2026-08-15, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkurrukk
Vilket inlägg syftar du på?

Inlägg 9187, bland andra.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-15 kl. 10:39.
Citera
2026-08-15, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Det mest logiska är väl att tro att det var Lycke småbåtshamn som var destinationen för snipan. Detta baserar jag på att brodern är suppleant i den ekonomiska förening som Lycke småbåtshamn är.

Men det mest intressanta hade ju varit att veta var dom hade varit före olyckan?.
Den hamnen ligger vid broderns gårds ägor. Väderkvarnen som den omkomna kvinnan var ansvarig för att hyra ut ligger på udden vid hamnen.
Citera
2026-08-15, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tempa
Herregud det är så jävla många sjuka troll i den här tråden. Det stora fartyget har uppenbarligen fuckat upp då dom uppfattat båda små båtarna på radarn. Men på något jävla sätt lyckas köra över den ena, som tyvärr innehöll Alb*in Zorman Olsson och hans fru o barn. Det är ju så jävla fucking uppenbart att kaptenen på den stora norska båten failat något enormt. Vad fan jiddrar ni ens om?

Det är så fruktansvärt tragiskt det som hänt och som lyssnare av kafferepet kan jag inte ens tänka mig vad dom går igenom just nu rent känslomässigt, det är så fruktansvärt.

Må Ramona och Idun vila i frid <3 och jag hoppas Albin någonsin hittar tillbaka, han är en av dom roligaste människorna jag känner till.

Skriver under på vartenda ord här ❤️
Citera
2026-08-15, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
På ren skriksvenska: Att man inte ser ett skit från bryggan rakt föröver.

Då får man inte segla (eller mer troligt anpassa trimningen). Sikt framåt måste alltid vara det minsta av två fartygslängder och 500 meter.
Citera
2026-08-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tempa
Herregud det är så jävla många sjuka troll i den här tråden. Det stora fartyget har uppenbarligen fuckat upp då dom uppfattat båda små båtarna på radarn. Men på något jävla sätt lyckas köra över den ena, som tyvärr innehöll Alb*in Zorman Olsson och hans fru o barn. Det är ju så jävla fucking uppenbart att kaptenen på den stora norska båten failat något enormt. Vad fan jiddrar ni ens om?

Det är så fruktansvärt tragiskt det som hänt och som lyssnare av kafferepet kan jag inte ens tänka mig vad dom går igenom just nu rent känslomässigt, det är så fruktansvärt.

Må Ramona och Idun vila i frid <3 och jag hoppas Albin någonsin hittar tillbaka, han är en av dom roligaste människorna jag känner till.

Vem har skrivit att besättningen på Misje Verde inte gjort fel?

Det enda folk vill nyansera med är att i en sjöolycka så är det oftast flera misstag som bidrar till olyckan. Din idols agerande har med största sannolikhet bidraget det också. Du kanske ska vänta med att avskriva Albin helt tills vi vet mer om vad som hänt?
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-15 kl. 10:53.
Citera
2026-08-15, 10:46
Medlem
Självklart att det även är lillbåtens fel. Dom har irrat runt i en farled där det ofta går stora fartyg, utan att se sig för, utan att ha koll.
Citera
2026-08-15, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paliswe
En detalj som inte ventilerats här i tråden är på vilket avstånd som båten "försvann" optiskt från kommandobryggan, när fartyget närmade sig båten.
Fartyget gick "på lätten", dvs det fanns ingen last i det. Det betyder att den är några meter högre upp och ofta, när fartyg är på lätten, är fören lite högre upp än aktern, jämfört med när det finns last i båten.
Avståndet från vattnet upp till vattenlinjen förefaller vara tämligen lika för som akter, med något högre i fören. Detta kan ses på den bild GP har publicerat.
https://www.gp.se/krim/kaptenen-och-lotsen-medger-borde-ha-kunnat-se-baten.7f7a0dc3-3af6-418b-84fa-0601ff1a8d66
Uppenbart har kapten och lots inte tittat i radarn, och det som återstår är att de hållit utkik förut (får man hoppas). Om sikten varit nersatt har den inte sett båten, eller åtminstone inte lagt märke till den, när den skulle varit möjligt i klart väder. När då fartygen närmar sig den punkt då de borde ha sett den, kan den ha "försvunnit" bakom fören. Att radarn då fortfarande ser den beror på att dess antenn är placerad betydligt högre än bryggan, men som sagt, det var ingen som tittade där.
Detta är givetvis inte enda orsaken till olyckan men kan ha varit en bidragande orsak till den. Det krävs ofta flera samordnade faktorer för att en olycka ska hända, den s. k. schweizerosten.
Citerar mig själv här:
Jag har räknat lite på när båten försvinner under fören på fartyget, sett från bryggan.
Båten är 90 meter lång, bryggan är ca 12m från aktern = Avstånd brygga - fören = 78m
Bryggan är på 12m höjd över havet, fören är på 9 meters höjd.
På sträckan 78 m har siktlinjen sjunkit 3 m. Då är det tre sträckor kvar innan man ser vattenytan. 4x 78 = 312 m.
Hur lätt ser man en liten blåmålad båt med grått kapell från aktern i regntunga skyar, lite vågor och vågskum på havet, på ett avstånd 350-400m?
Med detta sagt vill jag på intet sätt friskriva någon part från skyldigheten att ta nödvändiga hänsyn till alla möjliga faktorer.
Citera
2026-08-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Vem har skrivit att besättningen på Misje Verde inte gjort fel?

Det enda folk vill nyansera med är att i en sjöolycka så är det oftast flera misstag som bidrar till olyckan. Din idols agerande har med största sannolikhet bidraget det också. Du kanske ska vänta med att avskriva Albin helt tills vi vet mer om vad som hänt?
Du, påstod det!
Din stolle, du höll fast vid att det var fritidsbåtens fel i en massa inlägg till mig.

Du påstod att typ störst kör först, att det blir för dyrt att följa lagen osv, osv.
Citera
2026-08-15, 12:26
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paliswe
En detalj som inte ventilerats här i tråden är på vilket avstånd som båten "försvann" optiskt från kommandobryggan, när fartyget närmade sig båten.
Fartyget gick "på lätten", dvs det fanns ingen last i det. Det betyder att den är några meter högre upp och ofta, när fartyg är på lätten, är fören lite högre upp än aktern, jämfört med när det finns last i båten.
Avståndet från vattnet upp till vattenlinjen förefaller vara tämligen lika för som akter, med något högre i fören. Detta kan ses på den bild GP har publicerat.
https://www.gp.se/krim/kaptenen-och-lotsen-medger-borde-ha-kunnat-se-baten.7f7a0dc3-3af6-418b-84fa-0601ff1a8d66
Uppenbart har kapten och lots inte tittat i radarn, och det som återstår är att de hållit utkik förut (får man hoppas). Om sikten varit nersatt har den inte sett båten, eller åtminstone inte lagt märke till den, när den skulle varit möjligt i klart väder. När då fartygen närmar sig den punkt då de borde ha sett den, kan den ha "försvunnit" bakom fören. Att radarn då fortfarande ser den beror på att dess antenn är placerad betydligt högre än bryggan, men som sagt, det var ingen som tittade där.
Detta är givetvis inte enda orsaken till olyckan men kan ha varit en bidragande orsak till den. Det krävs ofta flera samordnade faktorer för att en olycka ska hända, den s. k. schweizerosten.

Återkommer med resultat från en detaljerad mätning, när jag har fått tillgång till skrivare, tumstock och en lång vägg.

Under tiden kan man fundera på vad som händer med trimmet när Misje Verde gör 10 knop. Blir det undertryck under fören som gör att fören sjunker, eller blir det undertryck i aktern som gör att den sjunker, eller blir det både och, som gör att trimmet förblir oförändrat...

Så här såg fören på Misje Verde ut, när hon låg i beslag nord om Älgön:

https://gfx.omni.se/images/4888f347-3844-3f83-b008-eaef24f8014b?h=480&tight=false&w=960

En grymt skräckinjagande grönsvart vägg, med en stor boll till bulb.

Obs! Det är inte radarmasten man ser utan utkiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Då får man inte segla (eller mer troligt anpassa trimningen). Sikt framåt måste alltid vara det minsta av två fartygslängder och 500 meter.

Jag har väldigt svårt att tro att siktlinjen når kortare än två fartygslängder. Men man måste alltid mäta.

PS
På GP:s foto ser man Hättans lotsutkik, som tillsammans med Karlstens fästning och Blåkulla utgör de viktigaste kännemärkena vid insegling från Hätteberget i dagsljus. Om man inte anlitar lots, börjar man inseglingen med Skallens fyr och Hättans lotsutkik i ens. Om man har problem med samtliga digitala sjökort ombord. Eller om ryssarna jammar...
Citera
2026-08-15, 12:30
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Självklart att det även är lillbåtens fel. Dom har irrat runt i en farled där det ofta går stora fartyg, utan att se sig för, utan att ha koll.
Irrat runt?
Nu fantiserar du

Åklagarens beskrivning (som ej ändrats efter att radareko granskats) säger att de höll (ungefär) samma kurs EN LÄNGRE TID. .

SLUTA sprid fake news. Även fritidsbåtar har rätt att gå i farleder. Faktisk mer normalt än att dom INTE gör det för det kräver oftast god lokalkännedom

Att båda båtarna kan klandras skrev jag å flera tidigt i tråden.
En gissning är dock 80/20 eller 90/10 då fartyget har den högre siffran/skulden
Citera
2026-08-15, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Du, påstod det!
Din stolle, du höll fast vid att det var fritidsbåtens fel i en massa inlägg till mig.

Du påstod att typ störst kör först, att det blir för dyrt att följa lagen osv, osv.

Nej. Du har totalt missuppfattat.
Jag har förklarat orsakar till varför det kan ha hänt, jag har inte förnekat att de inte gjort fel. Jag har flera gånger varit tydlig med att regler för bla säker fart och
upphinnande gäller.

Du är uppenbarligen helt enkelt för pantad för att förstå konceptet med att ansvaret inte är binäry vid kollisioner till sjöss.

"Bara för att Misje Verde gjort fel betyder inte det att Albin är utan ansvar."

Kan du utveckla hur du förstår meningen inom citationstecken?
Citera
2026-08-15, 12:46
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Irrat runt?
Nu fantiserar du

Åklagarens beskrivning (som ej ändrats efter att radareko granskats) säger att de höll (ungefär) samma kurs EN LÄNGRE TID. .

SLUTA sprid fake news. Även fritidsbåtar har rätt att gå i farleder. Faktisk mer normalt än att dom INTE gör det för det kräver oftast god lokalkännedom

Att båda båtarna kan klandras skrev jag å flera tidigt i tråden.
En gissning är dock 80/20 eller 90/10 då fartyget har den högre siffran/skulden
”Samma kurs en längre tid” visar åtminstone att Snipaföraren var konsekvent omdömeslös. Därmed inte sagt att de andra inblandade var utan skuld. Om det som framkommit hittills stämmer finns ju ett och annat att önska från bryggan på handelsfartyget. Blir intressant att följa det rättsliga efterspelet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in