2026-08-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Exakt, försäkringspengarna (om man är försäkrad) lär räcka till många Billys.
Han lär inte få någon ersättning, eller åtminstone inte full ersättning, eftersom han varit full. Men inget är självklart, kan vara att försäkringsbolaget måste visa att onykterheten orsakat olyckan. Finns fall där det betalats ut pengar vid rattfylla.
Citera
2026-08-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finasteridarn
Man hade väll hellre dött dock..? :/

Varför?
Citera
2026-08-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag hävdar att den spärren finns oavsett hur full man är. Hos de allra flesta. Sen finns det alkisar o dylikt som inte har den spärren.

Glöm inte bort att du är inte dom 'allra flesta'.
Du är ju redigast på flashback.
Citera
2026-08-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Fick han säkert men tror inte några månaders villkorligt och lite böter spelar så stor roll för honom i dagsläget. Han fick livstid i rullstol.
Domstolen river inte upp himmel och jord om man kört full och bara skadat sig själv men inte någon annan.

Dessutom brukar det vägas in att man blivit skadad, antingen själv, eller indirekt.. Fanns ett gammalt fall (90-talet) där en pappa kört ihjäl sina barn. Rätten dömde bara till villkorligt eftersom han så att säga blivit straffad redan. Har dock för mig att barnens morfar "överklagade" domen. Minns inte hur det slutade.
Senast redigerad av SirDuke 2026-08-14 kl. 18:35.
Citera
2026-08-14, 18:32
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Han lär inte få någon ersättning, eller åtminstone inte full ersättning, eftersom han varit full. Men inget är självklart, kan vara att försäkringsbolaget måste visa att onykterheten orsakat olyckan. Finns fall där det betalats ut pengar vid rattfylla.
Spelar nog mindre roll, inga pengar i världen skulle ersätta "från midjan och ned" inte ens ett par miljarder.

Tror som ovanstående att han inget får för han var berusad och orsakade olyckan själv.
Citera
2026-08-14, 18:33
Medlem
Tycker så klart riktigt synd om honom och är tacksam för att han inte drog med någon annan i olyckan.
Önskar han kunde fått sig en livsläxa utan dessa allvarliga skador.
Citera
2026-08-14, 18:33
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag hävdar att den spärren finns oavsett hur full man är. Hos de allra flesta. Sen finns det alkisar o dylikt som inte har den spärren.

Det är ju inte så att jag sätter mig vid ratten efter jag druckit men jag tror inte det är fullt [pun intended] så enkelt. Det finns ju massvis med historier om folk som gjort de mest klantiga saker på fyllan - "hur tänkte du?!!!"

Jag har åkt med som passagerare många gånger i min ungdom i USA med kompisar som inte kunnat stå på benen och ändå körde bil. Jag åkte som passagerare i Sverige på 80-talet med en kille som var aspackad, ett år senare spakade han stridsflygplan.

Det jag menar är om man har dåligt ölsinne eller vet att man har extremt dåligt omdöme när man dricker - så se till att du inte blir full då. Alla kan däremot landa i en situation när man tar ett jävligt dåligt beslut på fyllan med katastrofala resultat utan att man nödvändigtvis alltid fattar dåliga beslut på fyllan. Själv har jag haft änglavakt många gånger och de gånger jag varit "redlös" senaste 25 åren kan jag räkna på en hand och ha fingrar över.
Citera
2026-08-14, 18:34
Medlem
Citat:
Spelar nog mindre roll, inga pengar i världen skulle ersätta "från midjan och ned" inte ens ett par miljarder.

Tror som ovanstående att han inget får för han var berusad och orsakade olyckan själv.
Det kan du tycka. Jag svarade bara på att försäkringspengarna skulle räcka till många Billyspizzor.
Citera
2026-08-14, 18:36
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Domstolen river inte upp himmel och jord om man kört full och bara skadat sig själv men inte någon annan.

Dessutom brukar det vägas in att man blivit skadad. Fanns ett gammalt fall (90-talet) där en pappa kört ihjäl sina barn. Rätten dömde bara till villkorligt eftersom han så att säga blivit straffad redan. Har dock för mig att barnens morfar "överklagade" domen. Minns inte hur det slutade.
Nej, det gör de nog inte. Han har redan fått sitt straff och ingen annan blev skadad. Villkorligt, men han lär ju knappast kunna göra om det igen så det spelar mindre roll.
Citera
2026-08-14, 18:39
Medlem
Citat:
Nej, det gör de nog inte. Han har redan fått sitt straff och ingen annan blev skadad. Villkorligt, men han lär ju knappast kunna göra om det igen så det spelar mindre roll.
Se inlägg #38. Det är möjligt att köra bil utan att använda benen. Inte omöjligt att han kan få skattepengar för att kunna anpassa sin bil.
Citera
2026-08-14, 18:43
Medlem
Zoologens avatar
Visst kan man säga att han får skylla sig själv som körde rattfull och körde ihjäl sin hund, vilket han ångrar djupt. Men man måste även ha medkänsla för nu sitter han där och kan inget annat.

Men ni Flashbackare, hur ska ni ha det: i en tråd skryts det ofantligt om hur duktiga skribenterna är när de kör rattfulla eller bakfulla. Ska man tro de gossarna har de aldrig kört så bra som när de haft några promille i blodet.
Senast redigerad av Zoologen 2026-08-14 kl. 18:46.
Citera
2026-08-14, 18:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Se inlägg #38. Det är möjligt att köra bil utan att använda benen. Inte omöjligt att han kan få skattepengar för att kunna anpassa sin bil.
Visst kan han det, men det finns annat man inte kan göra om man är lam från midjan och neråt. Bajsa normalt tex. Snubben har fått sitt straff, tycker det är onödigt att elda på det mer. Han förstörde bara sitt eget liv (även om han kunnat förstöra en hel barnfamiljs liv om olyckan varit framme)

Att han träder fram som ett varnande exempel för alla snorungar som tror de är odödliga tycker jag är bra, kräver mod!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in