2026-08-13, 15:47
Medlem
Kompis till en kollega har övningskört med mig och med sin syster och vi båda har sagt samma sak till honom - ställ dig i mitten vid trafikljuset så att ingen bil kan tränga sig bredvid dig.

Han blev underkänd just på grund av ovan.

Jag har alltid stått för säkerheten först på MC och anser att bilar har ingen plats att tränga sig med motorcyklar.
Du har din fil, ställ dig i den ge aldrig några dumma ideér till billisterna, varken medan du står eller kör.

Medan jag förstår motiveringen (ska du vänster ställ dig till vänster, ska du höger ställ dig till höger) men jag tycker det är outdated regel och helt vansinnigt att underkänna på grund av det (han körde för övrigt bra).
Citera
2026-08-13, 17:19
Medlem
Så länge blinkern var på så ser jag inget problem. Håller med dig. Framför allt är det viktigt att kunna undvika brunnar och vita streck som motorcyklist efterson de kan vara hala.
Citera
2026-08-13, 17:28
Medlem
Detta är ju ett utmärkt bevis på varför man ska gå i trafikskola och ta körkort. Privatpersoner kan inte lära ut hur man kör i trafik.
Citera
2026-08-13, 18:31
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Detta är ju ett utmärkt bevis på varför man ska gå i trafikskola och ta körkort. Privatpersoner kan inte lära ut hur man kör i trafik.
När man kör MC ska man hävda sitt utrymme i sitt körfält. Att släppa in bilister, som skulle kunna få plats i samma körfält, att samsas om utrymmet är rent vansinne.

Bilister som inte själva kör MC har dålig koll på vilket utrymme man kan behöva i sidled, så dom ska hålla sig framför, bakom eller i ett annat körfält/fil.

I ovanstående skiter jag fullständigt i om det kan stå något annat i något läromedel. Jag tar mig den rätten efter att ha kört MC sedan mitten av 70-talet och varit yrkesförare av tunga fordon sedan nästan lika länge. Och så klart kör personbil dagligen.
Citera
2026-08-13, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
När man kör MC ska man hävda sitt utrymme i sitt körfält. Att släppa in bilister, som skulle kunna få plats i samma körfält, att samsas om utrymmet är rent vansinne.

Bilister som inte själva kör MC har dålig koll på vilket utrymme man kan behöva i sidled, så dom ska hålla sig framför, bakom eller i ett annat körfält/fil.

I ovanstående skiter jag fullständigt i om det kan stå något annat i något läromedel. Jag tar mig den rätten efter att ha kört MC sedan mitten av 70-talet och varit yrkesförare av tunga fordon sedan nästan lika länge. Och så klart kör personbil dagligen.
Man behöver inte ställa sig i mitten för att ta sin plats. Ska du svänga ska dessutom ingen kunna ta sig in på insidan om dig för den platsen ska du ta. Du kan uppenbarligen inte lära ut hur man ska köra.
Citera
2026-08-13, 20:27
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Märkligt. Jag fick lära mig att ”ta min plats” på körskolan och precis så gjorde jag på uppkörningen. Men det är ju 20 år sedan så det kan mycket väl ha ändrats. Jag tänker fortsätta göra så iaf.
Citera
Igår, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump

Ja, exakt så kör Hells Angels och dom runt.
De kör parvis, i sidled, eller som i en diamantform, i en klunga.
Först kör 1, sen 2 i bredd, sen sist kör 1ensam.

Det är väl för att demonstrera makt, att de gör som de vill, men det tycks fungera, ingen bil tränger sig in där emellan.
Citera
Igår, 00:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Ja, exakt så kör Hells Angels och dom runt.
De kör parvis, i sidled, eller som i en diamantform, i en klunga.
Först kör 1, sen 2 i bredd, sen sist kör 1ensam.

Det är väl för att demonstrera makt, att de gör som de vill, men det tycks fungera, ingen bil tränger sig in där emellan.
Nej det är för att inte ligga för nära rakt bakom varandra, om någon hastigt behöver bromsa.
Då hamnar man bredvid framförvarande vid en hastig inbromsning istället för att köra på den.

"Vanliga" MC-klubbar åker i ett zick-zack mönster av samma anledning när många är ute och åker tillsammans.
Citera
Igår, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBiker
Kompis till en kollega har övningskört med mig och med sin syster och vi båda har sagt samma sak till honom - ställ dig i mitten vid trafikljuset så att ingen bil kan tränga sig bredvid dig.

Han blev underkänd just på grund av ovan.

Jag har alltid stått för säkerheten först på MC och anser att bilar har ingen plats att tränga sig med motorcyklar.
Du har din fil, ställ dig i den ge aldrig några dumma ideér till billisterna, varken medan du står eller kör.

Medan jag förstår motiveringen (ska du vänster ställ dig till vänster, ska du höger ställ dig till höger) men jag tycker det är outdated regel och helt vansinnigt att underkänna på grund av det (han körde för övrigt bra).

Tanken med att placera sig vid sidan (åt det håll man ska svänga) när man står still eller rör sig mycket långsamt är att minska risken att bli påkörd bakifrån. Det är därför de lär ut det så här. Om man ska svänga i en korsning där man måste sakta ner och kanske stanna, ska man ställa sig åt sidan på vägen. De tänker också "säkerheten först", precis som du, men ni har nått olika slutsatser trots samma grundinställning.

Placering på väg är ganska svårt, och enligt min erfarenhet är det vanligt att man blir underkänd på just det vid uppkörning på MC. Det är värt pengarna att ta en lektion och be trafikläraren gå igenom vad Trafikverkets förarprövare förväntar sig.

Den som placerar sig så som du gör vid trafikljus kommer att bli underkänd 10 gånger av 10, så det är bara att göra som de säger.
Citera
Igår, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man behöver inte ställa sig i mitten för att ta sin plats. Ska du svänga ska dessutom ingen kunna ta sig in på insidan om dig för den platsen ska du ta. Du kan uppenbarligen inte lära ut hur man ska köra.

Håller inte alls med dig. MC kommer iväg mycket snabbare än andra fordon, cyklister, gående.
Ställ dig i mitten, allt annat är bara nonsens.
Citera
Igår, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBiker
Håller inte alls med dig. MC kommer iväg mycket snabbare än andra fordon, cyklister, gående.
Ställ dig i mitten, allt annat är bara nonsens.

Inte om du vill klara ett körprov.
Citera
Idag, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Inte om du vill klara ett körprov.

Tycker även det är nonsens. Han hade inga andra fel utan endast placeringen.
Jag har sagt till honom att han får ta en lektion med körskolan innan uppkörningen för att fånga fel, men det fanns inga lediga tider.
Jag kommer även att avråda honom från att stå vid sidan vid trafikljuset efter att han tagit körkort, endast om det är en bil framför honom för att inte bli pannkaka ifall den bakom honom inte stannar i tid.

Jag har kört mc över hela Europa och utanför och det man lär i Sverige är livsfarligt att applicera i andra länder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in