Citat:
Ursprungligen postat av
tosv
Du vill tro det men så kommer det med all sannolikhet inte att bli då ingen av oss vill betala mer för energi än vi behöver.
Det är nog bara tillfälligt. Jag följer ryska medier ofta och de har stora projekt på gång, så jag skulle inte oroa mig för att energibristen blir ett långvarigt problem. Det blir absolut kortvarigt, men de lär sig på vägen vad som behöver förbättras och ändras. Ryssarna är grymt duktiga på att komma på nya sätt att lösa problem på ..det såg vi när sanktionerna slog ner och de ställde om hela sin ekonomi och produktion från väst.
När det gäller just oljeinfrastrukturen och energisektorn handlar det ju om samma typ av motståndskraft... Ryssland har en lång tradition av att snabbt anpassa sig när de ställs inför akuta kriser, mycket tack vare en stark inhemsk ingenjörskonst och en stat som prioriterar energisektorn framför allt annat. När skador uppstår har de både de finansiella musklerna och den tekniska kompetensen att snabbt rikta om resurser, laga det som är trasigt och bygga ut nya lösningar. Precis som de ställde om sina försörjningskedjor och hittade nya handelspartners när västvärlden drog tillbaka sin handel, lär de sig av varje motgång och hittar nya vägar runt problemen. Sanktioner har inte strypt Ryssland och oljan kommer nog inte göra det heller.