2026-08-14, 23:35
Medlem
Vad har det kostat facket att låta dessa Tesla-strejkare vara ledig i tre år för att sen som bonus få en årslön av Tesla? Facket borde fan kräva tillbaks pengarna från dem.

Hoppas det känns bra för er metallare att ha betalat åtskilliga miljoner från medlemsavgiften för att dessa skulle få vara lediga i en totalt misslyckad strejk.
Citera
2026-08-14, 23:50
Medlem
exploring-mapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Vad har det kostat facket att låta dessa Tesla-strejkare vara ledig i tre år för att sen som bonus få en årslön av Tesla? Facket borde fan kräva tillbaks pengarna från dem.

Hoppas det känns bra för er metallare att ha betalat åtskilliga miljoner från medlemsavgiften för att dessa skulle få vara lediga i en totalt misslyckad strejk.
Haha, jag tycker att facket vann här ändå? Trots att de själva är besvikna

Tesla har ju precis höjt lönen med 33.33% — förutsatt att man ser till uppsagd vid år 3 (om det är 3 år det rör sig om. Om det är fler år så börjar man vi tala om slavnivåer igen)

Så alla erfarna tjänar på att köpas ut, och få lär vill jobba där med en lön som en städerska.

Bra jobbat Tesla Kommer nog att löna sig!

Sen det här med utgifter — du tror inte att detta kostat Tesla någonting eller? Att Tesla i det närmaste behöva ägna sig åt smuggling för att kunder ska få vad de köpt? Good-will?

Fan vad ni spammar skit!😄
Senast redigerad av exploring-maps 2026-08-15 kl. 00:01.
Citera
2026-08-14, 23:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Japp! pengar betyder mest för de allra flesta. Det visste Tesla och utnyttjade det. Så myclet är ett kollektivavtal värt när man strejkat så länge och någon viftar med pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Där har du nog fel. Många vittnar ju om att det förstört deas liv för att de nolltaxerats. Får alltså inte ta några lån eller krediter och får en massa andra problem som fuckar upp livet.

De vill nog bort från det vansinnet och ansåg sig förlorat förtroendet för IF-metall.

En Strejkt ska inte förstöra någons liv. Man ska kunna strejka och leva på som vanligt. Så blev det ock inte för att facket inte hade någon plan för en sån här stor strejk.

Det där är den dolda baksidan som facktopparna vägrar prata om offentligt och att gå i strejk i nästan tre år innebär inte att livet rullar på som vanligt utan det skapar en total ekonomisk katastrof för individen på grund av att skattefria ersättningar inte räknas som deklarerad inkomst och de här mekanikerna har alltså stått helt utanför det vanliga ekonomiska systemet under den här tiden. De har nolltaxerats vilket gör det omöjligt att ta ett bolån, köpa något på avbetalning eller ens få ett vanligt mobilabonnemang beviljat. Facket hade ingen långsiktig strategi för hur man skyddar medlemmarnas vardagsekonomi i en utdragen konflikt mot en global jätte utan de lät sina egna medlemmar ta hela smällen i form av ett raserat privatliv och när man inser det blir det ännu mer begripligt varför personalen tappade förtroendet för förbundets tomma löften om trygghet. De ville bara ta sig ur den ohållbara situationen som fackets naivitet hade försatt dem i. Att ta emot de där rejäla utköpsmiljonerna handlade nog i slutändan lika mycket om att köpa sig fri från fackets misslyckade experiment som att få pengar på banken.
Senast redigerad av Bokki89 2026-08-14 kl. 23:59.
Citera
2026-08-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Har du aldrig haft ett certifierat N*gerjobb Finns ju folk som Borgarna säger " Måste ta de jobben som Finns "
Cykla lämna Pizzor eller vad de gör Städar Hamburger restauranger på nätter

Det var ju svart arbetskraft negrar allihop väl

Uppdrag granskning och andra medier har avslöjat att stora hamburgerkedjor som McDonald's, Max och Burger King har anlitat underleverantörer som använt svart arbetskraft för nattstädning. Arbetarna har ofta haft mycket låga löner och dåliga villkor.

Nu finns ju inte jobben men det var ju Borgarnas plan Importera desperation Undersköterska och vad annat till Skitlöner.Öppna hjärtan hade ju inget med humanism att göra Utan det var vanlig reguljär girighet
Men Dumfan Reinfeldt Importerade Kameljockeyer
Kasta in en massa svartskallar eller Polacker i byggbranschen som rätt ofta var Vitryssar

Vad han betalar där på Tesla kommer väl fram .Till Kaffrerna

Användes under kolonialtiden och apartheidepoken i Sydafrika som en nedsättande beteckning på svarta människor.

Jag har haft vad du kallar negerjobb. Mitt första riktiga jobb medans jag gick gymnasiet var deltid på McDonalds. De betalade skitdåligt och Restaurangfacket har ju också, eller hade i alla fall, värdelösa avtal för OB, så man fick inte mycket mer för at jobba kvällar och nätter vilket var primärt det jag jobbade.

Jag ångrar dock absolut inte det jobbet för det var mitt insteg på arbetsmarknaden vilket sedan ledde mig lätt till mycket bättre jobb.

ingen kommer jobba många många år på Mc Donalds om man inte avancerar och blir delchef och sen större chef och sen ännu större chef osv. För de flesta är McD ett instegsjobb för unga och det är förklarligt varför det då är dåligt betalt.

MEN, kan tillägga att jag ibland jobbar extra utöver mitt heltidsjobb och det är på vad du kallar negerjobb. Foodora. Alla tror att det är jättedåligt betalt, men det är det inte.

Jag tjänar ofta 250 kr per timme, men det kan variera beroende på hur mycket och snabbt man jobbar. Skulle jag jobba heltid skulle det alltså ge mig runt 40k per månad, men jag jobbar bara några timmar här och där.

Dock finns det garanterat de som tjänar mycket sämre och det har att göra med hur snabb man är. Kör man lugnt och stilla, parkerar långt ifrån där man ska hämta eller lämna eller kan stadens gator dåligt så blir det mycket sämre betalt.
Citera
2026-08-15, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Är detta spiken i kistan för den svenska modellen?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/if-metall-avbryter-strejken-mot-tesla
Efter snart tre år av strejk avbryter IF Metall alla stridsåtgärder mot Teslas svenska bolag, uppger de i ett pressmeddelande.

Enligt fackförbundet avbryts strejken då Tesla köpt ut alla förbundets strejkande medlemmar på företaget. Enligt TT rör det sig om ett 80-tal personer.
Tack Tesla för att ni tagit striden mot gängkriminella (facket) i Sverige.
Citera
2026-08-15, 00:04
Medlem
Hade varit väldigt kul att få veta ungefär vad de eller den sista personen fick i betalt för att sluta så strejken kunde blåsas av.

Någon som vet eller har en kvalificerad gissning?

Troligen mer än 1 miljon iaf!
Kanske snarare 2-3?
Citera
2026-08-15, 00:09
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixabilbengt
Hade varit väldigt kul att få veta ungefär vad de eller den sista personen fick i betalt för att sluta så strejken kunde blåsas av.

Någon som vet eller har en kvalificerad gissning?

Troligen mer än 1 miljon iaf!
Kanske snarare 2-3?
Ekot rapporterade tidigare idag siffror på ungefär 640 000 kr per person. Men den siffran bör tas med en nypa salt. Det är en ganska schablonmässig uppskattning de har gjort.
Citera
2026-08-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Och i Sverige har vi inte ens det. Vi har ingen lagstadgad minimilön! 1:- / tim är en fullständigt laglig lön i Sverige. Och om du som arbetslös säger nej till en sådan lön så förlorar du antagligen din a-kassa.
Så är det inte. Det finns regler för vilka jobb man måste tacka ja till. Jobb med så låg lön kan man tacka nej till.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-08-15 kl. 00:20.
Citera
2026-08-15, 00:33
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exploring-maps
Fast… det har ju faktiskt funkat skitbra. Vi har bland de högsta lönerna (och arbetsförhållandena) i världen. Vi ligger år efter år även i i topplistan över de mest företagsvänliga öänderna i världen.

Vad är det du gnäller över? Hävdar du alltså Sverige har större problem än länder med fasta minimilöner?😂

Om du behöver hitta på fiktiva scenarion för att visa din poäng så har du inte hög trovärdighet hos mig i alla fall😄

Om någon hade slitit för 1kr/h i Sverige så kan jag garantera dig att arbetsgivaren hade fått mycket stora problem.

https://www.domstol.se/nyheter/2024/07/lycksele-tingsratt-har-idag-meddelat-dom-i-det-sa-kallade-barmalet/

Vi har inte alls bland dom högsta lönerna i världen, men vi är fortfarande på 8:de plats i EU, men trenden är nedåtgående.

Citat:
Svenska löner har sedan 2015 bara ökat med 5,9 procent, näst lägst i hela EU. Bara Grekland har ökat mindre.
https://press.trygga.com/news/sverige-halkar-ner-i-eu-s-loeneliga-nu-paa-aattonde-plats-506676

Och inom vissa välfärdsyrken är vi i botten i hela EU:
Citat:
Anställda i den svenska välfärden har lägst löner i EU.
https://www.etc.se/ekonomi/sverige-har-laegst-vaelfaerdsloener-i-eu
Citera
2026-08-15, 00:47
Medlem
Moobs avatar
Vilket mesigt land man bor i som inte kan tvinga företag att anpassa sig efter våra reglee och normer. Eller varför inte bara lägga på straffavgifter för varje bil Tezla säljer. 300% straffmoms per bil till de skaffar kollektivavtal.
Citera
2026-08-15, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Vilket mesigt land man bor i som inte kan tvinga företag att anpassa sig efter våra reglee och normer. Eller varför inte bara lägga på straffavgifter för varje bil Tezla säljer. 300% straffmoms per bil till de skaffar kollektivavtal.

De har ju anpassat sig. Lagen i Sverige säger att det är frivilligt att teckna kollektivavtal. Det är just det som de har anpassat sig till och valde att inte göra det. Det är ju bara IF-metall som försöker tvinga på ett kollektivavtal genom maffiametoder och de misslyckades tack och lov.

Inget fel i grunden med kollektivavtal, men det ska vara frivilligt.
I Teslas fall så ansåg de att de själva hade bättre avtal än IF-Metalls kollektivavtal, så att byta till det hade varit en nedgradering. Varför byta till något som är sämre och kostar företaget mer?
Citera
2026-08-15, 01:03
Medlem
Känns som att betala en utpressare, farligt prejudikat. Vad säger att inte andra anställda nu drar igång en strejk och hoppas på att bli utköpta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in