2026-08-13, 19:15
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nochance
https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/aklagaren-begar-forlangd-haktning-for-befalhavaren-pa-misje-verde/

Det har framkommit att fartygskollisionen säkert inträffade 28 juli klockan 21.27. Tidigare angiven brottstid, drygt en halvtimme senare, grundades på tiden för första larmsamtalet till sjöräddningen.
De viktigaste utredningsåtgärder som har genomförts är analys av målspår från det inblandade handelsfartyget och de två fritidsbåtarna, vilket visar exakt färdväg och hastighet enligt GPS- och AIS-data.
Va?!

För oss som är bättre på engelska än svenska är betydelsen av målspår svårbegriplig.

Är innebörden att militära sensorer (satelliter etc) har följt de två fritidsbåtarnas rörelser?
Citera
2026-08-13, 19:20
Medlem
Tranquility Bass avatar
Babblar? Han gör väl tvärtom?

Citat:
Åklagaren har inte möjlighet att vara tillgänglig för media. Presstjänsten har inte tillgång till några handlingar eller dokument i ärendet.

Om han varit mediakåt hade han väl ställt upp på intervju för varje journalist och oknytt som ringt? Genom att uppdatera läget med pressmeddelanden slipper han förhoppningsvis många telefonsamtal.
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Alltså fan vad han babblar till pressen, åklagaren. Mediekåt….
Citera
2026-08-13, 19:24
Medlem
kitschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du får väl skicka ett brev till tillverkaren då och säga åt dem att deras monteringsinstruktioner är fel!
Du som vet bättre!

Som sagt, ett äkta klappmongo framstår som ett geni i jämförelse med dig!

Ja visst ja, så klart, för dom hade ju specialmodellen med fördröjd utlösning!

Som sagt, ett äkta klappmongo framstår som ett geni i jämförelse med dig!

Hela familjen satt bak i snipan har det framkommit. Det är också i linje med rådande förhållanden och vad som är normalt för en dylik snipa.

Dags att sluta mata trollet, tror jag bestämt.

Var har det framkommit att hela familjen satt bak i snipan? Inte hört innan, källa?
Citera
2026-08-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Babblar? Han gör väl tvärtom?

Om han varit mediakåt hade han väl ställt upp på intervju för varje journalist och oknytt som ringt? Genom att uppdatera läget med pressmeddelanden slipper han förhoppningsvis många telefonsamtal.

Precis, i det här fallet kan vi inte anklaga åklagaren för att vara en babblare, såsom den där pratkvarnen på särskilda åklagarkammaren i Katja Nyberg fallet. Han hann pladdra en hel del innan han fattade hur han klantat till sig.

Den här åklagaren hann inte mer än öppna munnen innan grodorna kom hoppande ur munnen så till den milda grad att han ställde till med en riktig rättsskandal omedelbums och absolut genast tvingades kapa alla kontakter med media och dessutom göra det officiellt att han vägrar prata med media.

Den här åklagaren är helt enkelt alldeles för till åren kommen för att klara av att göra ett bra jobb.
Citera
2026-08-13, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Inget fel med att använda AI. Bara när folk ljuger och säger dom är experter och sjökapten men ändå måste använda AI till varje svar dom skriver. Enligt uppgifter ska det inte varit så smalt där att fartyget inte kunnat väja åtminstone. Så det verkar inte så smalt.

Aha, det är så pass brett där att de kunde välja där också. Hursomhelst är det flera som brustit i uppmärksamhet kan vi väl vara överens om.
Citera
2026-08-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NOOBDESTROYER
I en stor svensk podcast sa programledaren att han kände fadern i båten, och att han var en kollega till honom som stand-up komiker i sverige. Så ja det är bekräftat.

Vilken podcast då?
Citera
2026-08-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nochance
Aha, det är så pass brett där att de kunde välja där också. Hursomhelst är det flera som brustit i uppmärksamhet kan vi väl vara överens om.

Väja kan man alltid göra. Det är bättre att väja och köra på grund än att köra över en annan båt med människor i.
Däremot är det en trång farled, så det är utan tvekan så att snipan inte skulle hindrat skeppet, därtill är det utan tvekan så att snipan brustit i uppmärksamhet, samt flera andra regler.
Citera
2026-08-13, 20:12
Medlem
Citat:
Ja, vad jag läste var att de hört visselpipa och undrade om det var någon som var dum nog att skämta, sedan hörde de också rop på hjälpt, troligen, naturligtvis, efter att de uppmärksammat ljudet av visselpipa och blivit mer uppmärksammade. De tittade med kikare och såg då i alla fall vrakrester och flytväst.

Det var ungefär den bilden jag fick också...
Citera
2026-08-13, 20:16
Medlem
Citat:
Så är det, och jag har också uttryckt att även jag är tveksam om det verklign var 1,5m höga vågor vid händelsen, men ATT det kan bli det i området råder det ingen tvekan om. Det vet alla i området som fått bryggor, stenpirar med mera sönderblåst i höststormarna. Och under dygnet innan denna olycka blåste det upp till halv storm i byarna och det var hård vind under lång tid. Jag har fått uppgift från yrkesmän som var ute den dagen/kvällen att vågorna utanför kusten var runt 4-5m.

Sen vad jag hört så brukar ögat lura sig... Vad jag läst så brukar ögats uppfattning om den faktiskta våghöjden vara så att den verkliga, uppmätta höjden från topp till dal är oftast betydligt högre, ibland upp till dubbelt så hög, som ögat uppskattat det till. Detta då ögat har svårt att uppskatta höjdskillnader neråt då ögat befinner sig ovanifrån...

Sen hur mkt det blåste på kvällen har jag givetvis ingen aning om då jag ej var på plats. I nuläget får iaf jag förlita mig på sjöräddningens vittnesmål än alla fysiker, nobelpristagare och raketforskare på flashback, verkar krylla av dom här😉
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-13 kl. 21:07.
Citera
2026-08-13, 20:41
Medlem
kitschis avatar
Citat:
Väja kan man alltid göra. Det är bättre att väja och köra på grund än att köra över en annan båt med människor i.
Däremot är det en trång farled, så det är utan tvekan så att snipan inte skulle hindrat skeppet, därtill är det utan tvekan så att snipan brustit i uppmärksamhet, samt flera andra regler.

Om du nu har varit så mycket på sjön som du påstår, så borde du känna till den alltigenom överordnande regeln att upphinnande fartyg ALLTID har strikt väjningsplikt! Om så snipan hoppar, slår volter eller har dålig uppmärksamhet; det spelar ingen roll!
Citera
2026-08-13, 21:06
Avstängd
Såhär kan det gå till

https://kaotic.com/video/b1b49a14_20260812114705_t
Citera
2026-08-13, 21:10
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Så är det, och jag har också uttryckt att även jag är tveksam om det verklign var 1,5m höga vågor vid händelsen, men ATT det kan bli det i området råder det ingen tvekan om. Det vet alla i området som fått bryggor, stenpirar med mera sönderblåst i höststormarna. Och under dygnet innan denna olycka blåste det upp till halv storm i byarna och det var hård vind under lång tid. Jag har fått uppgift från yrkesmän som var ute den dagen/kvällen att vågorna utanför kusten var runt 4-5m.
” Jag har fått uppgift från yrkesmän som var ute den dagen/kvällen att vågorna utanför kusten var runt 4-5m.”

WHAT A LOAD OF RUBBISH.

Hur fan kan AI ha så fel…

4-5 meter…
Du går från bottennapp till bottennapp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här