2026-08-15, 02:56
Medlem
Tavastehuss avatar
Bara jag som önskar att jag vore en dylik? Jag försöker så gott jag kan men det är svårare när man bor i stan (i hus visserligen) med liten tomt.

Min far var/är en sådan. Vad som slår mig nu är att vi alltid bodde litet bättre och hade det litet finare än alla andra akademiker som på sin höjd skottade om vintern eller klippte gräsmattan en gång i månaden under sommarhalvåret. Hans vänner var ju likadana och de använde sig av varandras specialområden i ett något slags totalentreprenad. Smart och billigt.

Att låta det gå till överdrift så att både plånbok och fysik tar skada är såklart inte att rekommendera. Annars är jag Team Gubbe all the way. Faktum är att jag snart ska dra och köpa lack till köksstolarna jag slipade rena från gammal smuts igår.

Ni som stör er på dessa individer är inte svåra att spåra. Ni tillhör den armsvaga vänstern som dessvärre tagit över S från arbetarna.
Citera
2026-09-04, 18:30
Medlem
KastlosaBerits avatar
Önskar att Sverige fanns till för dessa gubbar, man bör säga män, istället för tvärtom. Att ha bil i Sverige tex borde vara billigt och inte svindyrt. Det skulle vara ambitionen iallafall.
Citera
2026-09-04, 18:50
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
"Gubbe med släpkärra" verkar finnas i varenda villaområde. Livet är ett enda stort renoveringsprojekt. Ena månaden är det solpaneler som ska sättas upp på taket, nästa månad ska det snickras på ett nytt staket. Finns det inget att göra runt huset uppfinner Gubbe med släpkärra nåt nytt projekt att göra. Fritiden tillbringar dessa gubbar helst på Byggmax, Bauhaus, handelsträdgårdar, Blomsterlandet, Plantagen och liknande ställen. Finns alltid nåt nytt skoj man kan köpa till huset och köra hem på släpkärran. Dom helger där det inte ska köpa eller fraktas nåt nytt till huset ägnar sig Gubbe med släpkärra åt att åka till kommunens återvinningscentral med släpkärran full av skräp och gamla prylar.

Vet inte om tråden platsar i detta forum men jag tycker i alla fall att Gubbe med släpkärra är en subkultur i folkhemmet som inte uppmärksammats. Finns han även i ert bostadsområde?

Mycket utbrett. - Vad gjorde du på semestern? - Jag jobbade med huset. Supervanligt. Claes Ohlson = gubbdagis.
Citera
2026-09-04, 19:35
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
"Gubbe med släpkärra" verkar finnas i varenda villaområde. Livet är ett enda stort renoveringsprojekt. Ena månaden är det solpaneler som ska sättas upp på taket, nästa månad ska det snickras på ett nytt staket. Finns det inget att göra runt huset uppfinner Gubbe med släpkärra nåt nytt projekt att göra. Fritiden tillbringar dessa gubbar helst på Byggmax, Bauhaus, handelsträdgårdar, Blomsterlandet, Plantagen och liknande ställen. Finns alltid nåt nytt skoj man kan köpa till huset och köra hem på släpkärran. Dom helger där det inte ska köpa eller fraktas nåt nytt till huset ägnar sig Gubbe med släpkärra åt att åka till kommunens återvinningscentral med släpkärran full av skräp och gamla prylar.

Vet inte om tråden platsar i detta forum men jag tycker i alla fall att Gubbe med släpkärra är en subkultur i folkhemmet som inte uppmärksammats. Finns han även i ert bostadsområde?

Handlar det inte ofta om att Gubben med kärran blivit tjatad på av Frugan att fixa upp hemmet så att hon kan känna sig fin när hon bjuder in bekanta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in