2026-08-15, 17:38
Moderator
Neksnors avatar
Om jag köper hem rismat (kines eller thai, jag tror aldrig jag köpt hem indiskt) så brukar jag spara hälften av riset till morgondagen då det blir stekt ris.
Någon lök finns alltid att hacka ner och det brukar finnas halloumi hemma, det kan stekas, tärnas och blandas i. Sedan kryddas det hela efter önskad etnicitet på smaken.
Citera
2026-08-15, 17:45
Medlem
Gör det oftast med hemgjord sambal belacan (malaysisk/singaporiansk sambal) och sen lite av vad jag har hemma. Sjukt god sambal men man måste typ vara ensam hemma när man tillagar en stor batch för det luktar fan för jävligt
Citera
2026-08-15, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja alltså det är ju en slags pyttipanna fast på ris istället för potatis.

Jag fördrar potatis i sådana fall. Vad för fett steker man riset i?
Citera
2026-08-15, 17:59
Medlem
Citat:
Jag har typ aldrig grönsaker i. Blir ris, tofu, ägg, lök och vitlök. Sen smaksätta med soja, ketchup, misopasta, sesamolja och chiliflakes. Inte så komplicerat egentligen vilket jag inte tycker stekt ris ska vara.

Hur gör du? Improvisera beroende på vad som finns hemma eller några särskilda preferenser för rätten? Kom med tips!
När man gör paella ska riset stekas okokt först i olja och sedan hälla på vatten och övrigt.
Riset lär ”öppna sig” om steket okokt först.
Citera
2026-08-15, 18:17
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Jag fördrar potatis i sådana fall. Vad för fett steker man riset i?
Jag steker i vanlig rapsolja.
Citera
2026-08-15, 18:25
Avslutad
Citat:
Jag steker i vanlig rapsolja.

Hela upplägget låter skitäckligt även fast jag kan tycka att det är ganska kul att testa nya recept.
Ris, rapsolja, asiatiskt krims krams.. jag fördrar nog köttbullar och brunsås då.
Citera
2026-08-15, 18:27
Medlem
vichy6s avatar
Jag har experimenterat med detta fried rice under flera veckor.

Fick till en bra häromdagen:

Ris och ägg (jag blandat ihop separat) och tjafsar in i mitten.

Grönsakerna stekte jag innan och lade ner i slutet.

Jag använde paprika, lök, gröna bönor och röd chili. Önskar att jag hade haft vitkål.
Hade ingefära i också.

Jag pressade lime, några skvättar soja och fisksås. Toppade med färsk koriander på tallriken.

Tror räkor hade varit en hit, men tog det jag hade hemma.

Och läst att man kan göra en grej med jordnötsolja, chili ( igen) och rostade sesamfrön och hälla på i slutet.
Senast redigerad av vichy6 2026-08-15 kl. 18:31.
Citera
2026-08-15, 18:48
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Hur brukar du göra?
Kokar riset dagen innan,
på med vanlig rapsolja,när riset fått
en mörkare färg,på med vitlök,curry,
paprikapulver etc...
Servera med stekt/grillad kyckling.

Man kan även ha i thaigrönsaker.
Citera
2026-08-15, 18:50
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Hela upplägget låter skitäckligt även fast jag kan tycka att det är ganska kul att testa nya recept.
Ris, rapsolja, asiatiskt krims krams.. jag fördrar nog köttbullar och brunsås då.
Ja gillar du inte pytt med ris som bas är det ju helt fel rätt för dig.
Citera
2026-08-15, 18:56
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Måste vara kokt och helst stå i kylskåpet över natten.

I med lök i pannan, med både smör och olja. Sedan riset. Lite grädde, japansk soya och massor med curry.

Överkurs, tärnad bacon, gröna ärtor och strimlad röd paprika.
Citera
2026-08-15, 19:04
Avslutad
Citat:
Ja gillar du inte pytt med ris som bas är det ju helt fel rätt för dig.
Jag tycker ni låter smått galna i denna tråden. Jag känner mig rätt exotisk när jag strösslar getost-parmesan på min köttfärssås Ris har man ju till korvstroganoff eller för att potatisen blir konstig i frysta matlådor.
Citera
2026-08-15, 19:08
Bannlyst
Citat:
För att du är en tråkig svenne. Köttbullar måste nog vara det äckligaste som serveras. Finns inget unikt och på det äckliga julbordet finns skiten mitt på bordet. Torra äckliga köttbullar och alla som skryter om sina visar sig alltid smaka lika röv som alla andra. Svenska smaker är extremt blygsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in