2026-08-15, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Den frågan återkommer jag gärna till när förundersökningen är avslutad och åtal väckt. Påminn mig gärna då om jag inte kommer ihåg att ta upp det när vi fått FUP och åtal.

Varför återkommer du först då? Om det skulle kunna stjälpa åtalet så borde du väl kunna peka på relevanta lagar och praxis gällande det här redan idag?

Försöker du slingra dig som vanligt så räcker det ju att helt enkelt inte svara på mina frågor...
Citera
2026-08-15, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Varför återkommer du först då? Om det skulle kunna stjälpa åtalet så borde du väl kunna peka på relevanta lagar och praxis gällande det här redan idag?

Försöker du slingra dig som vanligt så räcker det ju att helt enkelt inte svara på mina frågor...

Som sagt, den frågan återkommer jag gärna till när förundersökningen är avslutad och åtal väckt. Gillar du inte det behöver du varken svara på mina inlägg eller påminna mig då.
Simma lugnt!
Citera
2026-08-15, 01:56
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Nej, det innebär det inte.

Det är skillnad på att en individ "ser" något, och att ett objekt är "i sikte". Om någon med normal syn, bara med ögonen, eller med hjälp av glasögon eller kikare, skulle kunna se det andra fartyget, då är fartygen i sikte, oavsett om någon de facto såg det eller inte.
Det är alltså när det är optiskt möjligt att se det andra fartyget med blotta ögat + glasögon eller kikare, som fartygen är i sikte.

Ja, det vore absurt, och så är det alltså inte. Jag har nämnt det här några gånger i tråden, men förstår att det inte går att läsa allt

Hej Veridictores! Har du någon tanke kring uppgiften från åklagarhåll att snipan finns att upptäcka i MV:s radar "i god tid" för att kunna undvika kollision?

Hur lång tid är god tid? Många minuter?

Edit: Jag är inget klappmongoträsktroll, bara funderar på hur åklagaren bygger sitt mål.
Senast redigerad av Iagh 2026-08-15 kl. 02:32.
Citera
2026-08-15, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C189
Med "i sikte av varandra" menas att man fysiskt med blotta ögat ska kunna se varandra. Oaktsamhet betyder inte att man inte är "i sikte av varandra". Däremot exempelvis om det råder tjock dimma som gör att man inte fysiskt kan se varandra, då gäller inte Regel 13. Dock gäller andra regler då.
Givetvis är det så. Det är en distinktion från förhållanden när man bara agerar med radar. Att man sedan Inte har utkik, tittar på telefonen eller har en strumpa på huvudet förändrar ju inte läget.

Samtliga parter har ju medgett åtminstone måttlig sikt så det råder ju ingen tvekan om vilka regler som gäller.
Citera
2026-08-15, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Jo, autopiloten…..

Hur kan man göra så, bland öar etc där man vet att det förekommer fritidsbåtar och fartyg😢😢😢 .

Köra med autopilot utan att ha koll på vara sig havet framför eller radarn💔💔💔💔💔😢
Citera
2026-08-15, 06:05
Medlem
Utfall:
Kapten får sitta inne ett tag.
Lotsen får sparken.
Pappan får "livstidsstraff".
Citera
2026-08-15, 06:08
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Utfall:
Kapten får sitta inne ett tag.
Lotsen får sparken.
Pappan får "livstidsstraff".

Mor och dotter fick dödsstraff
Senast redigerad av 9z 2026-08-15 kl. 06:09. Anledning: Stavfel
Citera
2026-08-15, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Mor och dotter fick dödsstraff

Norska bolaget borde få en rejäl bot.
Citera
2026-08-15, 06:15
Medlem
Tempas avatar
Herregud det är så jävla många sjuka troll i den här tråden. Det stora fartyget har uppenbarligen fuckat upp då dom uppfattat båda små båtarna på radarn. Men på något jävla sätt lyckas köra över den ena, som tyvärr innehöll Alb*in Zorman Olsson och hans fru o barn. Det är ju så jävla fucking uppenbart att kaptenen på den stora norska båten failat något enormt. Vad fan jiddrar ni ens om?

Det är så fruktansvärt tragiskt det som hänt och som lyssnare av kafferepet kan jag inte ens tänka mig vad dom går igenom just nu rent känslomässigt, det är så fruktansvärt.

Må Ramona och Idun vila i frid <3 och jag hoppas Albin någonsin hittar tillbaka, han är en av dom roligaste människorna jag känner till.
Citera
2026-08-15, 06:29
Medlem
Citat:
Nej, det innebär det inte.

Det är skillnad på att en individ "ser" något, och att ett objekt är "i sikte". Om någon med normal syn, bara med ögonen, eller med hjälp av glasögon eller kikare, skulle kunna se det andra fartyget, då är fartygen i sikte, oavsett om någon de facto såg det eller inte.
Det är alltså när det är optiskt möjligt att se det andra fartyget med blotta ögat + glasögon eller kikare, som fartygen är i sikte.

Ja, det vore absurt, och så är det alltså inte. Jag har nämnt det här några gånger i tråden, men förstår att det inte går att läsa allt

Jepp, då är vi inne på samma linje.
Citera
2026-08-15, 07:09
Medlem
Båda har ju klantat sig här. Lillbåten som guppar omkring mitt i en farled utan att se sig för, utan att vara säker på att inte bli påkörd. Dom måste ju ha vetat att det kan komma stora fartyg när som helst.
Och lastbåten som tydligen såg lillbåtarna på radar, men antingen inte hade uppsikt över radarn eller annars struntade i det.
Citera
2026-08-15, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Båda har ju klantat sig här. Lillbåten som guppar omkring mitt i en farled utan att se sig för, utan att vara säker på att inte bli påkörd. Dom måste ju ha vetat att det kan komma stora fartyg när som helst.
Och lastbåten som tydligen såg lillbåtarna på radar, men antingen inte hade uppsikt över radarn eller annars struntade i det.
Absolut så. Den upphinnande har givetvis det största ansvaret men det finns ömsesidig skyldighet att ha utkik och undvika kollision.

Våra svenska vatten har många skärgårdsleder där stora fartyg samsas med fritidsbåtar. Vi behöver:
1. Skarpare regler för ensam utkik - borde i princip inte vara tillåtet på båtar över 500 brt.
2. Antagligen en rejäl uppstyrning av lotsväsendet - återstår att förstå problemet
2. Mer sjövettutbildning för vanligt båtfolk. Fokus borde ligga på hur man agerar nära stora fartyg - inte hur man "försvinner" .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in