vad du tänker det är för frånvaro?
MGM är inte sjukskriven så han kan inte få sjuklön.
Han är inte till arbetsgivarens förfogande och har då inte rätt till lön alls för sin frånvaro.
Jag gissar på att han har semester och den beviljade semestern får han för. Efter semestern är slut och han inte är åter i arbete så blir det antingen tjänstledighet alternativt olovlig frånvaro under tiden han är fortsatt anställd alternativt återgår i tjänst.
Tjänstledigt är ej semestergrundande samt ett 100% avdrag för varje kalenderdag om frånvaron är mer än 5 arbetsdagar. Olovlig frånvaro kan dras per timme eller dag beroende på ett eventuellt kollektivavtal säger (även det ej semestergrundande. Utan kollektivavtal drar de troligtvis per kalenderdag om det är mer än 5 arbetsdagar med frånvaro.
Men eftersom de vet orsaken till frånvaron (gissar jag) så blir det mest troligt tjänstledigt tills de rent juridiskt kan avsluta anställningen
Han kommer enbart få lön fram till dagen hans eventuella semester är avslutad.