Citat:
Det stämmer. Inte sällan var det "maffian" i Sovjet som med samlat kapital under 80-talet såg till att köpa upp bilar utomlands ifrån och sedan importera dem hem igen. Hela företeelsen sågs med på oförståelse i väst inledningsvis tills man fick fakta till hands och förstod vilka det var som köpte.
"Fenomenet kallades på ryska реэкспорт (re-export). Under 80-talet i Sovjet var det långa köer på nya bilar, bland annat Lada. Samtidigt exporterades stora mängder sovjetiska bilar till Västeuropa. AvtoVAZ exporterade Lada till exempel till Storbritannien, Frankrike, Belgien, Nederländerna och andra västländer. Exportversionerna kunde dessutom vara bättre utrustade och ibland bättre kvalitetskontrollerade än de bilar som såldes på hemmamarknaden."
"Och just detta började förekomma i betydande omfattning under andra hälften av 1980-talet. En källa som behandlar den sovjetiska bilmarknaden anger att re-exporten då nådde minst omkring 5 000 personbilar per år enligt officiell statistik, och att det verkliga antalet sannolikt var större."
"Fenomenet kallades på ryska реэкспорт (re-export). Under 80-talet i Sovjet var det långa köer på nya bilar, bland annat Lada. Samtidigt exporterades stora mängder sovjetiska bilar till Västeuropa. AvtoVAZ exporterade Lada till exempel till Storbritannien, Frankrike, Belgien, Nederländerna och andra västländer. Exportversionerna kunde dessutom vara bättre utrustade och ibland bättre kvalitetskontrollerade än de bilar som såldes på hemmamarknaden."
"Och just detta började förekomma i betydande omfattning under andra hälften av 1980-talet. En källa som behandlar den sovjetiska bilmarknaden anger att re-exporten då nådde minst omkring 5 000 personbilar per år enligt officiell statistik, och att det verkliga antalet sannolikt var större."
Jag har läst att en begagnad bil var dyrare än en ny i Sovjet på 80-talet just på grund av väntetiden på nya. Misstänker att den här affärsidén med re-export du nämner var ett resultat av den efterfrågan som fanns därborta.
För övrigt fick jag följa med mina föräldrar när de skulle köpa en ny bil någon gång i slutet av 70- eller början av 80-talet. En av bilarna som fanns inne var en Lada och vi tog oss en tur i den. Farsan körde och jag minns att den gnisslade och lät konstigt och att mina föräldrar muttrade och suckade samt att de ganska omgående svängde tillbaka till bilhandlaren. Det blev sedan en begagnad VW Passat i stället.