2026-07-23, 22:50
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja vilket är exakt medias uppgift. Varken mer eller mindre.

Vad skulle "skulden" vara? Det är ju mer och mer som kommer fram, chefer och personal som blivit utköpta och nya externa utredningar är pågång inom Örebro kommun.

Lex Sarah-anmälningar från den egna personalen har nu inkommit. Är media verkligen helt fel ute? Det verkar som något stinker och det rejält.

På vilket sätt menar du att socialtjänsten rent generellt är objektiv när de utreder barn? Det är bra att media finns som motvikt och äntligen granskar sådant här maktmissbruk av värsta sort.

Såvitt jag vet ska media förhålla sig objektivt i en granskning? Pressetiska regler bör väl även gälla här, eller har du en annan åsikt måhända?

Det blir ju en skev rapportering utifrån att en part har tystnadsplikt och inte kan uttala sig eller försvara sig avseende fallet.

Du vet precis vad jag talar om avseende skulden. Delaktighet i utvecklingen av händelseförloppet syftar jag givetvis till.
Citera
2026-07-23, 23:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Såvitt jag vet ska media förhålla sig objektivt i en granskning? Pressetiska regler bör väl även gälla här, eller har du en annan åsikt måhända?
Menar du att media inte ska granska socialtjänsten, eftersom de inte kan uttala sig pga tystnadsplikt och sekretess? ÄR det vad du säger? I sådana fall så skulle vi vara påväg mot ett riktigt farligt samhälle. Det är tack vare media som Elsa inte längre är placerad. Hade inte mamman laddat ner journalerna hade hon inte haft ett försvar överhuvudtaget i domstol och då hade hon varit fortsatt stämplad som allvarligt psyksjuk mamma som skadar sitt barn med vårdinsatser.

Citat:
Det blir ju en skev rapportering utifrån att en part har tystnadsplikt och inte kan uttala sig eller försvara sig avseende fallet.
Du säger alltså att media inte ska granska socialtjänstens myndighetsutövning alls? För att rapporteringen blir då "skev"?

Vet du vad det är som är fel med socialtjänsten och LVU-processen i synnerhet. Den bygger nämligen på att ingen utom socialtjänsten har tillgång till alla handlingar och därför är det i princip helt omöjligt för vilket stjärnskott som helst att granska socialtjänsten.

Det är här ändringarna behöver ske. Hela LVU-processen skulle behövas göras om i grunden så att ingenting kan mörkas från socialtjänstens sida. Allt ska upp på bordet när barn ska placeras och allt ska kunna granskas av externa experter utan koppling till kommun och stat.

Citat:
Du vet precis vad jag talar om avseende skulden. Delaktighet i utvecklingen av händelseförloppet syftar jag givetvis till.
Men hon fick ju fel information av vården? Både hon och Elsa fick veta att det räckte med näringsdroppet. Men det var ju bara 40% av näringsbehovet? Allt detta står i domen och har erkänts av hennes läkare.

Det är inte omsorgsbrist. Det är vården som gett henne fel information. Därför blev Elsa sämre. Sedan "räddade" de Elsa genom att helt ändra protokollet och då blev hon såklart "frisk"... och soc fick vatten på sin LVU-kvarn.
Citera
2026-07-23, 23:23
Medlem
Citat:
Jahapp. Rasar hela korthuset nu?

https://www.sverigesradio.se/artikel/toro-hartman-s-lamnar-socialnamnden-efter-anmalan

Helt sjukt att Allard hade rätt. Jag tänkte mer att hon var medskyldig som ledande politiker i kommunen; att hon tillät detta sjuka fortgå.
Så visar det sig att det var HENNES idé allt ihop och att hon hetsat mot Victoria som människa och mamma och drivit på handläggarna att ta dessa olagliga beslut!
Hela S, M, V osv. i Örebro kan ju bara avgå allihop.
Måtte hon polisanmälas för tjänstefel.
Måtte alla som polisanmälas kan i detta fall bli polisanmälda. De höll på att ta livet av en hel familj som hade kunnat dö i förtid av sådan traumatisk psykisk press.
Vidriga människor.
Citera
2026-07-23, 23:24
Medlem
Citat:

Inte ett dugg jävla skevt då allt är dokumenterat. Nu anmäler alltså handläggarna själva och bekräftar allt som Elsas rätt redan gått ut med. Plus att de avslöjar än värre saker om Socialnämndens ordförande.
Tidigare har kollegor i Socialnämnden själva larmat, flera stycken politiker.
Du är intellektuellt oärlig och ohederlig som med vetskap om alla fakta i detta fall kommer med ett så vilseledande, vagt "argument" du själv vet är irrelevant här.
Senast redigerad av LoveInAColdClimate 2026-07-23 kl. 23:27.
Citera
2026-07-23, 23:24
Medlem
Citat:

Håller i regel med men i detta fall har ju ärendets 4 socialsekreterare rapporterat 2 avvikelser jml Lex Sarah vilket tyder på en mer allsidig vinkel. Låt oss se vad som framkommer mer. Skulle inte tro att en ordförande för en socialnämnd avgår/tar timeout för något som en partsinlaga. Låt oss se var detta tar vägen.
Citera
2026-07-23, 23:25
Medlem
Citat:
Menar du att media inte ska granska socialtjänsten, eftersom de inte kan uttala sig pga tystnadsplikt och sekretess? ÄR det vad du säger? I sådana fall så skulle vi vara påväg mot ett riktigt farligt samhälle. Det är tack vare media som Elsa inte längre är placerad. Hade inte mamman laddat ner journalerna hade hon inte haft ett försvar överhuvudtaget i domstol och då hade hon varit fortsatt stämplad som allvarligt psyksjuk mamma som skadar sitt barn med vårdinsatser.

Du säger alltså att media inte ska granska socialtjänstens myndighetsutövning alls? För att rapporteringen blir då "skev"?

Vet du vad det är som är fel med socialtjänsten och LVU-processen i synnerhet. Den bygger nämligen på att ingen utom socialtjänsten har tillgång till alla handlingar och därför är det i princip helt omöjligt för vilket stjärnskott som helst att granska socialtjänsten.

Det är här ändringarna behöver ske. Hela LVU-processen skulle behövas göras om i grunden så att ingenting kan mörkas från socialtjänstens sida. Allt ska upp på bordet när barn ska placeras och allt ska kunna granskas av externa experter utan koppling till kommun och stat.

Men hon fick ju fel information av vården? Både hon och Elsa fick veta att det räckte med näringsdroppet. Men det var ju bara 40% av näringsbehovet? Allt detta står i domen och har erkänts av hennes läkare.

Det är inte omsorgsbrist. Det är vården som gett henne fel information. Därför blev Elsa sämre. Sedan "räddade" de Elsa genom att helt ändra protokollet och då blev hon såklart "frisk"... och soc fick vatten på sin LVU-kvarn.

Nej. Det jag menar är att de presenterar en ensidig bild helt okritiskt. De låter mamman tala oemotsägd medan den andra parten inte får komma till tals.

Vården fick utifrån vad mycket talar för även fel information från mamman är väl det korta svaret på din replik.

Jag har ingen lust att dra den diskussionen i långbänk för den sjunde gången i ordningen.
Citera
2026-07-23, 23:29
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Nej. Det jag menar är att de presenterar en ensidig bild helt okritiskt. De låter mamman tala oemotsägd medan den andra parten inte får komma till tals.

Vården fick utifrån vad mycket talar för även fel information från mamman är väl det korta svaret på din replik.

Jag har ingen lust att dra den diskussionen i långbänk för den sjunde gången i ordningen.
De har fått all möjlighet att försvara sig.

Du hittar bara på och ljuger.
Citera
2026-07-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tb-bo
Håller i regel med men i detta fall har ju ärendets 4 socialsekreterare rapporterat 2 avvikelser jml Lex Sarah vilket tyder på en mer allsidig vinkel. Låt oss se vad som framkommer mer. Skulle inte tro att en ordförande för en socialnämnd avgår/tar timeout för något som en partsinlaga. Låt oss se var detta tar vägen.

Vissa fel har mycket möjligt begåtts. Men det betyder inte att all skuld för flickans försämrade mående och bättring beror på att enbart vården har gjort fel. Eller att detta är ett solklart rättsövergrepp. Som presenteras i tråden ideligen!

Men instämmer, vi får se vart det tar vägen framöver via en, förhoppningsvis, objektiv granskning.
Citera
2026-07-23, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tb-bo

Dessutom har två politiker i Socialnämnden uttalat sig massor av gånger kritiskt. En använde visselblåsarfunktionen. Minst en var med och biföll beslutet men erkände att han inte var ett dugg insatt utan bara litade blint på att LVU var det rätta. Han erkände också att de jobbat så hela tiden. Ingen är påläst, ingen har ens kompetens att ha makt att ta sådana här beslut, alla jobbar väldigt snabbt och bara bifaller det Socialtjänsten påstår.
Och i detta fallet hade Socialtjänsten inte gjort en utredning trots att det är lag på det.
De rekommenderade det mest drastiska beslutet man kan ta, helt emot riktlinjerna i Sverige, efter en orosanmälan från en läkare som aldrig träffat barnet.
Han i sin tur gjorde det efter att mamman IVO-anmält vården.
Citera
2026-07-23, 23:37
Medlem
Citat:
Vissa fel har mycket möjligt begåtts. Men det betyder inte att all skuld för flickans försämrade mående och bättring beror på att enbart vården har gjort fel. Eller att detta är ett solklart rättsövergrepp. Som presenteras i tråden ideligen!

Men instämmer, vi får se vart det tar vägen framöver via en, förhoppningsvis, objektiv granskning.

Är du helt pantad? Vården skriver ut ett dropp på 40% av flickans näringsbehov men säger till mamman att det täcker 100%. De beordrar att flickan ska vila tarmen och inte får äta, bara ha dropp.
Mamman ser att flickan mår dåligt, ifrågasätter droppet och order att inte äta mat.
Mamman upptäcker tillslut att droppet bara täcker 40%, gör en IVO-anmälan.
Pang, Barnskyddsteamet gör en orosanmälan och en politiker övertalar då Socialtjänsten att trycka på LVU och noll kontakt med alla flickan är släkt med.
Socialtjänsten gör ingen utredning.
Socialnämnden kontrollerar inga uppgifter.
Men låt oss vara misogyna och hävda att mamman åtminstonde har gjort HÄLFTEN av alla fel i sammanhanget.
Citera
2026-07-23, 23:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Men det här är faktiskt medias roll att skildra en förälders upplevelse av hur socialtjänsten beter sig. Det är bra att media väljer att förmedla den bilden

Vad du säger indirekt är att media inte kan göra några sådana här reportage alls, eftersom socialtjänsten inte kan eller får uttala sig. Det leder ju till ett samhälle som för tankarna till Nordkorea, där bara statens bild av vad som hänt är "sanningen".

Citat:
Påstås det av socialtjänsten ja. Men var är dokumentationen på det? Det är just detta du och dina systemriddare inte verkar förstå. När man läser en LVU-dom så är det inte fakta per definition, utan det är en kavalkad av en massa påståenden och beskyllningar mot föräldrarna, med tyndpunkt på det senare.

Citat:
Jag förstår bara inte hur man kan komma in när det gått så här långt och nya häpnadsväckande saker kommer fram en efter en. Ni systemriddare har bara bestämt er. Vården och socialtjänsten kan inte göra fel. Men så ser inte verkligheten ut dessvärre. Inte ens i närheten faktiskt.
Citera
2026-07-23, 23:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Helt sjukt att Allard hade rätt. Jag tänkte mer att hon var medskyldig som ledande politiker i kommunen; att hon tillät detta sjuka fortgå.
Så visar det sig att det var HENNES idé allt ihop och att hon hetsat mot Victoria som människa och mamma och drivit på handläggarna att ta dessa olagliga beslut!
Hela S, M, V osv. i Örebro kan ju bara avgå allihop.
Måtte hon polisanmälas för tjänstefel.
Måtte alla som polisanmälas kan i detta fall bli polisanmälda. De höll på att ta livet av en hel familj som hade kunnat dö i förtid av sådan traumatisk psykisk press.
Vidriga människor.

Det här är ju inget som är unikt för Örebro, utan det är vanligt att det egentligen politikerna som är inne och styr, även om de inte ska göra så. Efter Lilla Hjärtat så är alla politiker så rädda för nya skandaler och då kan det dessvärre sluta på detta tragiska sätt när fel information kontaminerat barnutredningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in