2026-08-15, 11:05
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Precis, det handlar inte om någon "FB-dase" utan alla kan göra det men en vanlig knegarlön.

Går man vid pension när man är 70 år (riktåldern för de flesta idag) så har man ju bara ungefär 12 år kvar att leva (medellivslängden är ungefär 82 år). Och hur kvalitativa kommer dessa 12 år att vara? Man kommer antagligen vara sjuk och orkeslös under denna tid, inte alls kapabel eller sugen på att resa, bergsklättra osv. Bättre då göra några rejäla hundår i 20-årsåldern och gå i pension vid 40-50 år.
Jo visst - och det var egentligen en del av hela yuppie-konceptet redan i mitten på 1980-talet."Young Urban Professional" och att kunna pensionera sig i fyrtioårsåldern... men ganska få genomförde den planen - därför att då måste man spara. Den hyperaffluenta livsstilen är dyr.
Citera
2026-08-15, 11:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mrgekko321
Tror många känner igen sig.

Såklart alla vill vara ekonomisk fria?

Gäller väl att hitta en balans mellan rimligt sparande och leva här och nu.

Man kan skjuta upp konsumtion som inte är nödvändig men vissa saker kanske inte så att säga

Vad är de för konsumtion du skjuter upp?
Lättare att kunna resonera om du skriver det?

Själv bor jag nu i en etta utan bil
Funderar lite på om jag ska köpa en två och skaffa bil, men de är inget jag egentligen behöver här och nu. Så skjuter upp det så att säga
En man kan inte bo i en etta utan bil.
Har du ingen självrespekt?
Förstår du hur folk bedömer en sån person?
Citera
2026-08-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden

Hur menar du?

Bor på Östermalm mitt i stan, måste jag ändå ha bil och större som singel?
Citera
2026-08-15, 11:13
Medlem
Citat:

Förstår du hur lite en man med självrespekt kan bry sig om det?
Citera
2026-08-15, 11:14
Avstängd
Citat:
Hur menar du?

Bor på Östermalm mitt i stan, måste jag ändå ha bil och större som singel?
Men det måste du väl förstå. Berättade nån för mig att man bor i en etta och inte har bil skulle jag direkt förstå att den personen är förståndshandikappad eller har ett missbruk.
Brudarna skulle dra på en sekund om de träffade på en sån.
Citera
2026-08-15, 11:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsyttrande
Förstår du hur lite en man med självrespekt kan bry sig om det?
Ja om man vill bli bemött som en totalt misslyckad människa förstår jag det.
Citera
2026-08-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelsson
Du säger inget om du äger ditt boende eller bor i hyresrätt. Om du inte äger din bostad är mitt tips att köpa det. Ett enkelt räkneexempel, om du har 100 000 kr och värdeökningen på dina fonder är 10% ökar ditt sparande med 10 000 kr. Om du istället köper en lägenhet för 1 000 000 kr, lånar 900 000 kr och investerar dina 100 000 kr. Ökar bostaden med 10% ökar din förmögenhet med 100 000 kr. Nu vet nog både du och jag att vi har inga garantier om värdeökning av vare sig fonder eller bostäder. Men exemplet visar att med 100 000 kronor kan man få väldigt olika utväxling. Genom att köpa en bostad kan du få hjälp av banken att öka insatsen och också chans till ökad vinst. Dessutom kanske bättre boende. Sedan är det med börsen som med det egenägda boendet, man måste tänka långsiktigt.

Köpte bostad. Tyvärr 2021 dock. Behöver jag säga mer?

Men ja, jag ska alltid äga bostad i någon form.

Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Starta eget. Närmare frihet än så kommer du aldrig som löneslav.

Jag vet ödmjukt att det skulle vara svårt pga grov ADHD. Jag har dock försökt på olika sätt, faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
På en skala från 1-10, hur nöjd är du med din livssituation idag?

Hmmm. 8. Hurså?
Citera
2026-08-15, 11:17
Medlem
Citat:
Men det måste du väl förstå. Berättade nån för mig att man bor i en etta och inte har bil skulle jag direkt förstå att den personen är förståndshandikappad eller har ett missbruk.
Brudarna skulle dra på en sekund om de träffade på en sån.

Jag ska skaffa större för att inte ses som missbrukare?
Och imponera på tjejer?

Låter helt skumt
Citera
Medlem
Citat:
Ja om man vill bli bemött som en totalt misslyckad människa förstår jag det.

Toppen

Diogenes är förebilden.
Citera
Avstängd
Citat:
Jag ska skaffa större för att inte ses som missbrukare?
Och imponera på tjejer?

Låter helt skumt
Testa får du se. Du kommer inte ångra dig.
Citera
2026-08-15, 11:18
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalTechnique
Problemet är väl att du just nu är i din ungdom vilket är tiden då man faktiskt har skoj och har energin och kroppen att göra saker. Många boomers levde efter 'när jag blir gammal och får pension ja dååå ska jag njuta" men tiden finns inte där och de ruttnar bort på något äldreboende med alla pengar. Slösa inte bort ditt prime med att knega, tiden väntar inte.

"No amount of money ever bought a second of time"
Fast det är ju precis det folk gör? Man knegar från man är 20 år till man går i pension vid 70 år. Varför slösa bort hela livet på att knega när man förtidspensionera sig vid 40-50 år istället?
Citera
2026-08-15, 11:20
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelsson
Du säger inget om du äger ditt boende eller bor i hyresrätt. Om du inte äger din bostad är mitt tips att köpa det. Ett enkelt räkneexempel, om du har 100 000 kr och värdeökningen på dina fonder är 10% ökar ditt sparande med 10 000 kr. Om du istället köper en lägenhet för 1 000 000 kr, lånar 900 000 kr och investerar dina 100 000 kr. Ökar bostaden med 10% ökar din förmögenhet med 100 000 kr. Nu vet nog både du och jag att vi har inga garantier om värdeökning av vare sig fonder eller bostäder. Men exemplet visar att med 100 000 kronor kan man få väldigt olika utväxling. Genom att köpa en bostad kan du få hjälp av banken att öka insatsen och också chans till ökad vinst. Dessutom kanske bättre boende. Sedan är det med börsen som med det egenägda boendet, man måste tänka långsiktigt.
Problemet är att dessa 100 000 kr är låsta i bostaden. Du kan inte få ut pengarna och använda dom förrän du realiserar tillgången, dvs säljer kåken. Bättre i sådana fall att hyra och har pengarna på börsen så kan du leva på kapitalet. Hävstång kan du också använda, kallas för värdepapperskredit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in