2026-08-13, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Anledningen till att VAZ likväl uppnådde en så pass hög popularitet var priset. Som jag minns det såldes de till ett vrakpris i jämförelse med andra fabriksnya bilar.
Det var skitbilar, minns stt lacken var skrovlig som på en apelsin här och där.
Citera
2026-08-13, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Kunde ens sovjetiska sjömän köpa för sina Rubel här i väst?
Har för mig att Rubeln inte godtogs som betalmedel i väst.
Vad jag förstod så fick han betalt i SEK.
Troligen, pengar de själva dragit in på försäljning av Vodka och cigaretter.
Var en strid ström av privatpersoner, som gjorde affärer med de sovjetiska/forna sovjetiska båtarna.
Citera
2026-08-13, 11:29
Medlem
Citat:
Jag tror du eller någon missuppfattat det hela lite.

Kan det istället för Vaz vara bilmärket Moscvitch, din historia handlar om.
Detta återköp skedde några år tidigare iofs.

CITAT: SvD, år 1976

De få Moskvitcher som såldes i Sverige köpte Matreco upp och återexporterade till Sovjet.
Det sovjetiska försöket att komma åt västvaluta genom att sälja personbilar i Europa hade slutat i ett rent fiasko.

Detta skrev SvD den 17 juli 1976.
Strax efter WWII så byggdes/sammansattes Moskvitch i Åkers styckebruk i några år.
Inte många lär ha lämnat "fabriken".
Det var stor brist på bilar efter kriget så ryssarna gjorde ett kort försök.
Citera
2026-08-13, 13:20
Medlem
Vem som ursprungligen var importör av VAZ Lada är okänt.
Matreco Handels AB var tidigt importör och hade länge sitt huvudkontor i Gävle.
Av någon anledning ville Matreco HAB söka sig från Gävle och började förhandla med fler kommuner.
Södertälje kommun stod i begrepp att göra en "storupphandling" av tjänstebilar i mitten på 1970-talet.
Tekniska avdelningarna/förvaltningarna hade långt gångna förhandlingar om samköp av Renault.
Men den vänstervridna kommunledningen i Södertälje ville annat.
Man gjorde en överenskommelse med Matreco HAB om att köpa en bra bit över hundra - 150? - bilar om Matreco HAB etablerade sig i Södertälje.
4-d personbilar, 5-d kombibilar och Niva.
Matreco HAB fick generösa bidrag till skrytbygget invid E20 vid sydvästra infarten till Södertälje.
Skrytbygget tillhör numera Porsche, vilket framgår av jättestora skyltar mot motorvägen.

Efter Matreco övertog UBBO i Danderyd stafettpinnen som generalagent.
Samtidigt övertog Nordic Carpart i Stockholm reservdelsförsörjningen för VAZ Lada.

Avlöstes av ARN-anmälde skojaren Anders Larssons företag LADA Skandinavien AB i Eskilstuna.
Anders Larsson övertog även reservdelslagret från Nordic Carpart.

Tveksamt vem som för närvarande är importör/generalagent.
Men Bilkonsult Sundsvall AB i Kvisslinge utanför Sundsvall har varit en av de sista och mest kända återförsäljarna i Sverige.

www.lada.nu är Svenska LADA NIVA-forumet för entusiaster för märket.

Reservdelar till VAZ Lada finns bl a hos Umeå Offroad & Import.
Citera
2026-08-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det stämmer. Inte sällan var det "maffian" i Sovjet som med samlat kapital under 80-talet såg till att köpa upp bilar utomlands ifrån och sedan importera dem hem igen. Hela företeelsen sågs med på oförståelse i väst inledningsvis tills man fick fakta till hands och förstod vilka det var som köpte.

"Fenomenet kallades på ryska реэкспорт (re-export). Under 80-talet i Sovjet var det långa köer på nya bilar, bland annat Lada. Samtidigt exporterades stora mängder sovjetiska bilar till Västeuropa. AvtoVAZ exporterade Lada till exempel till Storbritannien, Frankrike, Belgien, Nederländerna och andra västländer. Exportversionerna kunde dessutom vara bättre utrustade och ibland bättre kvalitetskontrollerade än de bilar som såldes på hemmamarknaden."

"Och just detta började förekomma i betydande omfattning under andra hälften av 1980-talet. En källa som behandlar den sovjetiska bilmarknaden anger att re-exporten då nådde minst omkring 5 000 personbilar per år enligt officiell statistik, och att det verkliga antalet sannolikt var större."

Intressant! Tack för informationen!
Citera
2026-08-13, 16:06
Medlem
Jag undrar hur många här på forumet som ägt en VAZ Lada?

Själv ägde jag en Niva av 2011 års modell i 3 år.

Köptes drygt 2 år gammal med mer än 2.000 mil på vägmätaren.

Höjdes 6 cm i fjädringen, försågs med större däck, ValRacing torsen i bakaxeln, skyddsplåtar under hela vägen t o m knutkorset på bakaxeln, treesliders på sidorna, förstärkta bakhjulsupphängningar och ställbart panhardstag, snorkel samt utvändigt reservhjul bak för att förbättra viktfördelningen.

"Lagom" stor bil med fantastiska offroadegenskaper.

Tyvärr genomgående dålig kvalitet på allt:
* gummidamasker
* drivaxelknutar
* drivaxlar
*karossamanfogning
* spackling
*grundlack
* topplack
* elsystem
* inredning
* ventilation

Värmen dock skaplig men ojämnt fördelad.

Baksätets ryggdyna i ett stycke så att framstolarna behövde skjutas fram en dm för att ryggdynan skulle kunna fällas fram och ner, vilket medförde synnerligen dålig förarergonomi om man är över 150 cm och väger över 60 kg = ej bra för 182 cm man på 105 kg!
Jag byggde dock om och installerade 2 baksätesstolar från Santana Samurai = spanskbyggd.(Suzuki Samurai = japanbyggd har också hel ryggdyna)

Tyvärr 2 cm tjock vattensamlande isoleringsmatta på golvet både fram och bak = ett djävla arbete att få bort.
Som kuriosa vill jag berätta att VIN/chnr är stämplat under den klistrade mattan i bagageutrymmet.

"Stöldskydd" som gjorde att i vissa fall 3 (medföljande) nycklar krävdes för att starta motorn - om man inte som jag kopplade förbi immobileizern medelst ett 5-poligt mikrorelä.

Hade varit en toppenbil om den tillverkats av Honda, Suzuki eller Toyota.

Relativt prisbilliga delar från Umeå Offroad & Import jämfört med LADA-generalagenten/importören i Eskilstuna.
Citera
2026-08-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag undrar hur många här på forumet som ägt en VAZ Lada?

Själv ägde jag en Niva av 2011 års modell i 3 år.

Säger du det. Kunde man veva igång den? Fanns det andra hyfsat moderna bilar med startvev? Jäkla cool option!
Citera
2026-08-14, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Säger du det. Kunde man veva igång den? Fanns det andra hyfsat moderna bilar med startvev? Jäkla cool option!
Nej!
Min gick inte att veva igång.
Beror på att man några år tidigare införde en större kylare som var expanderad neråt.
Nya kylaren täckte startklon på vevaxeln - tyvärr!

Men min 2CV har startvev och startklo på vevaxeln - så den går att veva igång!
Citera
2026-08-14, 13:24
Medlem
huricane4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Hade en Lada.
En gång varvade jag motoren upp allt den orkade och ventilstötstängerna lossnade från vipparmarna.
Ingen fara,-satte dom på plats igen och åkte vidare.

Lada har alltid haft överliggande kam på alla sina motorer, Fiat 124 som Lada 2101-2107 är byggd på fanns dock med stötstångsmotor. Däremot är det ju vippor på den överligande kamen på Ladas motor men inga stötstänger.

Och ja det såldes en hel del bilar tillbaka till Ryssland eftersom det ofta va brist på både begagnade och nya bilar. Dock ville dom ofta betala med Rubel vilket gjorde att många tyckte det va för krångligt (svårt å veta om sedlar och då speciellt utländska är äkta på 80-90talet när man inte snabbt kunde googla..)

Fiat 124 men speciellt Lada va mkt bra bilar förutom att dom rostade nått fruktansvärt.
Citera
2026-08-14, 13:27
Medlem
huricane4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Nej!
Min gick inte att veva igång.
Beror på att man några år tidigare införde en större kylare som var expanderad neråt.
Nya kylaren täckte startklon på vevaxeln - tyvärr!

Men min 2CV har startvev och startklo på vevaxeln - så den går att veva igång!

Kylaren går ned långt på alla Lada även dom med vev, är ett hål i kylaren man trär in veven genom, en del eftermarknads kylare görs utan det hålet och kanske även dom nyare typ 90-tals 2104 med insprut saknade det hålet original med.
Citera
2026-08-14, 13:33
Medlem
huricane4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
De Vaz-motorer jag har sett har haft stötstänger.
Du kanske tänker på Fiat-motorn?

Dom har vippor med överliggande kam men inga stötstänger
Citera
2026-08-14, 13:39
Medlem
huricane4s avatar
Citat:
Jo, så var det.
Vaz var ju ursprungligen en Fiat och de var förhållandevis långt framme vad det gällde motorer.

Vaz fanns till och med med en vankelmotor i Ryssland, de få som tillverkades användes av bla Polisen, detta för att den var starkare och snabbare.

Lada motorn har dock inte mkt gemensamt med nån Fiat motor, är en av dom stora skillnaderna mellan Fiat/Lada.
Skulle säga att Ladans motor är bättre än den vanliga 124motorn, men sen kom ju Fiat 124 Special T som hade 1400/1600cc med dubbla Överliggande kamaxlar och den är ju mkt trevligare/snabbare än både den gamla fiat motorn och Ladans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in