2026-08-13, 22:16
Medlem
Ograsts avatar
Bostadspriserna brukar väl gå ner under sommaren i och med att många barnfamiljer vill köpa i april och maj, så att eventuella skolbyten kan genomföras innan starten på höstterminen?
Citera
2026-08-13, 22:24
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Lite smått underhållande att helt och hållet byta ort från Stockholm till Skåne för att din kalkyl skall gå ihop.
Varför inte göra som de andra i tråden och hitta en bostad till salu i Dorotea eller någon annan avfolkningskommun när du ändå är igång?
Då behöver du inte spara i 10 år, så vad är problemet eller hur?

Sedan kan man även ifrågasätta om det är positivt att man måste spara i 10 år för att ha råd med kontantinsatsen (inte bostaden). Det behövde man inte förr när bostäder var billiga, då räckte det med att spara i fyra månader så kunde man köpa en nyproducerad bostadsrätt.

Men visst, om man är villig att bo på en ort där det inte finns jobb, underhållning, något att göra eller...människor så går det att köpa (om man har sparat i 10 års tid till kontantinsatsen, d.v.s)

Vi kunde se att en lokalvårdare har råd att bo i Barkarebystaden och lägga undan till en insats.
Fullt möjligt idag med kontinuerlig anställning över tid.
Kom ihåg att vi diskuterar dagens marknad, dagens prissättning, med alla regleringar, stimulanser&stöd, hurvida det är rimligt tål att diskuteras men det är en politisk diskussion.

En del i problematiken är arbetslösheten, den arbetslösa akademikern kanske behöver växla ner till ett vanligt kneg o börja om, kanske flytta för att få en chans till en borgerlig livsstil.

Nej, jag tycker inte om dagens bostadsmarknad, med min bruksvärdessyn ligger priserna 50% för högt. Svenska folket tycker priserna är rimliga, inget jag jag kan påverka.
Utifrån lägesbilden, rådande ekonomi och samhällskultur är bostadspriserna rimliga, även jag jag tycker de är för höga.
Citera
2026-08-14, 01:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Befolkningen kommer öka i många år till men i lägre takt än tidigare, säger prognoserna. Du läser bara löpsedeln?
Befolkningen har ökat tack vare en stor invandring annars hade den redan minskat istället.
Problemet är att de nya svenskarna inte verkar lika pigga på att skuldsätta sig över öronen för att bo i "vita" medelklasskvarter som de gamla svenskarna har varit.
Citera
2026-08-14, 06:51
Medlem
Det bästa för svensk bostadsmarknad, och ekonomi i övrigt, hade nog varit en efterfrågestyrd invandring av kvalificerade, arbetsvilliga, (åtminstone) engelsktalande individer som inte brydde sig särskilt om de olika bostadsområdenas (diffusa) status.
Citera
2026-08-14, 12:46
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Bostaden du länkar till verkar ha stannat av vid 5,2 miljoner. Så alltså 1 miljon i "renoveringsrabatt", känns ändå rätt rimligt.

5.35m nu, renoveringsrabatten krymper...
Citera
2026-08-14, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Bostadspriserna brukar väl gå ner under sommaren i och med att många barnfamiljer vill köpa i april och maj, så att eventuella skolbyten kan genomföras innan starten på höstterminen?
På orter med tillräckligt mycket studenter finns en klar säsongsvariation på mindre BR. T ex i Linköping har det synts väldigt tydligt att priserna åkt upp mycket under Juli-Sept.
Citera
2026-08-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Ruttet hus halvkasst läge. Finns bättre hus för dom pengarna med okej lägen.
Citera
2026-08-15, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kordiroven
Så tröttsamt när du (och tidigare Flanders) drar det här boomerargumentet.

Nej, folk kan inte starta fastighetsbolag för det behövs miljoner miljoner och du kommer givetvis inte tillåtas in på marknaden utan rätt kontakter.
Klart att man kan starta Fastighetsbolag. Det är just för att privatpersoner startat Fastighetsbolag som det vuxit fram sådana.

Och i ditt fall är kapital inget problem för det finns massor med människor som har din uppfattning om höga hyror. Så det kommer stå många i kö för att avstå konsumtion och gå in med kapital i ditt Fastighetsbolag som har låga hyror.

(Och skulle det inte vara så att dom gör det, så handlar det bara om giriga superegoister som vill parasitera på andra).

Citat:
Ursprungligen postat av kordiroven
Bara för att någonting prissätts på en viss nivå så betyder det inte att det är rimligt. Om ICA höjer högreven till 999:-/kg så kan man ju inte säga "men slakta kon själv då" bara för att handlaren är girig.
Jo men då är det precis att starta konkurrerande verksamhet som är rätta åtgärden. ICA gräver ju sin egen grav genom att ta för mycket betalt.

Hur tror du egentligen att alla låga priserna vi ser runt om uppkommer egentligen?
Det är just genom privata initiativ där folk startar konkurrerande verksamhet och levererar billigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaggeraldrigupp
Mina föräldrar fick betala ca 30.000 kr för en månad då, så det påverkade deras bostadskostnader.
Vilket gör att man ALDRIG ska ha rörlig ränta. Vilket de säkert hade.
Även den rörliga boräntan de få dagar som RB hade 500% höll sig måttlig. Och det var bara några dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Jaggeraldrigupp
Jag älskar att du kallar mig "kommunist" slentrian-mässigt, eftersom jag absolut inte är "kommunist". Det känns som ett skällsord, som tex "rasist".
När orden tar slut i en diskussion, så kommer skällsord istället, som vanligt, så jag gissar att du inte har några argument kvar?
Nej det var en väldigt saklig kommentar för ni kommunister har av väldigt begripliga skäl ingen förståelse för konkurrens. Det finns inte i eran värld. Där är det en överhet som kommenterar istället.

Jag bara uppmärksammar för dig varför dina tankar går fel. Du slarvar bort konkurrens.
Senast redigerad av ekbo251 2026-08-15 kl. 06:55.
Citera
2026-08-15, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Klart att man kan starta Fastighetsbolag. Det är just för att privatpersoner startat Fastighetsbolag som det vuxit fram sådana.

Och i ditt fall är kapital inget problem för det finns massor med människor som har din uppfattning om höga hyror. Så det kommer stå många i kö för att avstå konsumtion och gå in med kapital i ditt Fastighetsbolag som har låga hyror.

(Och skulle det inte vara så att dom gör det, så handlar det bara om giriga superegoister som vill parasitera på andra).

När Nooshi Dadgostar gick vilse i ett uttalande om matbutikerna och förväxlade vinst med omsättning blev hon utskrattad av alla som kan ekonomi.
Skojigt att se dig, en person som inte gillar vänstermänniskor göra exakt samma misstag och förväxla "hög hyra" med "hög vinst" .
Detta kommer säkert från att du inte förstår ekonomi

Sedan extra roligt att parasiten som lever på andra kallar andra för superegoist när de inte vill att parasiten skall livnära sig på andra.

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Jo men då är det precis att starta konkurrerande verksamhet som är rätta åtgärden. ICA gräver ju sin egen grav genom att ta för mycket betalt.

Hur tror du egentligen att alla låga priserna vi ser runt om uppkommer egentligen?
Det är just genom privata initiativ där folk startar konkurrerande verksamhet och levererar billigare.

Du har uppenbart ingen utbildning av relevans (kanske inom VVS-installation, men det hör inte hit) men hade du haft det hade du vetat vad oligopol innebär och hur det är relevant:
Eftersom du inte är smart nog för att klicka på länken och ta in information får man förtydliga för dig, oligopol förhindrar att nya företag träder in och börjar konkurrera.

Du har fått allt detta förklarat för dig tidigare, förvånande att verkligen inget går in i ditt huvud
Kan du inte bara erkänna att du trollar nu? Det skulle verkligen förklara alla dina bisarra uttalanden som saknar logisk grund
Citera
2026-08-15, 12:54
Medlem
DVikings avatar
”En hel generation är på väg att stängas ute från villorna”

https://www.dn.se/debatt/en-hel-generation-ar-pa-vag-att-stangas-ute-fran-villorna/

Kan inte läsa artikeln men jag antar att de främst propsar för att få skatrefria vinster nu då det är dags för boomers att flytta, men givetvis ska de ha allt och lite till.
Citera
2026-08-15, 13:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:

5.45m, snart uppe i full pris trots det omfattande renoveringsbehovet.

Minst 1m invändigt, sen tomten och förmodligen taket för 500k. Och det är utan någon lyx eller större brister på huset. Kan bli långt mycket dyrare...
Citera
2026-08-15, 13:42
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
”En hel generation är på väg att stängas ute från villorna”

https://www.dn.se/debatt/en-hel-generation-ar-pa-vag-att-stangas-ute-fran-villorna/

Kan inte läsa artikeln men jag antar att de främst propsar för att få skatrefria vinster nu då det är dags för boomers att flytta, men givetvis ska de ha allt och lite till.
DN är en högerblaska, så det skulle inte förvåna mig.

Men problemet är väl snarare värderingarna. Får folk huset värderat till 6 miljoner så säljer de det inte för 5 miljoner, utan de väljer att vänta in rätt köpare. Och det spelar ingen roll om det finns en hundra objekt i grannskapet ute till salu, priserna går bara ner när objekt säljer till priser under de tidigare priserna.

Nu valde ju Tidö att dessutom blåsa upp bostadsbubblan ytterligare med det slopade amorteringskravet. Vilket i sin tur gav vind i seglen hos mäklarna som lovade guld och gröna skogar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in