Citat:
Ursprungligen postat av
VildHasse5
Jag vill inte generalisera så hårt för jag har folk i min bekantskapskrets som också haft med soc att göra ang ungar som inte varit sjuka som Elsa men istället varit på väg in i kriminalitet... Där har man bettet sig helt annorlunda än här o jobbat till 100% med frivilliga insatser... trots att föräldrarna var allt annat än sams o bara kasta skit o skyllde på varandra..... sååå allt är inte nattsvart det finns dom som är bra och framförallt där politiker inte varit med o lagt sig i som i detta fall 🙏
Det som tyvärr är helt nattsvart i dagens system är socialtjänstens missbruk av sekretessen och deras ständiga mekaniska undanflykt: "Vi kommenterar inte enskilda ärenden."
Det här måste få ett omedelbart slut. Om staten eller kommunen överväger att ta ett barn från dess familj måste det ske med helt öppna kort. Allt ska upp på bordet inför beslutsfattare och advokater. Ingenting ska få döljas bakom svarta streck, och varje enskilt påstående måste faktagranskas punkt för punkt. Det är inte ens svårt att genomföra rent praktiskt.
Som systemet ser ut i dag kan enskilda handläggare i princip fabulera fritt i sina utredningar. Om det är sant eller falskt spelar ingen roll – ingen utanför förvaltningen har insyn. Och när föräldrarna kräver att få granska handlingarna sätter socialtjänsten sig på tvären och går loss med sekretesspennan.
Det är i praktiken helt omöjligt att försvara sig. Så får det inte gå till i en fungerande rättsstat.
Socialsekreterare och chefer måste tvingas ta 100 % personligt ansvar för vad de påstår i sina tjänsteanteckningar. Blir de påkomna med att skarva, gissa eller direkt fabulera borde det leda till åtal varje gång.
Tyvärr har många svenskar en så blind tilltro till myndigheter att det nästan liknar en religion, men när det gäller socialtjänsten går det inte längre att lita på att det som står på papperet är korrekt. Oftast är det inte ens i närheten.