2026-08-15, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Tidigare i år så hyrde jag en lägenhet av en privatperson genom ett företag, och nu försöker personen jag hyrde av kräva mig på 650 000 kr på grund av en vattenskada som gått ner till grannen under. Under tiden jag bodde där så duschade jag varje dag, och en dag så rann vattnet över och ut i hallen. Grannen undertill säger att han upptäckt att vatten trängt igenom hans tak. Han hävdar även att han sett mig torka upp vatten i hallen samtidigt som vattnet trängde igenom hans tak, vilket enligt mig låter som en efterkonstruktion eftersom dörren var stängd hela tiden förutom när jag torkade upp lite vatten utanför ytterdörren.

Badrummet i lägenheten var väldigt litet och det hade renoverats utan att något kvalitetsdokument skrivits, vilket gör att man inte kan veta om det var byggt på rätt sätt för att fungera som badrum. Personen hag hyrde av tänkte först inte kräva mig på några pengar, men eftersom hans försäkring inte täcker skadorna har han nu krävt mig på 650 000 kr. Anledningen hans försäkring inte täckt det är att han inte kunde bevisa att badrummet byggts enligt gällande branschregler för våtrum. Först ville han att jag skulle försöka ta det på min hemförsäkring, men eftersom vi har samma försäkringsbolag så nekade de på samma grunder.

Hur kommer jag ur denna prekära situation?

Det är såklart helt ologiskt att betala 650K för några plankor och färg, och ett nyrenoverat badrum.

Jag tycker att du kan kasta tillbaka räkningen på hyresvärden. Om inte badrummet är byggt enligt standard så är det väl inte ditt fel att det rinner över heller?

Drar han det till domstol så kommer du nog vinna.
Citera
2026-08-15, 08:50
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Det låter som något du hittar på. Jag vet om att mafian i USA brukade köpa skulder för en bråkdel av antalet dollar skulden var på, men jag har aldrig hört talas om att man gör det lagligt. Du behöver uppge en källa på ditt påstående.

Till exempel Intrum, de betalar en bråkdel av priset för fordran och jagar gäldenären livet ut.
Utöver detta finns det en uppsjö av mer eller mindre seriösa aktörer på marknaden, man kan leva gott på detta.
Citera
2026-08-15, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Typiskt småhandlare

Du är alltså en kriminell arbetsgivare och du har en kriminell anställd, det gäller alltså för TS att hitta en kriminell arbetsgivare för resten av sitt liv,

Kronis tar ju av din grundlön, men du behåller en summa så du kan betala hyran+mat och den summan kan du komma överens med KF om.

Din övertid behåller du själv.
Ob-tilläget behåller du själv. Extrajobb behåller du själv.

Så man kan ha utmätning men ändå kunna leva helt okej OCH betala av sin skuld samtidigt.
Det finns oftast sätt att runda systemen på, oavsett vilket system det är.
Citera
2026-08-15, 09:06
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är såklart helt ologiskt att betala 650K för några plankor och färg, och ett nyrenoverat badrum.

Jag tycker att du kan kasta tillbaka räkningen på hyresvärden. Om inte badrummet är byggt enligt standard så är det väl inte ditt fel att det rinner över heller?

Drar han det till domstol så kommer du nog vinna.

"Drar han det till domstol så kommer du nog vinna."

Vad grundar du detta på?

Vad menar du med "vinna"?

Att få ner fordran från 625 000- till till exempel 480 000:- är inte att "vinna".

Om du läser tråden ser du att TS har låtit vattnet rinna ut i hallen och i trapphuset. Detta rimmar illa med "vinna".
Senast redigerad av trottwell 2026-08-15 kl. 09:32.
Citera
2026-08-15, 09:26
Medlem
Citat:
Kronis tar ju av din grundlön, men du behåller en summa så du kan betala hyran+mat och den summan kan du komma överens med KF om.

Din övertid behåller du själv.
Ob-tilläget behåller du själv. Extrajobb behåller du själv.

Så man kan ha utmätning men ändå kunna leva helt okej OCH betala av sin skuld samtidigt.
Det finns oftast sätt att runda systemen på, oavsett vilket system det är.

Gör arbetsgivaren som den ska och rapporterar in månadsvis före utbetalning får du inte behålla en krona mer än förbehållsbeloppet. Mörkar du inkomst kan du dessutom åka dit duktigt på det när/om det uppdagas då det är brottsligt.
Citera
2026-08-15, 09:37
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Till exempel Intrum, de betalar en bråkdel av priset för fordran och jagar gäldenären livet ut.
Utöver detta finns det en uppsjö av mer eller mindre seriösa aktörer på marknaden, man kan leva gott på detta.

Jag tror bara du hittar på detta då du valt att inte ge en källa.
Citera
2026-08-15, 09:41
Medlem
Citat:
"Drar han det till domstol så kommer du nog vinna."

Vad grundar du detta på?

Vad menar du med "vinna"?

Att få ner fordran från 625 000- till till exempel 480 000:- är inte att "vinna".

Om du läser tråden ser du att TS har låtit vattnet rinna ut i hallen och i trapphuset. Detta rimmar illa med "vinna".

Om duschen saknar fall (att vattnet rinner till avloppet och INTE ut på golvet och vidare) så lär ju inte ts bli ansvarig för detta.

Och om försäkringsbolaget redan slagit ifrån sig ansvaret, så borde ts oxå göra det.

Visst, nåt slags ansvar har han väl, men om han bara haft duschen igång och det rinner ut?
Citera
2026-08-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Gör arbetsgivaren som den ska och rapporterar in månadsvis före utbetalning får du inte behålla en krona mer än förbehållsbeloppet. Mörkar du inkomst kan du dessutom åka dit duktigt på det när/om det uppdagas då det är brottsligt.

Skitsnack.
KF går efter grundlönen och inget annat.
Citera
2026-08-15, 09:50
Medlem
Citat:
Om duschen saknar fall (att vattnet rinner till avloppet och INTE ut på golvet och vidare) så lär ju inte ts bli ansvarig för detta.

Och om försäkringsbolaget redan slagit ifrån sig ansvaret, så borde ts oxå göra det.

Visst, nåt slags ansvar har han väl, men om han bara haft duschen igång och det rinner ut?
Man ska visa aktsamhet om sin bostad. Tycker du ts har gjort det?
Citera
2026-08-15, 09:56
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Citat:
Jag tror bara du hittar på detta då du valt att inte ge en källa.

Har du äns gått ut grundskolan?

Varför tror du det? Vet du äns vad Intrum är?

Om inte Intrum duger som källa vad duger på åt dig? Slobodans kredithantering i Rinkeby?
Senast redigerad av trottwell 2026-08-15 kl. 10:03.
Citera
2026-08-15, 10:01
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Varför tror du det? Vet du äns vad Intrum är?

Bevisbördan ligger på dig. Du häver ur dig en massa saker utan någon källa (exempelvis en länk) vilket beror på att du bara sitter och hittar på. Hade du haft någon källa på ditt påstående så hade du postat den i tråden.
Citera
2026-08-15, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Man ska visa aktsamhet om sin bostad. Tycker du ts har gjort det?

Jag vet ju inte exakt vad som hände.

Om han bara stod i duschen och inte märkte att vattnet rann ut, och när han märkte det så torkade han upp det, ja då har han ju gjort det.

Du kan ju omöjligen stå och kolla dusch, tvättmaskin, diskmaskin, kranar, varje gång som de är igång, eller gör du det hemma?

Eller reagerar du när du ser att det har läckt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in