2026-08-12, 18:53
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Det stämmer. Inte sällan var det "maffian" i Sovjet som med samlat kapital under 80-talet såg till att köpa upp bilar utomlands ifrån och sedan importera dem hem igen. Hela företeelsen sågs med på oförståelse i väst inledningsvis tills man fick fakta till hands och förstod vilka det var som köpte.

"Fenomenet kallades på ryska реэкспорт (re-export). Under 80-talet i Sovjet var det långa köer på nya bilar, bland annat Lada. Samtidigt exporterades stora mängder sovjetiska bilar till Västeuropa. AvtoVAZ exporterade Lada till exempel till Storbritannien, Frankrike, Belgien, Nederländerna och andra västländer. Exportversionerna kunde dessutom vara bättre utrustade och ibland bättre kvalitetskontrollerade än de bilar som såldes på hemmamarknaden."

"Och just detta började förekomma i betydande omfattning under andra hälften av 1980-talet. En källa som behandlar den sovjetiska bilmarknaden anger att re-exporten då nådde minst omkring 5 000 personbilar per år enligt officiell statistik, och att det verkliga antalet sannolikt var större."

Jag har läst att en begagnad bil var dyrare än en ny i Sovjet på 80-talet just på grund av väntetiden på nya. Misstänker att den här affärsidén med re-export du nämner var ett resultat av den efterfrågan som fanns därborta.

För övrigt fick jag följa med mina föräldrar när de skulle köpa en ny bil någon gång i slutet av 70- eller början av 80-talet. En av bilarna som fanns inne var en Lada och vi tog oss en tur i den. Farsan körde och jag minns att den gnisslade och lät konstigt och att mina föräldrar muttrade och suckade samt att de ganska omgående svängde tillbaka till bilhandlaren. Det blev sedan en begagnad VW Passat i stället.
Citera
2026-08-12, 19:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
VAZ var ingen populär bil i Sverige.
Det var inte det bästa säljande märket, men visst såg man Vaz/Lada i trafiken ganska ofta.

Men när man hänvisar till priser på varor från förr så avses riktpriser, inte enstaka konkursförsäljningar.
Citera
2026-08-12, 19:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det var inte det bästa säljande märket, men visst såg man Vaz/Lada i trafiken ganska ofta.

Men när man hänvisar till priser på varor från förr så avses riktpriser, inte enstaka konkursförsäljningar.

"Riktpriser" finns samt fanns inte på bilar, absolut inte sovjetiska bilar.
Citera
2026-08-12, 19:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
"Riktpriser" finns samt fanns inte på bilar, absolut inte sovjetiska bilar.
En Vaz/Lada kostade vid den tiden ca.30000:-.

Normalpris, riktpris, kalla det vad du vill, men så var det (utom vid en påstådd konkursutsatt bensinstation, enligt dig)
Men sådana extremfall är inte särskilt relevanta när man talar om vad en viss bilmodell kostade vid en viss tid.

Men Vaz var inte billigast, Skoda (på den tiden modellerna hette 120 och 130) gjorde reklam om att dom var den sista bilen under 30000:-, ett par år in på 80-talet.
Citera
2026-08-12, 19:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
En Vaz/Lada kostade vid den tiden ca.30000:-.

Normalpris, riktpris, kalla det vad du vill, men så var det (utom vid en påstådd konkursutsatt bensinstation, enligt dig)
Men sådana extremfall är inte särskilt relevanta när man talar om vad en viss bilmodell kostade vid en viss tid.

Men Vaz var inte billigast, Skoda (på den tiden modellerna hette 120 och 130) gjorde reklam om att dom var den sista bilen under 30000:-, ett par år in på 80-talet.

Det var samma firma som jag skrev om i denna tråd, där de sålde VAZ och Skoda i Jonsered.
"Skrolla" upp lite i tråden så hittar du mitt inlägg. Sveriges största postrån...
(FB) Största postrånet i Jonsered?
Senast redigerad av kraftfoder 2026-08-12 kl. 20:09.
Citera
2026-08-12, 22:01
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Motorn i Vaz/Lada har överliggande kamaxel (OHC) , den har inga stötstänger.

Nä nä nä, det har jag verkligen svårt att tro.
Nu har jag inte skruvat VAZ någonsin men inte fasiken kan det vara en OHC motor? Kanske på 90-00 talarna men inte säg 1975-1990…
Citera
2026-08-13, 02:22
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
En av mina grannar var kommunist. Han hade några VAZ. Det var ett bekymmer varje gång när dessa skulle besiktigas..
Men veven gillade han. En ny VAZ kostade 4995:- på den tiden.
Citat:
4995:- runt 1980.
https://www.youtube.com/watch?v=rWPHnKLi0Hw
Citat:
Det fanns en mack i Jonsered, Partille. Tror att det var UNO-X.
Runt 1980, kostade Vaz-Lada 5000:- där.

Samma mack var också inblandad i Sveriges största post-rån genom tiderna, jag har skrivit om det här:
(FB) Största postrånet i Jonsered?
Vad du multipostar goja. Macken hade väl en begagnad/kvarglömd gammal bil. Och/eller en rolig lockskylt.

Citat:
Det tror jag inte ett ögonblick på.
Billigaste nybilen då kostade runt 30000:-
1980 kostade en 1300: 23 800:- (kombi 24 900:-)
En 1500: 27 950:- (kombi 28 950:-)
En 1600 SL: 32 950:-
Citera
2026-08-13, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Nu har jag inte skruvat VAZ någonsin men inte fasiken kan det vara en OHC motor? Kanske på 90-00 talarna men inte säg 1975-1990…

Jo, det var OHC redan från början. Se länken för sprängskiss på ventilmekanismen i den ursprungliga 2101-motorn. https://www.lada.shop/en/lada-2101-2102/1a1-engine/1a107-valve-gear/
Citera
2026-08-13, 08:13
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Jo, det var OHC redan från början. Se länken för sprängskiss på ventilmekanismen i den ursprungliga 2101-motorn. https://www.lada.shop/en/lada-2101-2102/1a1-engine/1a107-valve-gear/

Ja det var som fan, jag har fel i mitt antagande. Och även imponerad över att dom faktiskt gjorde OHC till dom.
Citera
2026-08-13, 08:24
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Vad du multipostar goja. Macken hade väl en begagnad/kvarglömd gammal bil. Och/eller en rolig lockskylt.

1980 kostade en 1300: 23 800:- (kombi 24 900:-)
En 1500: 27 950:- (kombi 28 950:-)
En 1600 SL: 32 950:-

Det var inga gamla bilar, de sålde VAZ där för skit-lite pengar, min granne som var kommunist köpte två. Även bensinen var billigast i Göteborg. Farsan tankade där bara för detta, Jonsered är nästan Göteborg..

Så när man väver ihop Sveriges största postrån med VAZ-försäljningen i Jonsered, klarnar allt:
Pengarna från rånet behövde tvättas, med att sälja sovjetiska bilar billigt.
Citera
2026-08-13, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jo, så var det.
Vaz var ju ursprungligen en Fiat och de var förhållandevis långt framme vad det gällde motorer.

Vaz fanns till och med med en vankelmotor i Ryssland, de få som tillverkades användes av bla Polisen, detta för att den var starkare och snabbare.
Citera
2026-08-13, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Låter som en skröna men lite sanning finns det nog i den.
Vet några kompisar som köpte upp nästan " nya" VAS på 80talet för några 100 lappar.
Sen återköp, en kollega sålde ett gäng "skrot" VAS till sovjetiska handelsfartyg.
Han samarbetade med en skrotfirma.
Så bilarna såldes till Sovjetiska sjömän för ett par tusenlappar så sen fick skrothandlaren skrotfirman skrotpremien för att sköta avskrotningen administrativt.
Han blev tilltalad när han var i hamnen och då hade han en VAS niva. Han hade 2 skrotbilar som stod på gårn.
Jag tror han administrerade ca 10bilar.
Han tjänade nog ett par tusen per bil.
Det här var lite senare, så en bit in på 90talet.
Om detta var helt enligt reglerna vet jag inte.
Men jag hörde inte att det var registrerad export.
Kunde ens sovjetiska sjömän köpa för sina Rubel här i väst?
Har för mig att Rubeln inte godtogs som betalmedel i väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in