2026-08-14, 17:14
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Exakt samma sak kan sägas om de som bryter mot hastighetsgränsen.

Anledningen att du aldrig kommit på den tanken är sannolikt att det finns ett väldigt starkt tabu kring det i Sverige. Hade du fötts i ett land där alla kör rattfulla då och då hade du förmodligen haft en annan inställning.

Bland rattfyllerister hittar du hela spektrat. Du har de som överhuvudtaget inte ens tänker på att de är fulla och de som tänker på det men skiter i det helt och hållet. Sen har du de som normalt aldrig kör rattfulla men gör undantag ibland, där de väger in vad det är för trafikförhållanden, hur viktig färden är och hur berusade de är.

Och se ovan. Hur ofta bryter du mot hastighetsgränsen? Och tror du att det hade varit annorlunda om det fanns ett starkt tabu kring det?

För det är lite lustigt det där. Många i Sverige vill ju i princip ha dödsstraff för att ha kört efter en eller två öl, men de som kör i 140 på 90-väg ser man mycket mildare på.
Åkt på fortkörning ett antal gånger men aldrig kvaddat. Krockat två gånger och båda gångerna dömdes det till min fördel då motparten brutit mot väjningsplikt och högerregel. (stadstrafik så inga hastigheter att tala om men jag sörjde en av bilarna och sörjer den än i dag faktiskt)

Då har jag ändå kört några 100 000 mil i yrkestrafik, kört på blixthalka, bromsat för djur och fått upp släpet bredvid mig. Aldrig kört i fyllan fast jag hade lättare alkoholproblem under en tid.
Citera
2026-08-14, 17:23
Medlem
J.Doessons avatar
Ja det borde han. Lär nog avskräcka många att inte köra påverkade.
Citera
2026-08-14, 17:30
Medlem
fryspunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kan faktiskt tycka synd om honom av ren medmänsklighet, han sabbade hela sitt liv och får leva med det. Skönt han inte sabbade någon annans liv som många rattfyllerister gör.

I hans fall kan man tala om livstidsstraff utan chans till 2/3 delar eller benådning. Han sitter där han sitter oavsett. Har han förtjänat det. Kanske? Inte för mig att bedöma. Varje dag han vaknar vet han varför han sitter där han sitter och inget under naveln fungerar. Det är ett livstidsstraff.

Håller med han fick ett straff värre än döden. Modigt att gå ut i media, med så mycket skam och ånger han får levande resten av livet.
Citera
2026-08-14, 17:31
Bannlyst
Varför vill man gå ut med detta? Vet att han inte om att folk är skadeglada mobbare?
Ok han kunde kört ihjäl oskyldiga men dum på dum på dum ska man inte vara.
Citera
2026-08-14, 17:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Varför vill man gå ut med detta? Vet att han inte om att folk är skadeglada mobbare?
Ok han kunde kört ihjäl oskyldiga men dum på dum på dum ska man inte vara.
Normala människor beter sig inte så. Det är bara på detta forum sånt sker.
Klart det är synd om pojken som gjorde ett misstag och fick hela sitt liv förändrat.
Kan han förhindra en enda att begå samma misstag som han gjorde i sitt ungdomliga oförstånd är det jättebra. Kommer aldrig finnas nåt facit på det, men jag tror iallafall att det kan ha en förebyggande effekt.
Citera
2026-08-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
Efter olyckan dömdes Simon för rattfylleri till villkorlig dom och fick körkortet indrage

Han fick körkortet indraget, så han inte längre lagligt fick köra bilen han är fysiskt inkapabel till att köra?
Citera
2026-08-14, 18:10
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Exakt samma sak kan sägas om de som bryter mot hastighetsgränsen.

Anledningen att du aldrig kommit på den tanken är sannolikt att det finns ett väldigt starkt tabu kring det i Sverige. Hade du fötts i ett land där alla kör rattfulla då och då hade du förmodligen haft en annan inställning.

Bland rattfyllerister hittar du hela spektrat. Du har de som överhuvudtaget inte ens tänker på att de är fulla och de som tänker på det men skiter i det helt och hållet. Sen har du de som normalt aldrig kör rattfulla men gör undantag ibland, där de väger in vad det är för trafikförhållanden, hur viktig färden är och hur berusade de är.

Och se ovan. Hur ofta bryter du mot hastighetsgränsen? Och tror du att det hade varit annorlunda om det fanns ett starkt tabu kring det?

För det är lite lustigt det där. Många i Sverige vill ju i princip ha dödsstraff för att ha kört efter en eller två öl, men de som kör i 140 på 90-väg ser man mycket mildare på.

Skönt att se att åtminstone en person är nykter nog att skriva ett vettigt inlägg.
Citera
2026-08-14, 18:15
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
Klart det är synd om pojken som gjorde ett misstag och fick hela sitt liv förändrat.
Kan han förhindra en enda att begå samma misstag som han gjorde i sitt ungdomliga oförstånd är det jättebra. Kommer aldrig finnas nåt facit på det, men jag tror iallafall att det kan ha en förebyggande effekt.
Väl skrivet!
Citera
2026-08-14, 18:16
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Kan faktiskt tycka synd om honom av ren medmänsklighet, han sabbade hela sitt liv och får leva med det. Skönt han inte sabbade någon annans liv som många rattfyllerister gör.

I hans fall kan man tala om livstidsstraff utan chans till 2/3 delar eller benådning. Han sitter där han sitter oavsett. Har han förtjänat det. Kanske? Inte för mig att bedöma. Varje dag han vaknar vet han varför han sitter där han sitter och inget under naveln fungerar. Det är ett livstidsstraff.

Väl talat. Han var ung och dum och fick lida för det. Ingen annan kom till skada. Låt udda va jämnt.
Citera
2026-08-14, 18:18
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/simon-23-korde-full-nu-ar-han-rullstolsburen-kommer-aldrig-forlata-mig-sjalv

Jag tycker det är bra att media lyfter fram sådana här varnande exempel. Simon överlevde ju i alla fall och får leva med detta. Jag tycker han borde föreläsa på skolor. Vad säger ni?

Kanske minskar risken för suicid. Hoppas han får hjälp med tankarna och inser att det kan bli ett jävligt bra liv ändå. Ett annat liv, men ändå bra.

Var tillsammans med en donna förra seklet vars vän till familjen somnat vid ratten när han åkte hem. Hans fru satt i passagerarsätet och hon var den enda i familjen som skadades - förlamad från midjan och nedåt. Hon tog varje tillfälle i akt att skuldbelägga honom, rent hatisk var hon. Han gick runt som en strykrädd hund.

Citat:

+1. Resonerar exakt likadant.

Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
vad fick han för straff?

Livstid i rullstol.

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Skulle vara intressant att veta vart han skulle åka och varför?
Även om man är full får man ju inte för sig att köra bil. Antar att han var alkis, det är väl bara de som krökar och kör samtidigt?

Que? Är du full så är du inte dig själv. Du tappar omdömet. Jag har gjort och sagt många saker på fyllan som aldrig skulle skett i nyktert tillstånd. Nu blir jag i och för sig bara happy och horny som berusad och aldrig aggressiv. Jag har gjort våghalsiga (atletiska) saker på fyllan i min ungdom som jag inte ens skulle tänkt tanken att göra om jag varit nykter.

Det var en man som var inslängd i fyllecell och när poliserna öppnade luckan och pratade med dem var han i sitt överförfriskade tillstånd lite för "charmernade". Snutflickan anmälde för sexuella trakasserier och han blev fälld på det. Jag tycker det är helt sjukt. Inte att man ska slippa straff som full, men någonstans måste lagen ha ett förstånd. Han blev omhändertagen och placerad i fyllecell för att han inte kunde ta hand om sig själv så blir han dömd under deras förvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Exakt, försäkringspengarna (om man är försäkrad) lär räcka till många Billys.

Det är väl inga försäkringar som gäller om man är full?

Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden

Håller med. Var det gång nummer tio han körde full så försvinner dock min empati.
Citera
2026-08-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simcity4000
Han fick körkortet indraget, så han inte längre lagligt fick köra bilen han är fysiskt inkapabel till att köra?
Det måste ändå dömas ut en påföljd, och då enligt specen i paragraferna i lagboken.

Dessutom går det att köra bil utan att använda benen, jag har träffat en sån kille.
Citera
2026-08-14, 18:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Que? Är du full så är du inte dig själv. Du tappar omdömet. Jag har gjort och sagt många saker på fyllan som aldrig skulle skett i nyktert tillstånd. Nu blir jag i och för sig bara happy och horny som berusad och aldrig aggressiv. Jag har gjort våghalsiga (atletiska) saker på fyllan i min ungdom som jag inte ens skulle tänkt tanken att göra om jag varit nykter.
Jag hävdar att den spärren finns oavsett hur full man är. Hos de allra flesta. Sen finns det alkisar o dylikt som inte har den spärren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in