2026-08-14, 23:03
Medlem
Facken har spelat ut sin roll.
Byggnads har strejkat, varit väldigt aggressiva i förhandlingar vilket har resulterat i höga löner som sen speglats i höga byggnadskostnader. Sen undrar dom varför utländska byggarbetare finns i Sverige.

Sossar ska hållas långt bort ifrån inflytande.
Citera
2026-08-14, 23:06
Medlem
exploring-mapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-sacken
jag läste nånstans att dom köptes ut 6-12 månadslöner beroende på anställningstid
Nice!🎩

Jag tänkte säga att jag var sugen på att bli anställd och sen utköpt. Men…

Vad tjänar de? Enligt Google så tjänar en servicemekaniker där 31 000 - 32 000 i månaden? Det kan väl för fan inte stämma?!😂

Haha, det är ju för fan typ vad en städerska tjänar?!

Men fattar lätt att folk hellre köps ut då. Vad bråkar de ens om då? Då förväntar jag mig att alla friska människor ser till att bli utköpta så fort som möjligt.

Vill Tesla betala ut lönen på det sättet istället så fine I guess. Men fortfarande en jävla pisslön😂 Jag tar för givet att det krävs någon slags kompetens ändå?

Jag antar att de ger 12 månaders slavlön efter typ 3 år? Så 10 000 i månaden på en 3-årig slavlön. 42 000 är väl acceptabelt i alla fall. Om man lämnar snarast möjliga efter 3 år. Eller när köper de ut köper 12 månader? Är det mer än 3 år så börjar man ju närma sig slavlön igen.

Men får omvärdera min ståndpunkt, jag undviker nog helst att bli anställd där för brödsmulor.

(Men hade jag redan begått misstaget så hade jag såklart helöre föredragit att få ett års fri slavlön framför ett år av slaveri)

Stackars Elon. Inte ska väl världens rikaste fitta behöva offra en väldigt god drink för ett års arbete av en ynklig äcklig meningslös anställd?
Senast redigerad av exploring-maps 2026-08-14 kl. 23:24.
Citera
2026-08-14, 23:11
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Ja bland annat falskreggade Tesla bilarna i Danmark för att runda arbetarna. Alltså bröt mot lagen för att vinna kampen

Som sagt, de rundade varje tafatt besök massa tjocka tjänstemän försökte hitta på.
Jag fick själv en ful gul tillfällig skylt sedan kom den riktiga på posten efter en vecka. Så mycket för deras små hinder
Citera
2026-08-14, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exploring-maps
Nice!🎩

Jag tänkte säga att jag var sugen på att bli anställd och sen utköpt. Men…

Vad tjänar de? Enligt google så tjänar en servicemekaniker där 31 000 - 32 000 i månaden? Det kan väl för fan inte stämma?!😂

Haha, det är ju för fan typ vad en städerska tjänar?!

Men fattar lätt att folk hellre köps ut då. Men kanske får omvärdera min ståndpunkt, jag undviker nog helst att bli anställd där för brödsmulor

Har svårt att se att en mekaniker hos Tesla tjänar så värdelöst.
Jag tycker jag är dåligt betald, men tjänar ändå runt 40 (är inte mekaniker).
Krävs ju ändå en hel del kunkap och utbildning för att kunna utföra jobbet så jag tar för givet att de anställda får i alla fall runt 40k i lön.

Varför annars jobba med yrket om det ger så dåligt som sägs?
Citera
2026-08-14, 23:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IntendentD
Det ligger något i det du säger.

Det stämmer till hundra procent!

Det mest provocerande i hela den här historien är ju att de strejkande arbetarna inte led någon som helst ekonomisk nöd under de här åren där IF Metall gick ut stenhårt och betalade full ersättning faktiskt hela 130 % av deras normala lön helt skattefritt ur sin enorma konfliktkassa och de hade alltså en ekonomisk trygghet som vanliga löntagare bara kan drömma om, bara för att gå hemma och strejka men trots att de satt på fackets lyxavtal i nästan tre år så var det ändå inte nog.

Så fort Tesla viftade med ännu mer pengar och erbjöd miljonbelopp i utköp så kastades den fackliga ”solidariteten” omedelbart i papperskorgen och de ville helt enkelt ha mer och fackets heliga principer såldes ut till högstbjudande och det visar svart på vitt att hela strejken i slutändan bara handlade om maximal personlig vinning och inte om den svenska modellen.
Citera
2026-08-14, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Japp. Jag tror den ligger på sju Dollar i timmen. Men de har ofta två till tre jobb per man. Mer går inte då dygnet bara har 24 timmar...

Och i Sverige har vi inte ens det. Vi har ingen lagstadgad minimilön! 1:- / tim är en fullständigt laglig lön i Sverige. Och om du som arbetslös säger nej till en sådan lön så förlorar du antagligen din a-kassa.

EU röstade igenom lag om lagstadgad minimilön år 2024. LO tvingade Magdalena Andersson att säga nej, så Sverige fick ett undantag!
https://www.lo.se/i-facket/facket-a-o/minimilon-i-eu-lo-sager-nej-till-lag

Så anledningen till att det inte finns någon minimilön i Sverige är .... LO!
Varför klagar du? Det var ju vad "arbetarrörelsen" ville?
Citera
2026-08-14, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Ja bland annat falskreggade Tesla bilarna i Danmark för att runda arbetarna. Alltså bröt mot lagen för att vinna kampen

Det där med Danmark var ett smart logistiskt drag och inte ett lagbrott. Tesla utnyttjade helt enkelt EU:s fria rörlighet för varor och tjänster för att runda de svenska fackens blockeringsförsök och det är exakt det som är poängen: facken har spelat efter nationella 1900-talsregler medan ett globalt techbolag spelar på en internationell spelplan med helt andra resurser men låt oss hålla ögonen på bollen här. Även om Transportarbetareförbundet och IF Metall försökte blockera hamnar och registreringar så var det inte registreringarna i Danmark som avgjorde matchen i augusti 2026 utan det som knäckte strejken var ren och skär marknadsekonomi direkt på verkstadsgolvet och fackets egna medlemmar satt på marknadens absolut lyxigaste strejkersättning 130 % av lönen, helt skattefritt men valde ändå att ta Teslas utköpsmiljoner och kasta kollektivavtalet i papperskorgen.
Citera
2026-08-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det stämmer till hundra procent!

Det mest provocerande i hela den här historien är ju att de strejkande arbetarna inte led någon som helst ekonomisk nöd under de här åren där IF Metall gick ut stenhårt och betalade full ersättning faktiskt hela 130 % av deras normala lön helt skattefritt ur sin enorma konfliktkassa och de hade alltså en ekonomisk trygghet som vanliga löntagare bara kan drömma om, bara för att gå hemma och strejka men trots att de satt på fackets lyxavtal i nästan tre år så var det ändå inte nog.

Så fort Tesla viftade med ännu mer pengar och erbjöd miljonbelopp i utköp så kastades den fackliga ”solidariteten” omedelbart i papperskorgen och de ville helt enkelt ha mer och fackets heliga principer såldes ut till högstbjudande och det visar svart på vitt att hela strejken i slutändan bara handlade om maximal personlig vinning och inte om den svenska modellen.

Där har du nog fel. Många vittnar ju om att det förstört deas liv för att de nolltaxerats. Får alltså inte ta några lån eller krediter och får en massa andra problem som fuckar upp livet.

De vill nog bort från det vansinnet och ansåg sig förlorat förtroendet för IF-metall.

En Strejkt ska inte förstöra någons liv. Man ska kunna strejka och leva på som vanligt. Så blev det ock inte för att facket inte hade någon plan för en sån här stor strejk.
Citera
2026-08-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det där med Danmark var ett smart logistiskt drag och inte ett lagbrott. Tesla utnyttjade helt enkelt EU:s fria rörlighet för varor och tjänster för att runda de svenska fackens blockeringsförsök och det är exakt det som är poängen: facken har spelat efter nationella 1900-talsregler medan ett globalt techbolag spelar på en internationell spelplan med helt andra resurser men låt oss hålla ögonen på bollen här. Även om Transportarbetareförbundet och IF Metall försökte blockera hamnar och registreringar så var det inte registreringarna i Danmark som avgjorde matchen i augusti 2026 utan det som knäckte strejken var ren och skär marknadsekonomi direkt på verkstadsgolvet och fackets egna medlemmar satt på marknadens absolut lyxigaste strejkersättning 130 % av lönen, helt skattefritt men valde ändå att ta Teslas utköpsmiljoner och kasta kollektivavtalet i papperskorgen.

Japp! pengar betyder mest för de allra flesta. Det visste Tesla och utnyttjade det. Så myclet är ett kollektivavtal värt när man strejkat så länge och någon viftar med pengar.
Citera
2026-08-14, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Krävs ju ändå en hel del kunkap och utbildning för att kunna utföra jobbet så jag tar för givet att de anställda får i alla fall runt 40k i lön.

Har du aldrig haft ett certifierat N*gerjobb Finns ju folk som Borgarna säger " Måste ta de jobben som Finns "
Cykla lämna Pizzor eller vad de gör Städar Hamburger restauranger på nätter

Det var ju svart arbetskraft negrar allihop väl

Uppdrag granskning och andra medier har avslöjat att stora hamburgerkedjor som McDonald's, Max och Burger King har anlitat underleverantörer som använt svart arbetskraft för nattstädning. Arbetarna har ofta haft mycket låga löner och dåliga villkor.

Nu finns ju inte jobben men det var ju Borgarnas plan Importera desperation Undersköterska och vad annat till Skitlöner.Öppna hjärtan hade ju inget med humanism att göra Utan det var vanlig reguljär girighet
Men Dumfan Reinfeldt Importerade Kameljockeyer
Kasta in en massa svartskallar eller Polacker i byggbranschen som rätt ofta var Vitryssar

Vad han betalar där på Tesla kommer väl fram .Till Kaffrerna

Användes under kolonialtiden och apartheidepoken i Sydafrika som en nedsättande beteckning på svarta människor.
Citera
2026-08-14, 23:33
Medlem
exploring-mapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Ja, jag menar det, jag utgår utifrån att det krävs kunskap och utbildning, så 40 låter väl som en rimlig grundlön nu för tiden.

Men jag kan inte ett piss om bilar, men jag kan ju säga att jag har inte pluggat till det jag jobbar med (gick en tramslinje i gymnasiet) och min månadslön utan förmåner är strax över 65 000 månaden. Jobbar hemifrån, har flex (idag tog jag sovmorgon för jag sov dåligt, men vilket jag givetvis jobbar igen med råge och hög motivation)🏅

En lön på 32 vore helt jävla sinnessjukt😂 Även 40 är ganska konstigt, men kanske inte så att man blir vansinnig i alla fall? Jag antar liksom att ni behöver ta er till jobbet, ha gått någon slags utbildning och självklart även passa ganska strikta tider?🤷‍♂️

Jag ser upp som fan till er som står ut med det, men blir själv ganska förbannad av att höra det. Eller ja, i alla fall om det vore samma lön som en städerska. Men 40 är helt klart mer vettigt
Senast redigerad av exploring-maps 2026-08-14 kl. 23:41.
Citera
2026-08-14, 23:35
Medlem
Svenska modellen är en usel jädra modell så jag hoppas den förtvinar mer och mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in