2026-08-15, 06:42
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Kan (S) sjunka lägre tror du? Nåddes gränsen när deras lotteribedrägerier stoppades så föredömligt av SD?

Vet inte, det jag hoppas på är att ingen sjunker lägre så att vi kan få tillbaka en seriös politisk debatt. Är dock orolig för att detta var startskottet för fler inlägg av liknande slag.

Jag tycker att det är bra när saker kommer fram i ljuset. Det jag tycker är det värsta med detta är retoriken i hur man lägger fram det.

Vad tänker du om retoriken?
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-08-15 kl. 06:56.
Citera
2026-08-15, 07:04
Medlem
Socialdemokratin har spelat ut sin roll för länge sedan och sjunker successivt men tyvärr alltför långsamt. Den medvetne svensken odlar sossehatet.
Citera
2026-08-15, 07:10
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Kan (S) sjunka lägre tror du? Nåddes gränsen när deras lotteribedrägerier stoppades så föredömligt av SD?

Jag tycker att tvångssteriliseringarna, rastänkandet och rasbiologin (makarna Myrdals prat om undermåligt människomaterial) som de lärde ut till nazisterna i Tyskland är det värsta.
Citera
2026-08-15, 07:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag tycker att tvångssteriliseringarna, rastänkandet och rasbiologin (makarna Myrdals prat om undermåligt människomaterial) som de lärde ut till nazisterna i Tyskland är det värsta.

Jag vet att många trodde/ hoppades att (S) lägsta nivå var nådd när IB-affären avslöjades. Att (S) som ett statsbärande parti startade en olaglig hemlig stasi-liknande organisation för att spionera på svenska medborgare var det nog ingen som såg komma.
Citera
2026-08-15, 07:22
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Jag vet att många trodde/ hoppades att (S) lägsta nivå var nådd när IB-affären avslöjades. Att (S) som ett statsbärande parti startade en olaglig hemlig stasi-liknande organisation för att spionera på svenska medborgare var det nog ingen som såg komma.

Fast om det var sossarna som ställde till det så måste det väl ändå ha varit bra? Det är ju Magdalena Anderssons credo nu i valrörelsen. Jag är bra, sosseriet är bra och alla ska få det bra om jag blir statsminister. Snömos!
Citera
2026-08-15, 07:47
Medlem
busy-signals avatar
Vilken konstig fråga. Det kan alltid bli värre, och helvetet blir aldrig fullt.
Citera
2026-08-15, 08:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Citat:
SAP har ett förflutet som det borde grävas i av "undersökande historiker". Det bildades av arbetare men togs över av andra vid tiden för ryska revolutionen och hjälptes till makt för att hindra att kommunismen spreds i Sverige. Hjalmar Branting, som var skolkamrat med Gustav V, diskuterade med några andra socialdemokrater om de skulle passa på att mörda Lenin som just hade anlänt till Stockholms centralstation 1917.

Den rasbiologi som var allmänt accepterad vid tiden för Hitlertyskland tog sig in i de flesta partier i Sverige men visst känns det ynkligt att SAP aldrig har gjort upp med detta. Vilket är nog så aktuellt i vår tid.

IB handlade i begynnelsen om att Sverige fick tillåtelse att licenstillverka amerikansk krigsmaterial mot att vi kunde garantera att inga kommunister arbetade på dessa företag. Erlander tillät att militären samverkade med socialdemokratiska ombudsmän för att identifiera och avlägsna kommunister. Att detta växte något enormt, långt större än IB, under NATO och CIA hade Erlander inte förutsett.

Så har vi nu den höger som öppet vill gynna de rika men också vill vinna val genom populism och den vänster som inte längre behövs för att skydda Sverige mot det sovjetiska hotet och som går till val med en politik som ligger något till vänster om den politik som högern bedrev fram till Kristersson.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-08-15 kl. 08:16.
Citera
2026-08-15, 10:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius

Gud va skönt att man inte använder sociala medier!

Blev dock påhoppad i morse när jag åkte lokaltrafik av allehanda proselyter, suck.

Håller med, har heller inte hoppat på det tåget och är jävligt glad för det.
Citera
2026-08-15, 10:24
Medlem
Det sjuka är nivån på debatten (eller påhoppen?). Debatter existerar knappt längre.

Tänk en företagsledning med två fallanger. Ena med mjuka värden och det andra med hårda. Under styrelsemöten hånar de varandra, de voterar, är dåliga vinnare och dåliga förlorare. Beslut rivs upp, revideras och åsidosätts. Lagar är skitsamma, de kan ändå ändras och sätts näst på agendan. Ibland är ägarna nöjda, ibland är de missnöjda. Medarbetarna får alltid göra grovjobbet.

Så ser politiken ut idag. Ägarna är landets toppskikt, de rikaste företagsledarna och kapitalägarna - de som genererar tillväxt. Vi är medarbetarna.

Riksdagen, inte bara regeringen, är ett gäng giriga makthavare som följer sina egna agendor. Till en början handlar det om folkviljan men i styrelserummet omvandlas folkviljan till personlig prestige. Tillväxt har bara två vägar.

Skapa tillväxt från tomma intet ("trycka pengar") eller styra tillväxt (ta från den ena och ge till den andra).

I riksdagens toppskikt representeras rösterna av människor som aldrig smutsat ned sig på golvet. Med några få undantag.

Till er som förväxlar socialdemokrati med partiet socialdemokraterna: skärp er.
Landet ni saknar var socialdemokratiskt. Lika lite är moderaterna ("jämnviktspartiet") moderata. Snarare lever vi i en liberal radikalism där allt är toppstyrt (radikalt) för att gynna liberala policys (ord, inte verklighet).

Solidariteten är borta och välfärdssytemet döende. Socialdemokratin är del av socialdemokraternas policy men som vilket annat företag som helst, är det bara en "show-for-the-money" (eller "power").
Citera
2026-08-15, 10:28
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Det var ju bland det bästa S har gjort!
Citera
2026-08-15, 11:43
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
”Efter smygbilden – Riksdagsförvaltningen har informerat M om kammarens fotoregler
Smygbilden på Magdalena Andersson som publicerades på Statsminister Kristerssons Instagram har väckt starka reaktioner.

Bland annat säger Olof Wilske, universitetslektor och docent i konstitutionell rätt vid Uppsala universitet, till Aftonbladet att de publicerade bilderna bryter mot kammarens fotoregler.

Nu har Riksdagsförvaltningen informerat Moderaterna om kammarens fotoregler, rapporterar Aftonbladet.

”Enligt riksdagens fotoföreskrift är det inte tillåtet att fotografera anteckningar och andra dokument på riksdagsledamöternas bänkar eller på podiet” skriver talmannens pressekreterare Pernilla Eldblom i en kommentar till tidningen.

M menar dock att de inte gjort något fel.

”Det finns en regel för att skydda ledamöternas egna anteckningar och handlingar från att fotograferas. Några sådana har inte heller fotograferats. Den bild som fått stor spridning bryter inte mot regelverkets syfte, enligt oss”, skriver statsministerns presschef Hanna Strömberg.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=f330cb97c3bd499847fface924e274c7

”Bryter inte mot regelverkets syfte, enligt oss

Skrattretande. Lider Moderaterna av permanent brist på självinsikt?

Nästintill svär på att ingen Tidöanhängare kommer svara på detta inlägg.
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-08-15 kl. 11:51.
Citera
2026-08-15, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
”Efter smygbilden – Riksdagsförvaltningen har informerat M om kammarens fotoregler
Smygbilden på Magdalena Andersson som publicerades på Statsminister Kristerssons Instagram har väckt starka reaktioner.

Bland annat säger Olof Wilske, universitetslektor och docent i konstitutionell rätt vid Uppsala universitet, till Aftonbladet att de publicerade bilderna bryter mot kammarens fotoregler.

Nu har Riksdagsförvaltningen informerat Moderaterna om kammarens fotoregler, rapporterar Aftonbladet.

”Enligt riksdagens fotoföreskrift är det inte tillåtet att fotografera anteckningar och andra dokument på riksdagsledamöternas bänkar eller på podiet” skriver talmannens pressekreterare Pernilla Eldblom i en kommentar till tidningen.

M menar dock att de inte gjort något fel.

”Det finns en regel för att skydda ledamöternas egna anteckningar och handlingar från att fotograferas. Några sådana har inte heller fotograferats. Den bild som fått stor spridning bryter inte mot regelverkets syfte, enligt oss”, skriver statsministerns presschef Hanna Strömberg.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=f330cb97c3bd499847fface924e274c7

”Bryter inte mot regelverkets syfte, enligt oss

Skrattretande. Lider Moderaterna av permanent brist på självinsikt?

Nästintill svär på att ingen Tidöanhängare kommer svara på detta inlägg.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/foreskrifter-i-riksdagsforvaltningens-forfattningssamling/foreskrift-om-fotografering-m-m-i-riksdagens_gud45f294/

Citat:
2 § Den som har rätt till tillträde till ett utrymme får fotografera där med de inskränkningar som anges i 3–8, 10 och 13 §§ eller som meddelats med stöd av 9, 11–12 eller 14 §. (RFS 2019:2).
Vilken inskränkning tycker S har överskridits?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in