2026-08-15, 12:24
Medlem
irishrages avatar
Ex-sambon har beskrivit följande om mannens beteende:Psykiskt våld och kontroll: Kvinnan uppgav i rättsliga handlingar att mannen utövade psykiskt våld genom olika former av härskartekniker och ett starkt kontrollerande beteende.Konstant otrygghet: Hon beskrev att han var elak, sa kränkande saker och uppträdde så pass aggressivt att hon "konstant känner sig otrygg hemma".Det specifika polislarmet: Bråket eskalerade när kvinnan kom hem efter att ha varit bortrest i en vecka. Mannen gick runt i bostaden, var verbalt högljudd och uttalade vad som beskrevs som "underliggande hot". Kvinnan ringde polisen eftersom hon var rädd att situationen skulle eskalera.Vågade inte berätta allt: Larmoperatören noterade i sin rapport att kvinnan svarade mycket kortfattat på frågor och att känslan var att hon ”har mer att berätta men inte vågar säga det via telefon”.

Jag tänker att han är narcissist. Narcissistisk personlighetsstörning (NPD): Kopplas ofta till behov av makt, dominans och att kontrollera omgivningen för att upprätthålla en grandios självbild.
Citera
2026-08-15, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Läs själv. Har fått svar. Har missat den detaljen. Tror då det har med något slags flyktförsök att göra. Inte bara att man random kastar in något i fönstret. Han har låst in dom och hon försöker fly?

Eller så kastade han något tungt mot Å*a och missade så objektet flög ut genom fönstret.
Citera
2026-08-15, 12:29
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Att de pratat om att flytta ihop enligt ”en” vän, var det TN som sagt det till en av sina vänner? Eller var det BO som sagt detta till en av sina vänner?

Jag funderar på om det kan ha varit en gemensam plan och förhoppning som paret hade efter bara 8 månader eller är det möjligt att det kan varit den enes ”fantasier” till en vän?

Uppgifterna om att de redan diskuterat att flytta ihop är uppgifter som TN ska ha lämnat till sina bekanta.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja, som framgår av artikeln i Expressen kommer dessa uppgifter från hans vänner. Inte hennes.
Uppgiften om att förhållandet gick snabbt fram och att de redan hade diskuterat att flytta ihop är således något som TN tydligen berättat för sina vänner.

”Vänner och bekanta till den misstänkte som Expressen pratat med”
———————————-
”– Vi noterade att det gick fort fram och fick höra att de redan hade diskuterat att flytta ihop, berättar en vän.”

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-om-braket-innan-skargardsmordet-egna-orden-/
Senast redigerad av coli 2026-08-15 kl. 12:31.
Citera
2026-08-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Ex-sambon har beskrivit följande om mannens beteende:Psykiskt våld och kontroll: Kvinnan uppgav i rättsliga handlingar att mannen utövade psykiskt våld genom olika former av härskartekniker och ett starkt kontrollerande beteende.Konstant otrygghet: Hon beskrev att han var elak, sa kränkande saker och uppträdde så pass aggressivt att hon "konstant känner sig otrygg hemma".Det specifika polislarmet: Bråket eskalerade när kvinnan kom hem efter att ha varit bortrest i en vecka. Mannen gick runt i bostaden, var verbalt högljudd och uttalade vad som beskrevs som "underliggande hot". Kvinnan ringde polisen eftersom hon var rädd att situationen skulle eskalera.Vågade inte berätta allt: Larmoperatören noterade i sin rapport att kvinnan svarade mycket kortfattat på frågor och att känslan var att hon ”har mer att berätta men inte vågar säga det via telefon”.

Jag tänker att han är narcissist. Narcissistisk personlighetsstörning (NPD): Kopplas ofta till behov av makt, dominans och att kontrollera omgivningen för att upprätthålla en grandios självbild.

Tur att hon hade möjlighet och sunt förnuft att ringa polisen när bråket eskalerade annars kanske det hade sett annorlunda ut för henne idag, hon kanske inte ens levt.
Senast redigerad av KejKejKej 2026-08-15 kl. 12:54.
Citera
2026-08-15, 12:53
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Eller så kastade han något tungt mot Å*a och missade så objektet flög ut genom fönstret.

Bästa hypotesen hitintills gällande orsak till att fönstret var trasigt!
Citera
2026-08-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
För det första menade jag inte återfall som att en äldre man kommer att mörda någon igen (även om det faktiskt sker), men att misshandel är ett brott, oavsett om offret dör eller inte. Misshandeln upphör inte bara för att de blir äldre.

Källor:
https://ju.se/portal/vertikals/blogs/orange-week/bloggposter/2025-11-18-varfor-ar-vi-tysta-nar-aldre-personer-drabbas-av-vald-i-nara-relationer.html
https://jamstalldhetsmyndigheten.se/mans-vald-mot-kvinnor/vald-mot-aldre/
https://forskning.se/2018/05/22/polisen-dalig-pa-att-upptacka-risk-for-upprepat-partnervald/
https://www.uu.se/centrum/nck/kunskapsbank-om-vald/fakta-och-forskning-om-vald/vald-mot-aldre-kvinnor
https://kvinnofrid.nu/PDF/Referenslitteratur/vald_mot_aldre_kvinnor.pdf

Till sist vill jag citera:
"Det är många äldre som dödas i relationsvåld men det är sällan detta uppmärksammas då våldet inte är direkt dödligt men skadorna kan leda till döden och betecknas som ”fallolycka”."
https://kvinnojourenmalva.se/relationsvald/valdialdresrelationer

(Som jag skrev innan så finns det ett stort mörkertal också, vilket gör det ännu svårare att upptäcka eller visa statistik. Vill du ha fler källor, så kan jag skicka dem i pm).

Om detta är vi överens. Tar gärna ditt pm. Har läst en del litteratur och studier om saken tidigare men det är några år sedan. Jag var överens med många av slutsatserna jag läste men hade också en del kritik mot hur en del av studierna genomförts. De luckorna hoppas jag har fyllts nu.
Citera
2026-08-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

NJA 2021 s. 525 - ser ut att vara en dom om grovt narkotikabrott (och billighetsskäl).

"Tillämpningen av 29 kap. 5 § BrB när en tilltalad har medverkat till utredningen om brottet och när häktningstiden har inneburit särskilda påfrestningar." (Sveriges Domstolar, rättspraxis).
Detta prejudikat verkar delvis handla om billighetsskäl.

Blir lite rörigt, har fått leta efter vad som kanske menas med att hänvisa till NJA 2021 s. 525.
Letat vidare och där finns en morddom - där billighetsskäl igen ser ut att står i centrum (om jag fattat rätt, har mest skummat domarna).
Där fastslogs för övrigt att uppsåtet var ett så kallat 'likgiltighetsuppsåt'.

Men visst nämns det i morddomen som jag fick leta mig fram till, att för ett tidsbestämt straff för mord kan det vara normalt med 16 år (du hade skrivit 14-16 år).
Däremot syftar lagändringen som trädde i kraft 2020-01-01 till att livstidsstraff ska vara det normala (vid allvarliga fall).

Jag tror det är för tidigt för att ha någon kvalificerad spekulation om huruvida det kan bli ett tidsbestämt eller livstids- straff. Med mitt inlägg ville jag mest belysa kartläggningen som BRÅ gjort på regeringens uppdrag (där dom - efter lagändringen) granskade morddomar 2020-2023.
Samt peka på att för tidsbestämt straff är det 16 år som är norm.

Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja jag skrev 14-16 år. Nu vet vi ju väldigt lite om både MGMs historik och vad som faktiskt hände så utfallet kan ju bli vad som helst. Orsaken till min spekulation är att domstolarna historiskt dömt partnermördare milt och för att domstolarna är otroligt konservativa. Våra politiker har ju ändrat lagarna i omgångar för att förlänga straffen för mord men gått på pumpen gång på gång. De säger nu senast att de vill att normalstraffet bör vara livstid men HD lyckas få det till 16 år efter lite krumbukter. Fler döms visserligen till livstid men det handlar vanligen om planerade mord med vapen i gängmiljö.

Jag har läst på lite i lagens förarbeten och noterar att chansen nog är hyfsad att han faktiskt döms till livstid. Orsaken är att HD i ett avgörande lagt fast att en flickvän räknas som närstående även om paret inte är sammanboende. Redan tidigare står det ju klart att hon dödats i sitt hem. Sedan återstår att se om mordet skett med särskild grymhet, om det var ett utdraget förlopp och om hon kan förväntats ha haft en svår dödsångest. Redan de två första borde tillsamman vara tillräckligt för livstid. Det har ju därutöver nu kommit fram uppgifter i tråden som antyder att hans beteende mot X kan ha varit värre än det som sagts tidigare.

Redan att hon var närstående och mördades i sitt hem borde räcka för livstid. Sedan, om domstolen helst inte vill döma för det, kan den möjligen komma fram till att förhållandet inte satt sig till den grad att hon kan anses ha varit närstående och att sommarstugan inte är hennes hem såsom lagstiftaren menat. Återstår att se.
Citera
2026-08-15, 14:06
Medlem
Master63s avatar
Citat:

Kan ha varit BO som kastade det, pga MGMs verbala påhopp, topplocket kanske gick på henne oxå ?
Citera
2026-08-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master63
Kan ha varit BO som kastade det, pga MGMs verbala påhopp, topplocket kanske gick på henne oxå ?

Jag hoppas innerligt att hon fightade tillbaka men hon känns alldeles för lugn och samlad från det lilla vi fått höra om henne.
Citera
2026-08-15, 14:53
Medlem
Citat:

Kan vara så. Kanske då Å. fick de trubbiga skador som tidigare rapporterats.
Å. kan själv ha kastat något tungt mot fönstret för att kunna skrika till grannarna, ifall han försökte hindra henne från att fly. Vet ej, men vill minnas att glasskärvorna låg på utsidan.

Jag undrar fortfarande hur TN reagerade över att behövt tillbringa tid på ön även med BO's ex. Det kanske han inte hade förväntat sig. Kan ha blivit irriterad över att se saker som tillhör BO's ex såsom skor, kläder etc. i huset samt iaktta hur väl det tidigare paret rörde sig ihop i samklang och av vana.
MGM kanske inte heller välkomnade besök av BO's son och flickvän eftersom det blev gräl om ifall han skulle fara hem eller ej. Sonen och MGM behöver ju inte heller ha kommit överens. Kanske inte ens träffats?

Något gjorde i alla fall så att han tappade besinningen. Kunde han även ha använt yxan, kan man undra? Åtminstone till att hota.

De vidöppna dörrarna känns litet som om paret jagat varandra.

Förresten med tanke på att polisen startade söka efter TN redan efter 9 min. bådar inte gott. Men å andra sidan kunde ju även TN utsatts för brott och spaning sattes även på BO's ex. som nyligen besökt ön.

Blir nog film en vacker dag.
Citera
2026-08-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ja, så klart gör det det. Med begrepp menade jag ord, benämning hade varit ett bättre ordval av mig kanske. Jag tror inte att det finns ett ord på svenska för malignant narcissist.

Sant. Det borde det finnas

Den maligna narcissisten beskrivs ofta, pga brist på samvete, sitt destruktiva beteende, sin brist på empati mm
som en länk eller
en blandning mellan en klassisk narcissist o en psykopat
Citera
2026-08-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Kan vara så. Kanske då Å. fick de trubbiga skador som tidigare rapporterats.
Å. kan själv ha kastat något tungt mot fönstret för att kunna skrika till grannarna, ifall han försökte hindra henne från att fly. Vet ej, men vill minnas att glasskärvorna låg på utsidan.

Jag undrar fortfarande hur TN reagerade över att behövt tillbringa tid på ön även med BO's ex. Det kanske han inte hade förväntat sig. Kan ha blivit irriterad över att se saker som tillhör BO's ex såsom skor, kläder etc. i huset samt iaktta hur väl det tidigare paret rörde sig ihop i samklang och av vana.
MGM kanske inte heller välkomnade besök av BO's son och flickvän eftersom det blev gräl om ifall han skulle fara hem eller ej. Sonen och MGM behöver ju inte heller ha kommit överens. Kanske inte ens träffats?

Något gjorde i alla fall så att han tappade besinningen. Kunde han även ha använt yxan, kan man undra? Åtminstone till att hota.

De vidöppna dörrarna känns litet som om paret jagat varandra.

Blir nog film en vacker dag.

” De vidöppna dörrarna känns litet som om paret jagat varandra.”

Snarare istället är väl att MGM har jagat BO som försökt fly för sitt liv!!

Fruktansvärt vilken skräck det måste ha varit för BO.
( tanke från en som varit i den situationen..)

En vacker film kan det iallafall inte bli
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in