Citat:
Tack. Mycket träffsäkerhet i det du skriver. Är 30 på pricken ja
Kan känna igen mig mycket i det där med glassen och hur jag kommenterar det mer internt än externt. Erkänner väl att det är en obefogad ångest med utgifter ibland. Bara ikväll var exempelvis en ovanlig AW-utsvävning såhär första veckan efter semestern då jag brände runt 500 kr på mat och dryck med goda vänner. En riktigt trevlig kväll som jag plågar mig själv med... trots att jag nästan aldrig går ut.
Är singel och mycket velande kring familj eller icke familj. Men det är en lång historia som går bortom pengar... Och ja, då blir man oundvikligen mer beroende och ofri. Men får mycket tillbaka, det förstår jag. Har inte bestämt mig vad jag vill eller inte.
Mycket visdom att tänka igenom i alla fall. Allt gott!
Kan känna igen mig mycket i det där med glassen och hur jag kommenterar det mer internt än externt. Erkänner väl att det är en obefogad ångest med utgifter ibland. Bara ikväll var exempelvis en ovanlig AW-utsvävning såhär första veckan efter semestern då jag brände runt 500 kr på mat och dryck med goda vänner. En riktigt trevlig kväll som jag plågar mig själv med... trots att jag nästan aldrig går ut.
Är singel och mycket velande kring familj eller icke familj. Men det är en lång historia som går bortom pengar... Och ja, då blir man oundvikligen mer beroende och ofri. Men får mycket tillbaka, det förstår jag. Har inte bestämt mig vad jag vill eller inte.
Mycket visdom att tänka igenom i alla fall. Allt gott!
500 spänn på en AW är ju klockrent exempel på smart leverne. Inga excesser men inte heller dumsnålt. Träffa kompisar och ha det trevligt. Har du ångest efter det så har spardjävulen definitivt tagit dig. Du borde ju istället bara vara nöjd och glad över en trevlig kväll med måttligt alkoholintag som inte kommer påverka resten av helgen. Den ångesten minskar din livskvalitet. Vid såna tillfällen brukar jag sätta det i relation och summera upp året för en sanity check. "Ok, jag har sparat 55000 i år och lagt 3000 på nöjen. Är det orimligt? Nej, min känsla är orimlig". Kan ju också vara en ide att ha ett nöjeskonto där det går in pengar varje månad, och ta därifrån. Så länge man inte övertrasserar det kontot finns det ju ingen som helst anledning att känna det som ett misslyckande. Lycka till!
Så jag tycker det är lite koko-bäng hur jag resonerar... Jag skjuter upp massor konsumtion och nöjen för att jag tycker det är så viktigt. Jag känner att först när jag nått möjligheten att inte lönearbeta kan jag börja konsumera och leva på riktigt.