2026-08-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan201
Jo, om du läser mitt skriver jag att det är ett erkännande.

Det är personen jag citerade som påstod att det var ett ”medgivande” men inte ett erkännande.

Han bokstavligen erkänner att han har mördat henne.
Inte säkert att MGM ser det på det sättet. Vi vet väl inte än hans inställning till mord-anklagelsen. Möjligheten finns att mannen kan landa i att erkänna dråp eller vållande.
Med skickliga förhörare + teknisk bevisning kan han kanske i så fall, senare (ställd inför - förhoppningsvis - stark bevisning) kanske ändra ett eventuellt "mildare" erkännande, till att faktiskt erkänna mord.

Men just nu är det väl inte känt för oss exakt hur han ställer sig till mord-anklagelsen?
Citera
2026-08-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Så du tycker inte att ett erkännade är samma sak som när han säger att han tänker på kvinnan och hennes liv som jag tog bort?

Ett erkännande räcker inte (inte ett halvt heller).

Nu är det säkert inte akutellt i det här fallet men att en person ger någon form av erkännande, eller ett rent erkännande är inte samma sak som att personen faktiskt har gjort det (eller kan bli fälld för det). Det finns dem som erkänner brott fast de är oskyldiga.

Vid en rättegång och för att få en fällande dom krävs mer/annan bevisning. Den tilltalades inställning spelar sällan någon roll.

I en rättstat som Sverige har de flesta arbetsgivare som princip att avvakta dom innan något beslut tas. Oavsett sitter ju personen nu ifråga häktad och kommer knappast vara på jobbet innan domen avkunnas så han lär ju inte kunna göra någon skada varken där eller någon annanstans.
Senast redigerad av Sura.S. 2026-08-14 kl. 14:35.
Citera
2026-08-14, 14:29
Avstängd
Johan201s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Inte säkert att MGM ser det på det sättet. Vi vet väl inte än hans inställning till mord-anklagelsen. Möjligheten finns att mannen kan landa i att erkänna dråp eller vållande.
Med skickliga förhörare + teknisk bevisning kan han kanske i så fall, senare (ställd inför - förhoppningsvis - stark bevisning) kanske ändra ett eventuellt "mildare" erkännande, till att faktiskt erkänna mord.

Men just nu är det väl inte känt för oss exakt hur han ställer sig till mord-anklagelsen?

Hur han ställer sig mordanklagelserna spelar mindre roll, bevisen är för starka emot honom och att han talat om i förhör att han tog bort hennes liv talar inte för honom iheller.

Allt det spelar roll i utfall utav domen som jag har svårt och se gå till hans fördel. Det skulle vara för han erkänt mordet som han får mildare straff men utöver det så är han rätt körd.
Senast redigerad av Johan201 2026-08-14 kl. 14:47.
Citera
2026-08-14, 14:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Så du tycker inte att ett erkännade är samma sak som när han säger att han tänker på kvinnan och hennes liv som jag tog bort?

Du kan kanske kontakta AF och påpeka att han har erkänt?

"Mannen har varken erkänt eller förnekat brott"

Källa: Aftonbladet https://share.google/NWCnntf8zCtihksn4
Citera
2026-08-14, 14:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Viallegro69
Enig. Han talar på ett konstlat sätt, jag associerade också till scenskådespel. Frågade när han lagt sig till med det sättet att prata, men fattade aldrig det.

Kan OCPD
vara en pusselbit?
(Inte OCD.)

”De filtrerar sitt tal för att undvika pinsamma eller ofullkomliga uttryck, samtidigt som de upprätthåller en hög ribba för vad de anser vara acceptabelt. De höjer ribban ännu högre när de kommunicerar med sina överordnade eller med en person med hög status.

De kan se självutforskning som slöseri med tid och ha en nedlåtande attityd gentemot känslosamma människor.

Interpersonell kontroll
(vill styra och påverka andra i relationer)

Individer med OCPD befinner sig i ena extremen av samvetsgrannhetskontinuumet. Medan samvetsgrannhet generellt sett är en önskvärd egenskap, leder dess extrema manifestation för personer med OCPD till interpersonella problem. OCPD-individer uppvisar överkontrollerade egenskaper, och detta sträcker sig till de relationer de har med andra människor. Individer med OCPD är vördnadsfulla inför auktoriteter och regler.

OCPD-individer kan därför straffa dem som bryter mot deras strikta normer. Oförmågan att acceptera skillnader i övertygelser eller beteenden från andra leder ofta till höga konflikter och kontrollerande relationer med kollegor, makar och barn.”

”En person med OCPD (tvångsmässig personlighetsstörning) kan ha en framgångsrik karriär. Faktum är att drag som noggrannhet, disciplin och höga krav på kvalitet gör att många presterar mycket starkt i arbetslivet.”
Citera
2026-08-14, 14:34
Avstängd
Johan201s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sura.S.
Ett erkännande räcker inte (inte ett halvt heller).

Nu är det säkert inte akutellt i det här fallet men att en person ger någon form av erkännande, eller ett rent faktiskt erkännande är inte samma sak som att personen faktiskt har gjort det (eller kan bli fälld för det). Det finns dem som erkänner brott fast de är oskyldiga.

Vid en rättegång och för att få en fällande dom krävs mer/annan bevisning.

I en rättstat som Sverige har de flesta arbetsgivare som princip att avvakta dom innan något beslut tas. Oavsett sitter ju personen nu ifråga häktad och kommer knappast vara på jobbet innan domen avkunnas så han lär ju inte kunna göra någon skada varken där eller någon annanstans.

Det är inte det som är problemet. Problemet att han får fortfarande lön utbetalt för de dagarna han sitter inne i häktet. Även om den inte är 100% men det är fortfarande en viss procent.

Så länge Magasin 3 inte utför några åtgärder, så står han kvar på deras lönelista.

En mördare som TN ska inte ha någon form utav ersättning, inte efter det brott som han erkänt och begått.
Stryk den omedelbart.
Senast redigerad av Johan201 2026-08-14 kl. 14:37.
Citera
2026-08-14, 14:37
Medlem
Citat:
[/b]

Det är inte det som är problemet. Problemet att han får fortfarande lön utbetalt för de dagarna han sitter inne i häktet. Även om den inte är 100% men det är fortfarande en viss procent.

En mördare som TN ska inte ha någon form utav ersättning, stryk den omedelbart.

Det är mer än vad jag känner till... Vad för typ av lön får man när man inte arbetar?
Senast redigerad av Sura.S. 2026-08-14 kl. 14:41.
Citera
2026-08-14, 14:39
Avstängd
Johan201s avatar
Citat:
Det är mer än vad jag känner till... Vad för typ av lön får man när man inte arbetar?

Frånvarolön. Han är fortfarande anställd utav Magasin 3 vilket rapporterar han inte till arbetet så blir det upp till 80% ordinarie lön.

Är jag frånvarande från mitt arbete stryps 20% utav min dagslön så länge jag är anställd utav företaget.

Dvs 100-20=80%
Senast redigerad av Johan201 2026-08-14 kl. 14:42.
Citera
2026-08-14, 14:41
Medlem
Citat:

Skulle gissa på att det övergår till någon sorts tjänstledighet nu när hans semester tar slut och tills dess att han fått domen och de kan avskeda honom på grund av långvarig frånvaro.
Citera
2026-08-14, 14:41
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du kan kanske kontakta AF och påpeka att han har erkänt?

"Mannen har varken erkänt eller förnekat brott"

Källa: Aftonbladet https://share.google/NWCnntf8zCtihksn4

Han säger ju, men det är klart att jag tänker på henne och hennes liksom liv. Som jag tog bort.Är inte det ett erkännade, vi släpper detta nu..
Citera
2026-08-14, 14:42
Medlem
Citat:
Frånvarolön. Han är fortfarande anställd utav Magasin 3 vilket rapporterar han inte till arbetet så blir det upp till 80% ordinarie lön.

Är jag frånvarande från mitt arbete stryps 20% utav min dagslön så länge jag är anställd utav företaget.

Ja det låter ju galet.

De pengar han har kan man ju hoppas går till ett fett skadestånd för offrets anhöriga.
Citera
2026-08-14, 14:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Att han säger han ”tog bort” går bara att tolka på ett sätt.

Hon hittades knivskuren, det är inte så att det är en olycka som inträffat utan det är uppenbart kallblodigt mord. Kan man sy ihop 1+1 så förstår man vad som har hänt.

Dödsorsaken är fortfarande inte fastställd och vid dödligt knivvåld eller med vassa föremål så kan det i teorin även handla om dråp eller grovt vållande till annans död

Du verkar inte förstå att skillnaden mellan knivmord, dråp och grovt vållande till annans död handlar om graden av uppsåt vs oaktsamhet samt hur allvarlig situationen bedömdes vara.

Vid exempelvis ett knivhugg så gör domstolen en bedömning om gärningspersonen hade uppsåt att döda eller om det handlar om vårdslöshet.

Händelsen verkar ha föregåtts av ett bråk så det går inte att utesluta att det kan handla om dråp där brottet skett i hastigt mod efter provokation eller i en pressad situation.

Grovt vållande till annans död innebär att personen inte hade för avsikt att döda, men att dödsfallet orsakats genom oaktsamhet eller vårdslöshet.

Det finns ingenting som i nuläget pekar på att kvinnans död var planerad utan händelsen verkar vara något som uppstått plötsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in