2026-08-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspiketen
Alla seglare jag känner är inne på att det inte spelar någon roll vem som bär det juridiska ansvaret när ens familj hade kunnat vara i livet om man bara hade sett sig om lite bättre när man gick i en trafikerad farled.

Då är dom väl ungefär av samma åsikt som mina bekanta, både båtfolk som icke båtfolk.... Och jag själv har tänkt tanken ett antal ggr.

Ska jag dock va riktigt ärlig, eftersom jag följt tråden från början till slut, att yttrar man den åsikten, att pappan har medansvar, så blir man nästintill påhoppad av folk här som påstår att man har "fel" och som inte slutar argumentera förrän man "ger sig", eller snarare inte orkar med det.... Min erfarenhet av sådant beteende är att det endast är psykopater och Jehovas vittnen som inte kan acceptera att folk är av annan åsikt och aldrig ger sig när man säger att man är av en annan åsikt (ovidkommande vem som har juridiskt rätt)

Tack för din input...
Citera
2026-08-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Yes, funkar.

Sekretess på två personer som fått målsägandebiträde.

Är det känt här vilka dessa två är?

Min killgissning är att det är pappan och sonen
Citera
2026-08-14, 12:50
Medlem
Citat:
Alla seglare jag känner är inne på att det inte spelar någon roll vem som bär det juridiska ansvaret när ens familj hade kunnat vara i livet om man bara hade sett sig om lite bättre när man gick i en trafikerad farled.

Jag liknar hela situationen med cyklisters beteende i trafiken
Vid ett övergångsställe för cyklister har bilar väjningsplikt, om en cyklist skulle komma i 35km/h så har fortfarande bilisten väjningsplikt. Men skulle det vara skymd sikt och svårt att se vid ett övergångsställe och en cyklist kommer i 35km/h så har givetvis bilisten fortfarande skyldighet att väja, men det hade underlättat om cyklisten tagit hänsyn och bromsat innan. Så den som inte anser att cyklisten behöver ta hänsyn och skulle sänkt farten innan övergångsstället utan prompt poängterar att hela ansvaret ligger på bilisten - den personen anser jag har tappat allt vad förnuft och rationellt tänkande innebär...

Det är ungefär på den nivån dialogen här ligger....

Med det sagt kanske det förutom Jehovas vittnen finns många cyklister här på forumet...
Citera
2026-08-14, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag liknar hela situationen med cyklisters beteende i trafiken
Vid ett övergångsställe för cyklister har bilar väjningsplikt, om en cyklist skulle komma i 35km/h så har fortfarande bilisten väjningsplikt. Men skulle det vara skymd sikt och svårt att se vid ett övergångsställe och en cyklist kommer i 35km/h så har givetvis bilisten fortfarande skyldighet att väja, men det hade underlättat om cyklisten tagit hänsyn och bromsat innan. Så den som inte anser att cyklisten behöver ta hänsyn och skulle sänkt farten innan övergångsstället utan prompt poängterar att hela ansvaret ligger på bilisten - den personen anser jag har tappat allt vad förnuft och rationellt tänkande innebär...

Det är ungefär på den nivån dialogen här ligger....

Med det sagt kanske det förutom Jehovas vittnen finns många cyklister här på forumet...

Det behöver cyklisten absolut.
Men bilföraren behöver definitivt också ta hänsyn till t ex väderförhållanden eller skymd sikt och anpassa sin hastighet så till den grad att hen kan hinna stanna/väja för en cyklist.
Citera
2026-08-14, 13:00
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexamom
Min killgissning är att det är pappan och sonen

Tror jag också. Såg i en artikel att iaf pappan företräds av aktuell advokat.
Citera
2026-08-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trash-Panda84
Vilken podcast då?
I podden Så vad händer, avsnitt 232 ca 34.30 in. Då pratar dom om sorg i komiker -communityt där en vän har varit med om en tragedi där han förlorat sin fru och barn i tjörn.
Citera
2026-08-14, 13:20
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Det är det absolut INGEN som argumenterar emot

Alla, absolut alla har en plikt att göra absolut ALLT för att undvika olyckor/kollisioner

Sen, att ”det spelar ingen roll” håller Jag däremot inte med om

”Gick in i en trafikled ” låter ju som bilar som byter fil, funkar inte så på havet.
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-08-14 kl. 13:24.
Citera
2026-08-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Här borde FBs detektiver kunna hitta info så vi åtminstone kan räta ut ett av frågetecknen.

Båttyp å ägarens namn borde kunna ge hemmahamnen

Jag vet vad brorsan heter, gick i samma skola.
Sim*n T*reskog (tidigare olsson). *=O.
Men vet ej hur man ser vilken båt.
Citera
2026-08-14, 13:53
Medlem
Citat:

Behövde ni vara seglare för att komma på det?
Den påkörde på övergångsstället som gick rakt ut med hörlurar i öronen hade givetvis hellre sett sig om istället för att få benen kapade. Men bilen åker på det iaf.
Bara en av 35000 liknande scenarier.
Tror du inte denna snipa tänkt denna tanke ungefär en halv miljard gånger sen olyckan skedde? Vad man kunnat göra annorlunda. Juridiken helt sekundär.

Men olyckor sker ändå, överallt och hela tiden, och det är bara korkat att insinuera hur man själv hellre hade gjort när man inte varit i X olycka.
Det som inte är sekundärt är det juridiska i om någon begått ett brott. Givetvis viktigt att utreda.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-14 kl. 14:28.
Citera
2026-08-14, 13:55
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekaron
Jag vet vad brorsan heter, gick i samma skola.
Sim*n T*reskog (tidigare olsson). *=O.
Men vet ej hur man ser vilken båt.
Bra början 👍
Citera
2026-08-14, 14:07
Medlem
Citat:
Det tror jag att alla i den här tråden säger likaså. Dock vill nog de flesta se ansvar utkrävt likaså.

Någon skrev en liknelse om att lämna familjen i en bil längs vägrenen. Inte ditt fel om du blir påkörd men...
Citera
2026-08-14, 15:00
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Men att brorsan skulle hunnit helt till Hjelm innan han inser att snipan inte är med å sen hela vägen tillbaka igen på så kort tid låter osannolikt. Därför rimmar Nordön mycket bättre.
Dock har jag inte sett nån absolut bekräftelse på nån av hamnarna

Varifrån har du hämtat uppgiften att brorsan har varit inne i en hamn och vänt?

Obs! Den här tråden räknas inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in