2026-08-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Har du läst om Mats Alm...? Kinesiska maffian kidnappade honom, la honom i en bagagelucka och matade honom med kalla räkor medan fotobevis satte honom i Stockholms centrum. Han dömdes inte för mordet.

Där kunde man inte bevisa att hon ens blivit mördad. I det här fallet har MGM bevisligen hanterat i vart fall Gärds kropp vid mordtillfället. Det är en rätt stor skillnad. MGM här har alltså deltagit i mordet.
Citera
2026-08-15, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Jag tror ändå man måste ha någon form av empatistörning när man kan hålls tyst om en sådan sak i tjugo år. (Om hans egen historia verkligen vore sann.) Tänkte han aldrig på de anhöriga? Varför inte förekomma polisen när han förstod att de skulle hitta honom med hjälp av dna? För hans historia var för "konstig" (sa han ju). Men är du verkligen oskyldig så berättar du, om inte annat för de anhörigas skull!!

Jag tror att hans vetskap om att polisen skulle hitta honom genom hans DNA varit relativ. För 2020 löste man ju dubbelmordet i Linköping med hjälp av släktforsknings-DNA. Men detta var ju endast ett pilotfall där Polisen sedan fick kritik för att man använt släktdatabaser på ett sådant här sätt. Därefter låg man ju lågt med denna metod t.o.m 1 juli 2025 när lagändringen kom. Men då gick ju polisen ut med att man endast skulle använda denna utredningsteknik på fall som var max 10-15 år gamla, och Brattås-fallet var ju då 20 år gammalt. Så jag tror inte han varit helt säker på att han skulle hamna i polisens klor...även om han säkert varit väldigt orolig över det.
Citera
2026-08-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tror att hans vetskap om att polisen skulle hitta honom genom hans DNA varit relativ. För 2020 löste man ju dubbelmordet i Linköping med hjälp av släktforsknings-DNA. Men detta var ju endast ett pilotfall där Polisen sedan fick kritik för att man använt släktdatabaser på ett sådant här sätt. Därefter låg man ju lågt med denna metod t.o.m 1 juli 2025 när lagändringen kom. Men då gick ju polisen ut med att man endast skulle använda denna utredningsteknik på fall som var max 10-15 år gamla, och Brattås-fallet var ju då 20 år gammalt. Så jag tror inte han varit helt säker på att han skulle hamna i polisens klor...även om han säkert varit väldigt orolig över det.

Jag tror allt sådant snack under de senaste året var just för att invagga mördaren i en tro att han inte skulle hittas av polisen.
Citera
2026-08-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menomi
Jag tror allt sådant snack under de senaste året var just för att invagga mördaren i en tro att han inte skulle hittas av polisen.

Fråga apropå detta: Du som hunnit läsa FUP mer än jag. Går det att hitta något ungefärligt datum för när man började släktforsknings-utreda J.J? Hade varit intressant att veta när detta tog fart...
Citera
2026-08-15, 11:12
Medlem
Sid 527 i FUP reagerar jag på... Gerds bror L. Som kräver att Gerd ska städa och t.o.m betala el i barndomshemmet där L bor, och som inte jobbar, "Tor undrar varför L inte jobbar". Han har en röd Volvo... Även om folk verkar skumma eller mindre trevliga, så gör det dem inte till mördare. Men kan L och JJ ha känt varandra? Ett långskott säkerligen.
Senast redigerad av honn 2026-08-15 kl. 11:43.
Citera
2026-08-15, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Fråga apropå detta: Du som hunnit läsa FUP mer än jag. Går det att hitta något ungefärligt datum för när man började släktforsknings-utreda J.J? Hade varit intressant att veta när detta tog fart...

Sid 1763

Beslut att använda sig av metoden DNA-baserad släktforskning fattades den 11 augusti 2025
av senior åklagare Hanna Flordal. Det är det DNA-spår som säkrats från Gärds strumpa som
hon bar vid brottstillfälle som använts. Släktforskare vid NFC (Nationellt Forensiskt Centrum)
har genom metoden arbetat fram ett forensiskt uppslag gällande misstänkt Johan Jacobsson.
Citera
2026-08-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Där kunde man inte bevisa att hon ens blivit mördad. I det här fallet har MGM bevisligen hanterat i vart fall Gärds kropp vid mordtillfället. Det är en rätt stor skillnad. MGM här har alltså deltagit i mordet.

Det mest graverande är ändå att Gerd har attackerats även inuti ladan, efter att JJ hanterat kroppen och de två mystiska männen ska vara borta.
Citera
2026-08-15, 11:50
Medlem
Lite frustrerande att JJ först skrev en skriftlig redogörelse för vad som hände när han kom till gården där han broderade ut mycket detaljer och liknande, bland annat att han såg två män och en kvinna på platsen och en man på nära håll, men sedan vid ett senare förhör när han har med sig tre sidor om vad han gjorde efter incidenten så ändrar han sig och visar bara en sida och vägrar att visa resten och börjar istället sitta tyst i 30-60 sekunder och tänka när han får följdfrågor för att inte släppa ifrån sig fler motstridiga uppgifter antagligen. Det hade verkligen varit intressant att se vad han hade skrivit på de andra två sidorna.
Citera
2026-08-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Det mest graverande är ändå att Gerd har attackerats även inuti ladan, efter att JJ hanterat kroppen och de två mystiska männen ska vara borta.
Ja, hoppas att teknisk bevisning om det presenteras i rättegången eftersom det motsäger hans uppgifter.

Lite intressant också att det återfanns två yxor med blodrester på (för lite för att göra DNA-analys) samt en handduk med blod på. Men tanke på hur märkligt de har placerat Gerds sko och tillhörigheter under huset så skulle de kanske ha kunnat torka av yxan med en handduk och placerat tillbaka den i bostaden. Ologiskt men mycket i det här fallet är det också känns det som.

Det är också intressant att de inte verkar ha sökt efter mordvapnet mer än med en magnet i brunnen och liknande. Jag undrar vart dykningen gjordes som det har refererats till i media. Den verkar inte ha ägt rum.
Citera
2026-08-15, 12:01
Medlem
Slaskheters avatar
Tänk om JJ talar sanning ändå?

Barbro öppnade haspeln till ladugårdsdörren med armbågen efter en försiktighetsingivelse.
Fastän Barbro hade i bakhuvudet att ladugården var det sista stället att leta på för att hitta sin far och Gerd så tog hon ändå och drog ner skjortärmen och lyfte sedan av haken för att komma in i ladugårdsutrymmet.
Sidan 79 i FUP:
Sidorna 122 - 123 i FUP:
Varför får Barbro en försiktighetsingivelse då ladugården var det sista stället att leta på för att hitta sin far och Gerd?
Hon har väl sett en del deckarberättelser och kom att tänka på att hon inte ville förstöra eventuella fingeravtryck om det nu var så att ett brott var begånget och att någon gärningsman avsatt fingeravtryck på själva haken till porten eller handtaget.
Nej, jag köper inte det här!
Tänk om JJ talar sanning ändå?
Citera
2026-08-15, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nodraketen
enig.

Men enligt experterna i tråden med sossen haaag i spetsen spelar hans historia ingen som helst roll.

Jag har dock följt rättsfall i över 20år och är av en annan uppfattning

Experterna i tråden har fel. bevisningen är väldigt svag, den starkaste bevisningen har JJ bidragit med själv
Citera
2026-08-15, 12:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Experterna i tråden har fel. bevisningen är väldigt svag, den starkaste bevisningen har JJ bidragit med själv
jag vet hans egna uppgifter ihop med dna blev plötsligt en solid bevisning.

Men jag förlåter dem de är sektister (sossar) de går ej omvända och vet inte bättre samt de gärna vill deras väljare ska få milda påföljder på allas bekostnad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in