2026-08-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsyttrande
Tack. Mycket träffsäkerhet i det du skriver. Är 30 på pricken ja

Kan känna igen mig mycket i det där med glassen och hur jag kommenterar det mer internt än externt. Erkänner väl att det är en obefogad ångest med utgifter ibland. Bara ikväll var exempelvis en ovanlig AW-utsvävning såhär första veckan efter semestern då jag brände runt 500 kr på mat och dryck med goda vänner. En riktigt trevlig kväll som jag plågar mig själv med... trots att jag nästan aldrig går ut.

Är singel och mycket velande kring familj eller icke familj. Men det är en lång historia som går bortom pengar... Och ja, då blir man oundvikligen mer beroende och ofri. Men får mycket tillbaka, det förstår jag. Har inte bestämt mig vad jag vill eller inte.

Mycket visdom att tänka igenom i alla fall. Allt gott!

500 spänn på en AW är ju klockrent exempel på smart leverne. Inga excesser men inte heller dumsnålt. Träffa kompisar och ha det trevligt. Har du ångest efter det så har spardjävulen definitivt tagit dig. Du borde ju istället bara vara nöjd och glad över en trevlig kväll med måttligt alkoholintag som inte kommer påverka resten av helgen. Den ångesten minskar din livskvalitet. Vid såna tillfällen brukar jag sätta det i relation och summera upp året för en sanity check. "Ok, jag har sparat 55000 i år och lagt 3000 på nöjen. Är det orimligt? Nej, min känsla är orimlig". Kan ju också vara en ide att ha ett nöjeskonto där det går in pengar varje månad, och ta därifrån. Så länge man inte övertrasserar det kontot finns det ju ingen som helst anledning att känna det som ett misslyckande. Lycka till!
Citera
2026-08-14, 22:33
Medlem
Citat:
Vet inte men typ hus, bil, fler uteluncher och massor sådant. Är en sucker för bekvämlighet.

Men idag åker jag kollektivt, bor litet, och staplar matlådor. Inget jag tänker göra längre när det finns utrymme.
Du säger inget om du äger ditt boende eller bor i hyresrätt. Om du inte äger din bostad är mitt tips att köpa det. Ett enkelt räkneexempel, om du har 100 000 kr och värdeökningen på dina fonder är 10% ökar ditt sparande med 10 000 kr. Om du istället köper en lägenhet för 1 000 000 kr, lånar 900 000 kr och investerar dina 100 000 kr. Ökar bostaden med 10% ökar din förmögenhet med 100 000 kr. Nu vet nog både du och jag att vi har inga garantier om värdeökning av vare sig fonder eller bostäder. Men exemplet visar att med 100 000 kronor kan man få väldigt olika utväxling. Genom att köpa en bostad kan du få hjälp av banken att öka insatsen och också chans till ökad vinst. Dessutom kanske bättre boende. Sedan är det med börsen som med det egenägda boendet, man måste tänka långsiktigt.
Citera
2026-08-14, 22:57
Medlem
Problemet är väl att du just nu är i din ungdom vilket är tiden då man faktiskt har skoj och har energin och kroppen att göra saker. Många boomers levde efter 'när jag blir gammal och får pension ja dååå ska jag njuta" men tiden finns inte där och de ruttnar bort på något äldreboende med alla pengar. Slösa inte bort ditt prime med att knega, tiden väntar inte.

"No amount of money ever bought a second of time"
Citera
2026-08-14, 23:17
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalTechnique
"No amount of money ever bought a second of time"
Det går dock utmärkt att köpa sig fritid.
Citera
2026-08-15, 02:01
Avstängd
Citat:
Vill bara tänka högt om en sak och se om flera kan känna igen sig eller åtminstone förstå min synpunkt.

Jag har ett komplicerat förhållande till arbetslivet där jag alltid ogillat det enkla faktumet att man ju är beroende av arbetsgivare/chefer och fan och hans moster som vanlig löneslav.

Ända sedan jag var barn/ung vuxen har jag tänkt "Hur blir jag helt fri eller oberoende av att arbeta?". Inte för att jag inte gillar att arbeta i sig, i någon mån. Med rätt kollegor, rätt chef och rätt uppgifter kan det vara riktigt roligt. Jag skulle inte säga att jag vantrivs där jag är idag t.e.x. Men jag är ju fortfarande beroende av det och det stör mig. Inte minst för att jag ju aldrig vet vilken arbetsplats jag kommer ha om 10-20 år. Eller hur arbetsmarknaden i stort kommer se ut.

Så jag sparar/investerar som en idiot för att bli något sånär ekomiskt fri till slut och kunna arbeta mer och mer för att jag verkligen vill. Det är ironiskt nog en motivation för mig att arbeta mer och tjäna mer just nu, för då blir jag ju friare fortare Så jag tycker det är lite koko-bäng hur jag resonerar... Jag skjuter upp massor konsumtion och nöjen för att jag tycker det är så viktigt. Jag känner att först när jag nått möjligheten att inte lönearbeta kan jag börja konsumera och leva på riktigt.

Bara för att klargöra så vill jag inte bli "FIRE" per se. Jag vill ha möjligheten att göra FIRE... men sen inte nödvändigtvis göra det

Vill egentligen inte ha tips eller råd, mer få det ur mig och höra input. Men för all del, känn er fria att lovorda eller kritisera

Starta eget. Närmare frihet än så kommer du aldrig som löneslav.
Citera
2026-08-15, 08:20
Moderator
HelgeBuks avatar
Prova att läsa "the 4-hour workweek". Gammal nu men det grundläggande tankesättet är tidlöst.

I korta drag: istället för att jobba 40h/vecka i 45 år och sen vara pensionär, kan man jobba mindre och eventuellt längre. Sprida ut pensionen över de friska åren istället för att spara den tills man blir gammal och inte kan/orkar göra allt man vill.
Citera
2026-08-15, 08:24
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Vill bara tänka högt om en sak och se om flera kan känna igen sig eller åtminstone förstå min synpunkt.

Jag har ett komplicerat förhållande till arbetslivet där jag alltid ogillat det enkla faktumet att man ju är beroende av arbetsgivare/chefer och fan och hans moster som vanlig löneslav.

Ända sedan jag var barn/ung vuxen har jag tänkt "Hur blir jag helt fri eller oberoende av att arbeta?". Inte för att jag inte gillar att arbeta i sig, i någon mån. Med rätt kollegor, rätt chef och rätt uppgifter kan det vara riktigt roligt. Jag skulle inte säga att jag vantrivs där jag är idag t.e.x. Men jag är ju fortfarande beroende av det och det stör mig. Inte minst för att jag ju aldrig vet vilken arbetsplats jag kommer ha om 10-20 år. Eller hur arbetsmarknaden i stort kommer se ut.

Så jag sparar/investerar som en idiot för att bli något sånär ekomiskt fri till slut och kunna arbeta mer och mer för att jag verkligen vill. Det är ironiskt nog en motivation för mig att arbeta mer och tjäna mer just nu, för då blir jag ju friare fortare Så jag tycker det är lite koko-bäng hur jag resonerar... Jag skjuter upp massor konsumtion och nöjen för att jag tycker det är så viktigt. Jag känner att först när jag nått möjligheten att inte lönearbeta kan jag börja konsumera och leva på riktigt.

Bara för att klargöra så vill jag inte bli "FIRE" per se. Jag vill ha möjligheten att göra FIRE... men sen inte nödvändigtvis göra det

Vill egentligen inte ha tips eller råd, mer få det ur mig och höra input. Men för all del, känn er fria att lovorda eller kritisera

På en skala från 1-10, hur nöjd är du med din livssituation idag?
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-08-15 kl. 08:26.
Citera
2026-08-15, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelsson
Du säger inget om du äger ditt boende eller bor i hyresrätt. Om du inte äger din bostad är mitt tips att köpa det. Ett enkelt räkneexempel, om du har 100 000 kr och värdeökningen på dina fonder är 10% ökar ditt sparande med 10 000 kr. Om du istället köper en lägenhet för 1 000 000 kr, lånar 900 000 kr och investerar dina 100 000 kr. Ökar bostaden med 10% ökar din förmögenhet med 100 000 kr. Nu vet nog både du och jag att vi har inga garantier om värdeökning av vare sig fonder eller bostäder. Men exemplet visar att med 100 000 kronor kan man få väldigt olika utväxling. Genom att köpa en bostad kan du få hjälp av banken att öka insatsen och också chans till ökad vinst. Dessutom kanske bättre boende. Sedan är det med börsen som med det egenägda boendet, man måste tänka långsiktigt.

Så vad du säger är att man ska investera med hävstång? Varför inte tillämpa samma filosofi när det gäller aktier, fonder eller liknande?
Citera
2026-08-15, 10:12
Medlem
X3treams avatar
Se till att ha en buffert på 2-3 års löner. Då klarar du dig fint oavsett vad som sker, blir du less på jobb så säger du bara upp utan att behöva tänka på det, du äger ditt liv till 100%.
Citera
2026-08-15, 10:32
Bannlyst
Samma här. Enda jag vill är kliva av jobbet och glida runt. Vakna när jag vill och äta när jag vill. Detta med arbetsliv och kollegor måste bort ur livet. Människor är HORUNGAR och jag hade lätt haft nöjet att stycka vilken kollega som helst för att få upprättelse. Kollega är en horunge. Trakasserande och mobbande miffon avundsjukt slödder som bara förtjänar att mördas. Vore skönt att elda ner stället menkänns orättvist mot vissa andra. Arbetsgivare som inte gör nånting åt problem och faktiskt gått med på att jag inte behöver samarbeta med vissa. Samarbete brukar annars vara ett stort och nödvändigt krav på arbetsplatser men det har de gått med på att det går inte. Så illa är det med vissa skröpslödder. Död åt alla som saknar civilkurage som tillåter mobbning som veka horungar. VÄNSTER ÄR ONDSKA OCH MÅSTE AVRÄTTAS EN GÅNG FÖR ALLA!!!
FIRE av den anledningen så deras avundsjuka kokar.
Citera
2026-08-15, 10:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStrutsPung
Det är väl inte så konstigt.
Prioritera det och du är fri sen

För en vanlig arbetar så räcker det med att man börjar spara i 20 års ålder
Så är man helt fri vid 40-45 utan problem

med ett helt vanligt jobb.
Man behöver inte ha någon utbildning etc.
Precis, det handlar inte om någon "FB-dase" utan alla kan göra det men en vanlig knegarlön.

Går man vid pension när man är 70 år (riktåldern för de flesta idag) så har man ju bara ungefär 12 år kvar att leva (medellivslängden är ungefär 82 år). Och hur kvalitativa kommer dessa 12 år att vara? Man kommer antagligen vara sjuk och orkeslös under denna tid, inte alls kapabel eller sugen på att resa, bergsklättra osv. Bättre då göra några rejäla hundår i 20-årsåldern och gå i pension vid 40-50 år.
Citera
2026-08-15, 11:05
Medlem
Citat:

Tror många känner igen sig.

Såklart alla vill vara ekonomisk fria?

Gäller väl att hitta en balans mellan rimligt sparande och leva här och nu.

Man kan skjuta upp konsumtion som inte är nödvändig men vissa saker kanske inte så att säga

Vad är de för konsumtion du skjuter upp?
Lättare att kunna resonera om du skriver det?

Själv bor jag nu i en etta utan bil
Funderar lite på om jag ska köpa en två och skaffa bil, men de är inget jag egentligen behöver här och nu. Så skjuter upp det så att säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in