2026-08-15, 00:04
Medlem
Bilderberg78s avatar
Visa vilka svagheter ni själva har i era argument. Jag svarar då att ni har mycket mer rätt än fel.
Citera
2026-08-15, 01:00
Medlem
Bilderberg78s avatar
Testa helst era ideer innan ni ska kunna tro att ni kan dissa alla andra på the internetz.
Citera
2026-08-15, 02:26
Medlem
RandomNPCs avatar
Viljan kan inte vara helt fri och obunden men det finns en objektiv mening som behöver viljan som instrument. Så varifrån kommer denna mening? Jo substatet som ger liv har en inre fenomenell aspekt som emergerar ett subjekt hos individen. Det fysiska som vanligen sägs vara allting är bara en yttre aspekt. Det finns ingen skapare till allting men en kosmisk riktning utan syfte.
Citera
2026-08-15, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Nej, ingen varelse måste ha fri vilja, det har jag aldrig påstått. Jag påstår att människor har det. Det är skillnad.

Min invändning mot den definition som dyker upp här gång på gång är att den gör fri vilja omöjlig. Den ställer onödigt höga krav och pressar man er så framgår det att ingen varelse inte ens en gud kan anses fri. Jag anser att denna definition är orimligt hård. Vilket är precis dennetts poäng och en anledning till att jag började använda mig av hans verk i tråden.

Två olika saker som borde gå att hålla isär kan man tycka.
Och det är en fullständigt irrationell invändning mot denna definition.

Det där är som att säga att det är orimligt hårt att definiera en enhörning som en häst med ett horn eftersom det innebär att enhörningar inte finns.

Det är bara orimligt hårt om man har utgångspunkten att det som definieras måste finnas.

Det är verkligen otroligt att du inte lyckas förstå denna den mest grundläggande logik. Du är verkligen totalt oförmögen till att se logiska samband.
Citera
2026-08-15, 06:34
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...

Det där är som att säga att det är orimligt hårt att definiera en enhörning som en häst med ett horn eftersom det innebär att enhörningar inte finns.

Det är bara orimligt hårt om man har utgångspunkten att det som definieras måste finnas.

Det är verkligen otroligt att du inte lyckas förstå denna den mest grundläggande logik. Du är verkligen totalt oförmögen till att se logiska samband.
Du ser bara logik och fysik utan fenomenen. Därför har du fel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phenomenology_(philosophy)
Citera
2026-08-15, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Du ser bara logik och fysik utan fenomenen. Därför har du fel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Phenomenology_(philosophy)
Såvida inte fenomenen är meningslösa för att förklara någonting, i vilket fall jag har rätt.
Citera
2026-08-15, 07:33
Medlem
Spotlifes avatar
Har gud fri vilja?
Citera
2026-08-15, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spotlife
Har gud fri vilja?
Inte om hans handlingar har en orsak, då saknar han fri vilja.
Enligt Qui och andra här.

Själv är jag rejält tveksam till hans existens, men skulle han trots allt finnas så skulle jag säga att han rimligen också har fri vilja.
Citera
2026-08-15, 08:07
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Såvida inte fenomenen är meningslösa för att förklara någonting, i vilket fall jag har rätt.
De uppenbara fenomenen har orsaker men kan inte förklaras med absolut logik. Det enda du gör är ignorerar. Det är inget filosofiskt tillvägagångssätt.
Citera
2026-08-15, 08:10
Medlem
Citat:

Nej, jag påstår fortfarande inte att fri vilja måste finnas, jag påstår ATT den finns.

Vad jag faktiskt påstår är att din definition är felaktig och inte beskriver människans egenskaper på ett relevant sätt.

Jag har använt dennetts filosofi som ett verktyg för att rasera ert bygge men Random har helt rätt man kan lika gärna rasera det med hjälp av Fenomenologin.

Som jag skrivit många gånger här en filosofi som misslyckats med att beskriva hur vi människor fungerar i världen är värdelös i bästa fall, skadlig i värsta fall.

Att du försöker rädda det genom att hävda att avgrunden mellan hur vi uppfattar världen och hur vi lever våra liv och uppfostrar våra barn är en illusion omöjlig att bevisa hjälper dig föga.
Citera
2026-08-15, 08:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Att hävda att jag och Dennett inte argumenterat för vår ståndpunkt är givetvis intellektuellt ohederligt. Samtidigt så duckar du själv för frågor som du saknar svar på samt bortser helt från annat som inte passar in i din model.

Det jag konstaterar är att du definierar fri vilja som enbart kopplat till en förmåga att ha ett ansvar som kräver att man skapat sig själv ur intet.

Du tycker det är rimligt och följaktligen är mitt exempel på rymdvarelsen korrekt enligt dig, dvs.
På sin hemplanet har han fri vilja (enligt din definition fri vilja).

När han besöker vår värld förlorar han fri vilja då han ej kan klandras på grund av bristande förståelse av normerna på jorden.

När han återvänder hem uppträder den fria viljan plötsligt igen.

Ta sedan din filosofiska beskrivning av belöningssystemet och vad det innebär:
Person A väljer att äta godis för det ger tillfredställelse
Person B väljer att inte äta godis för att det ger tillfredställelse
Person C väljer att äta godis ibland för det ger tillfredställelse.

Dina Filosofiska idéer är möjligen logiska och har korn av sanning men givetvis saknar de allt värde eftersom det inte förklarar hur vi människor faktiskt upplever världen.

Till skillnad från dig duckar jag inte för något, att du väljer att helt bortse från argument eller påstå att de är irrelevanta är ju inget annat än att just ducka.

Ditt problem är väldigt likt det existentialisterna kritiserade (jag har tidigare hintat om Dennetts likhet med dem):
”Du har försökt förstå människan genom att ställa henne utanför hennes liv och betrakta henne som ett objekt. Men människan är inte bara något som kan analyseras – hon är någon som måste leva, välja, lida, älska och dö.”

Dennett försöker komma bort från en sorts "gudsperspektiv" på människan, där man kräver en absolut, metafysisk fri vilja som skulle stå utanför alla orsaker.
Han vill i stället förstå den faktiska människan – en biologisk varelse som utvecklat förmågan att tänka, planera, lära sig, förändras och ta ansvar.

Skillnaden är att existentialisterna framför allt undersöker människans existentiella situation, medan Dennett försöker förklara hur de mänskliga förmågorna faktiskt kan uppstå och fungera inom naturen.

Att du som vanligt vill förenkla ned till absurdum gör att du helt missar det viktiga i frågan. I bästa fall är din filosofi värdelös, i värsta fall leder den till apati och nihilism. Någon hjälp att förstå våra liv ger den inte.

Jag argumenterar för att människan har fri vilja, varför det är så och varför det är viktigt har jag redovisat massor av gånger.
Förlorar en varelse verkligen fri vilja om normerna förändras utan varelsens vetskap?

Dennetts linje är logisk, verifierbar och meningsfull. Att du desperat argumenterar för en linje 90% av alla verksamma filosofer förkastar är på något sätt beundransvärt men förstås fruktlöst.

Att rabbla haranger om och om och om igen, att försök kalkera Dennett (vilket kräver att man upprepat får vägleda dig eftersom du missförstår), att konsekvent aldrig svara på frågeställningar och invändningar som innebär komplikationer för saken, att flyta runt mellan oförenliga positioner, att ogenerat strunta i att saker som låter bra inte går ihop och att tryffera detta med grandiosa föreställningar om den egna insatsen innebär inte att argumentera.

Precisera vad jag "duckar" och "hoppar över".

Jag, och den Dennett du på ett alltmer parodiskt vis försöker kalkera, menar att ett fundamentalt krav för att kalla något för fri vilja är att detta något kan rendera ansvar annat än ett instrumentellt sådant hos den handlande. Jag har tjogtals gånger, även gällande detta, bett dig precisera varför det kravet inte är legitimt. Utan framgång givetvis. Det enda "argument" som anförs är att det vore orimligt om fri vilja inte kunde finnas.

Nej, man duckar givetvis icke en frågeställning genom att invända att den är irrelevant och förklara varför. Det blir din sak att precisera på vilket vis den faktiskt skulle vara det. Det är en fråga om rättssubjekt. Jag tror inte att någon rymdvarelse har fri vilja någonstans och att inget klander någonsin kan vara berättigat i en faktisk mening. Förstår inte varför rymdvarelsens besittande av fria vilja skulle variera mellan olika planeter och att inte känna till ett normsystem man underkastas är en helt annan, och praktisk, fråga.

Det som är relevant är möjligheten att alls kunna förtjäna straff, klander, beröm och sin belägenhet på ett annat än ett strikt instrumentellt sätt. En fri vilja med något innehåll innebär detta. Eller, varför är det felaktigt eller irrelevant?

Min fråga är hur kompatibilismen bygger möjligen till att faktiska kunna förtjäna detta och det svaret väntas fortfarande på. Dennett lyckades ej.

Ser även fram mot en precisering av hur min ståndpunkt skulle leda till "nihilsm och apati". Och om den skulle göra det, på vilket vis vore den omständigheten relevant för hur det förhåller sig i sakfrågan?

Nej, varför det är "viktigt" att den med otur inte bara får utan faktiskt också förtjänar klander för hur vederbörandes kognitiva kapaciteter råkar vara utformade och konfigurerade har aldrig klarlagts. Eller har du ändrat uppfattning och menar nu att exempelvis klander inte kan förtjänas annat än som instrument? Man kan inte ha alla kakor och äta dem samtidigt.

Förstår ej vilken poängen gällande "belöningssystemet" skulle vara.
Citera
2026-08-15, 10:35
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag citerar inte AI, jag vill visa att ni ofta ställer fel frågor och därmed får automatiskt fel svar på era filosofiska frågor, genom att nu ställa dem rätt åt er i stället.

Kod:
Ja. Och Dennett är faktiskt väldigt relevant här — men man behöver vara noga med **vilken nivå man använder honom på**.

Jag skulle dela upp problemet i ungefär **sex nivåer**, snarare än tre:

1. **Fysiknivå – lagbundenhet**
   Materiens tillstånd förändras enligt fysikens dynamik. Frågan är om dynamiken är deterministisk eller probabilistisk.

2. **Kemisk nivå – organisation**
   Fysikaliska processer bildar stabila kemiska strukturer och reaktionsnätverk. Här börjar man kunna beskriva system med nya, användbara begrepp utan att hänvisa till varje atom.

3. **Biologisk nivå – arv och evolution**
   DNA, utveckling, metabolism och evolution. Gener är kausalt betydelsefulla, men de är **inte ett komplett recept på individens framtida beteende**. Miljö, utveckling och organismens tidigare tillstånd spelar också roll.

4. **Neural nivå – informationsbearbetning**
   Nervsystemet bygger representationer, gör prediktioner, lär sig och reglerar beteende.

5. **Agentnivå – mål, skäl och beslut**
   Här kan vi säga:

> "Han gjorde X eftersom han trodde Y och ville Z."

Det är inte en konkurrerande fysik. Det är en högre kausal beskrivning av ett system.

6. **Metakognitiv nivå – regler för det egna tänkandet**
   Här blir din ursprungliga fråga riktigt intressant:

> "Jag vet hur jag brukar reagera, därför inför jag en regel för hur jag ska reagera nästa gång."

Systemet kan alltså **modellera sig självt och medvetet förändra de mekanismer som producerar dess framtida beteende.**

### Och här hade Dennett en viktig poäng

Daniel Dennett var i grunden mot idén att ett deterministiskt universum skulle göra intentioner, beslut och ansvar till illusioner.

Hans **intentional stance** är central:

Om ett system beter sig på ett sätt som bäst förklaras genom att tillskriva det **beliefs, desires, goals och intentions**, så kan den beskrivningsnivån vara verkligt förklarande.

En schackdator kan exempelvis beskrivas på tre sätt:

* transistorer och elektriska signaler
* algoritmer och informationsbearbetning
* "datorn försöker vinna"

Den sista beskrivningen är inte falsk bara för att den första är mer fundamental.

Detta ligger nära Dennetts idé om **multiple drafts** och hans kritik av en central "Cartesian Theater": medvetandet behöver inte vara en liten observatör inne i hjärnan som sedan fattar det egentliga beslutet.

### Men Dennett gick längre än bara "det finns olika nivåer"

Hans mer kontroversiella poäng var ungefär:

**För att ha en relevant sorts fri vilja behöver vi inte vara metafysiskt oberörda av tidigare orsaker.**

Det han kallade **"free will worth wanting"** handlar snarare om att en agent kan:

* förstå alternativ
* förutse konsekvenser
* reagera på skäl
* lära sig
* ändra sitt beteende
* kontrollera impulser
* använda regler
* påverka sitt framtida beteende genom självreflektion.

Det är en ganska radikal omdefinition av vad "frihet" behöver innebära.

---

Och här skulle jag faktiskt **korrigera en vanlig förenkling av Dennett**:

Han säger inte bara:

> "Determinism är okej, för allt är ändå samma sak."

Hans starkare argument är att **förmågan att reagera på skäl själv är en fysisk kausal förmåga**.

Om du tänker:

> "Om jag gör X får det konsekvens Y. Jag vill undvika Y. Därför gör jag Z."

så är detta inte en epifenomenal berättelse som läggs ovanpå den riktiga fysiken.

**Denna informationsbearbetning är en del av den kausala kedjan.**

Det är enligt min mening precis där din uppdelning blir intressant.

### Så jag skulle formulera hela frågan som en hierarki

**Fysik**
↓
**kemi**
↓
**biologi**
↓
**nervsystem**
↓
**kognition**
↓
**agent / intention**
↓
**metakognition / självreglering**

Och frågan blir då inte:

> **"Är allt egentligen bara fysik?"**

Det är trivialt om fysiken är fundamental.

Den intressanta frågan är:

> **Vilka nya kausala förmågor uppstår när ett fysikaliskt system får förmågan att representera världen, representera sig självt och använda dessa representationer för att styra sitt framtida beteende?**

Där tycker jag att Dennett hade **mycket rätt** — även om man kan invända mot delar av hans teori om medvetandets natur.

Dennett är intressant när han pratar om medvetandet och jävlar va lik jultomten han var.

Filosofen Daniel Dennett hävdade att qualia (de privata, subjektiva och oåtkomliga känslokvaliteterna i en upplevelse) inte existerar. I sin kända artikel "Quining Qualia" menade han att begreppet är så motsägelsefullt och luddigt att det bör avskaffas, och att vi i stället misstar våra kognitiva reaktioner för magiska upplevelseegenskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in