2026-08-15, 01:35
Medlem
Citat:
Den sammantagna bedömningen av blodstänk och blodansamling kring Gärd bedöms ge stöd för att Gärd utsattes för ytterligare våld inne i ladan, inne i ladan. Och bedömningen är att den person som släpade Gärd avsatte sitt dna på Gärds nylonstrumpor i samband med detta.
Så JJ släpade Gerd med ansiktet ner i gruset över trösklar osv utan att han visste om hon var död eller skadad och sedan finns det bevis för att hon utsattes för ytterligare våld inne i ladan. Han borde vara rökt oavsett om han erkänner eller inte.
Citera
2026-08-15, 01:56
Medlem
KomTillGullmarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foerhued
Fup här https://gofile.io/d/l7XaiaOO
Nu jävlar händer det grejer.

Tack!
Citera
2026-08-15, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det finns absolut en möjlighet/risk att MGM blir frikänd för mord. Bevisningen är tunn, och består såvitt jag förstår bara av ett enda DNA-spår.

Första dagen borde väl täcka in de 4 målsägande-vittnena, sedan borde väl forensikern och rättsläkaren kallas för att redovisa vad som framkom från BP och offer. Det vore i så fall en annan ordning än i stämningsansökan:
https://files.catbox.moe/zdti94.pdf

Nej det tror jag inte ett dugg på..
Han har ljugit och hållt på i förhören, och målat in sig i ett hörn och kommer inte loss därifrån..
Tingsrätten kommer troligtvis döma honom, sen vad hovrätten dömer är en annan sak..

När jag ser blodspår dragandes och på platsen där Gerd fanns så är själva mordet där.
Mordet skedde på den platsen tror jag med allt blod på den platsen..
Blir intressant att få höra förklaringen till detta av dåren..
Citera
2026-08-15, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag tror att mgm blir frikänd. Tycker inte dom har kommit någonstans I den här utredningen. Trist för deras barn att aldrig få veta vad som hände.Dom hade ju barn på varsitt håll.

Jaså, så när åklagaren säger att det finns gott om bevis så blir man frikänd ...
Är det så jag ska tolka ditt inlägg 🤔
Citera
2026-08-15, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Risk eller chans?

Det enda åklagaren har är den misstänktes dna på ett par strumpor eller strumpbyxor. På ett av offren.
Vilket den misstänkte har en förklaring till och som inte innefattar något våld.

Förhandlingar i domstolar handlar inte om att få fram sanningen om vad som hänt.
Det handlar enbart om det kan anses vara "ställt utom rimligt tvivel" att det gått till på det sätt som åklagaren påstår i sin gärningsbeskrivning. Statyer, lagfarter eller motiv spelar ingen roll.
Är det så i detta fallet?
Tveksamt om någon frågar mig

Men herregud, han har ju erkänt att han dragit in Gerd in i logen..
Vad är det ni inte förstår 🥵
Citera
2026-08-15, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foerhued
Fup här https://gofile.io/d/l7XaiaOO

Tack så mycket vännen..💝
Blir mycket att läsa nu när jag laddat hem den..
Citera
2026-08-15, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menomi
Någon obehörig tog sig in på avspärrade brottsplatsen mellan september och december 2005.

Är det detta? Se 25:15: https://www.youtube.com/watch?v=OE5DYLU8caw&t=1344s
Citera
2026-08-15, 02:30
Medlem
Grevens sammanfattningar - del 2
Uppdaterad: 15 augusti 2026, kl 02:30

FUP (förundersökningsprotokoll)

Alternativ 1:
https://gofile.io/d/l7XaiaOO
(Credd: Foerhued)

Skicka gärna flera alternativa länkar om du har laddat upp FUP:en på annan host/sida, så lägger jag till länkarna här!
Citera
2026-08-15, 02:30
Medlem
Grevens sammanfattningar - del 6
Uppdaterad: 15 augusti 2026 kl 02:30
Domstol från och med åtalet 7 augusti
Domstol: Ångermanlands tingsrätt
Målnummer: B 1029-26
Försvarare: Advokat Johan Lavås
Åklagare: Hanna Flordal

Mord 2005-05-31 13:00 -- 2005-06-02 14:32 Brattås 115, Härnösand

Fredag 7 augusti - dagen för åtalet

Åklagaren:
- Åklagaren väcker åtal mot MGM.
- 4 rättegångsdagar med preliminär start 17 augusti.

- "Efter slutförd förundersökning anser jag det finns tillräckliga skäl för att väcka åtal för två fall av mord och min bedömning är att bevisläget är gott".
- "Det är en sammantagen bedömning av brottsplatsundersökningen, forensiska analyser och rättsmedicinska utredningen".

- Av åtalet framgår att polisen tagit en rad teknisk bevisning i beslag från den misstänkte. Bland annat datorer, mobiltelefoner, USB-minnen, hårddiskar, Ipods, anteckningsbok, minneskort, kameror och spelserver.

- Ingen känd motivbild, enligt åklagaren.
- Ingen känd koppling/relation mellan MGM och BO.
- Det enda säkrade DNA-spåret från MGM säkrades från Gerds nylonstrumpbyxor
- Det finns ingen bevisning som säkrats från mannen i bostaden ( beslagna telefoner, datorer etc ), som visar att han är mördaren, enligt åklagaren.

MGM:s inställning:
- I häktet skriver MGM på två brev om mordet, som han lämnar till förhörsledaren.
- Där skriver han hur han "blivit vittne till mordet" på Gerd.
- Han skriver att en man springer efter kvinnan på gårdsplanen och slår henne i huvudet med en yxa. Själv är han då 20 meter ifrån.
- När han blir upptäckt av en för honom okänd GM blir han beordrad att släpa in kvinnan i ladan.
- Enligt MGM var Gerd död när han drog in henne i ladan.
- MGM nekar till ha något med brottsoffrens död att göra
- MGM menar att han kortvarigt har hanterar Gerds kropp på platsen.
- MGM säger sig ha varit på platsen "av en slump", och att han inte har någon koppling till brottsoffren eller platsen.

Försvarsadvokat Johan Lavås:
- "Bevisningen håller inte måttet".
- "Att MGM:s DNA finns där har han lämnat en förklaring till, det är det ingen som ifrågasätter".
- "Det är en synnerligen omfattande utredning, men det finns inget i den som ger motiv eller binder min klient till något annat än att han hanterat kroppen."
- Försvaret kommer att kalla sina egna vittnen under huvudförhandlingen, som ska få berätta om den misstänktes person.
- "Vi vill visa en så fullständig bild som möjligt av hans bakgrund, intressen och hur han levt både före och efter den här händelsen".

Rättegångsdagarna:

Måndag 17 augusti:
- Rättegången startar
- Huvudförhandlingen startar kl 09.00 i tingsrättens lokaler, Backgränd 9 i Härnösand.
- Sakframställan ( ca 2 timmar), förhör med målsägandena (ca 2-3 timmar).

Fredag 21 augusti:
- Förhör med misstänkt (ca 2-3 timmar) och vittnen (ca 2 timmar).

Måndag 24 augusti:
- Syn på brottsplatsen

Onsdag 26 augusti:
- Huvudförhandlingens sista dag
- Personalia och plädering.

Domstolsdokument:

Stämningsansökan 7 augusti 2026:
https://files.catbox.moe/zdti94.pdf
(Credd: upplysa)

FUP - förundersökningsprotokoll:
https://gofile.io/d/l7XaiaOO
(Credd: Foerhued)

Citera
2026-08-15, 02:31
Medlem
Grevens sammanfattningar:
Uppdaterad: 15 augusti 2026 kl 02:30
FUP/Åtal:
Del 1: Stämningsansökan/åtal 7 augusti
Del 2: FUP
Del 3: Intressant ur FUP
Del 4: FAQ - Vanliga frågor kring fallet (kommande)
Polisarbete och domstol:
Del 5: Gripandet. Polisarbete. Domstol fram till åtalet.
Del 6: Domstol från och med åtalet
Den misstänkte:
Del 7: MGM. Bilder. Vittnesmål om MGM:s personlighet. Psykisk hälsa.
Del 8: MGM. Studier. Sysselsättning. Inkomst. Boende genom åren. Namnbyten. Familj/släkt.
Del 9: MGM. Tidslinje livet
Citera
2026-08-15, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menomi
Synd att de poliser som förhör JJ har så bråttom att komma till avslut. Jag tror man hade kunnat få JJ att prata om man byggt upp ett förtroende långsamt under en längre tid.

Om det handlar om psykopati med asocial personlighetsstörning så kan man förhöra i evigheter...
Citera
2026-08-15, 02:46
Medlem
Citat:
Av olika anledningar varken kan eller vill jag ge er mer detaljer än så, och det får ni acceptera vare sig ni vill eller inte. Jag har i alla fall inte dödat någon, det är det viktigaste. Tack för mig. Ha en trevlig dag
Det hade varit intressant att veta vilka olika anledningar som gör att han inte kan eller vill ge mer detaljer om vad som hände på gården... när han kommer ihåg så mycket annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in