Igår, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBiker
Tycker även det är nonsens. Han hade inga andra fel utan endast placeringen.

Det är inte ovanligt att bli underkänd på placering på väg. Min gissning är att det hör till de vanligare skälen till underkänt förarprov.

Och det är också därför minst en körlektion i trafik före uppkörningen brukar vara väl investerade pengar, lärarna vet det här.
Citera
Igår, 11:00
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBiker
Kompis till en kollega har övningskört med mig och med sin syster och vi båda har sagt samma sak till honom - ställ dig i mitten vid trafikljuset så att ingen bil kan tränga sig bredvid dig.

Han blev underkänd just på grund av ovan.

Jag har alltid stått för säkerheten först på MC och anser att bilar har ingen plats att tränga sig med motorcyklar.
Du har din fil, ställ dig i den ge aldrig några dumma ideér till billisterna, varken medan du står eller kör.

Medan jag förstår motiveringen (ska du vänster ställ dig till vänster, ska du höger ställ dig till höger) men jag tycker det är outdated regel och helt vansinnigt att underkänna på grund av det (han körde för övrigt bra).

Det här är ju varför det slopade kravet på introduktionsutbildning är så jäkla dumt.

Ni kan inte reglerna, och nu lär ni ut fel.

Självklart ska inget fordon blockera andras framkomlighet vid ett trafikljus.

Fordonet ska placeras så att två fordon kan stå paralellt om de ska åt olika håll efter trafikljuset.

Placeringen ska även ske i förhållande till vägmarkeringar och skyltning på platsen.
Citera
Igår, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det är inte ovanligt att bli underkänd på placering på väg. Min gissning är att det hör till de vanligare skälen till underkänt förarprov.

förutsatt att man ens får komma ut i i trafiken, av dom som kuggar ryker ju majoriteten redan på lågfartsbanan. men instämmer att placering säkert är en av de vanligaste anledningarna om man klarar sig till trafik-delen
Citera
Igår, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeirdRaccoon
förutsatt att man ens får komma ut i i trafiken, av dom som kuggar ryker ju majoriteten redan på lågfartsbanan. men instämmer att placering säkert är en av de vanligaste anledningarna om man klarar sig till trafik-delen

Var har du hittat den statistiken? Alltså att majoriteten som inte blir godkända inte klarar manöverbanorna?
Citera
Igår, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Det här är ju varför det slopade kravet på introduktionsutbildning är så jäkla dumt.

Ni kan inte reglerna, och nu lär ni ut fel.

Självklart ska inget fordon blockera andras framkomlighet vid ett trafikljus.

Fordonet ska placeras så att två fordon kan stå paralellt om de ska åt olika håll efter trafikljuset.

Placeringen ska även ske i förhållande till vägmarkeringar och skyltning på platsen.

För det första, det har aldrig funnits något krav på introduktionsutbildning för privat övningskörning med motorcykel. Eller någon annan körkortsbehörighet utöver B. Det var enbart för personbil man skulle gå en introduktionsutbildning.

För det andra, det fanns absolut noll garantier att något av detta nämndes i introduktionsutbildningen för bil heller. Det var inte alls sånt de lärde ut där. För att lära sig såna här regler måste man följa med på körlektioner och lyssna på vad körskoleläraren säger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in