2026-08-12, 13:33
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Drq lite storys

Tack på förhand 😁

Jag har försökt tänka till under lunchen men det var som sagt ett bra tag sen. Tidigt 80-tal.

Det var någonting med lyset som var opålitligt. Kanske att hel- och halvljus slogs av och på av sig självt ibland. Jag har också ett vagt minne att något hände när man drog ut cigarettändaren. Min kompis brukade dra ut den på pin kiv och fick tillsägelse av mamman.

Säkert en massa andra saker också men som sagt 45 år sen ungefär.

Sen var den opålitlig i största allmänhet. Startade inte alltid och en gång när vi befann oss på en motorväg började den hoppa och skutta och hosta. Det måste ha gått bra till slut eftersom jag inte minns någon lyftkran.
Citera
2026-08-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det stämmer. Moscvitch var så svårsåld att det slutade med att Sovjet köpte tillbaks dem från generalagenten Matreco på 1960-talet. De hade fått slut på några av delarna och behövde dem.
Generalagenten Matreco förmodades för övrigt vara sovjetisk spion och byggde enorma antenner i samband med bilbutikerna utan att svenska politiker reagerade.

Säger du det. Det är såklart vansinne att köpa tillbaka en beg bil för mer än vad man sålde den för men Sovjetunionen var ju kommunistiskt. Min släkting är mer åt moderathållet och köpte den förmodligen för att det var en billig bil. 29 900:- motsvarar ungefär 95 000 kr idag enligt SCB.
Citera
2026-08-12, 15:03
Medlem
Citat:
Dom hade en turbofunktion , kylfläkten hade en urkopplingsfunktion för den hade också flygplanspropeller som Volvo 240 som tog 5 hästar 🤣

Användes som afterbruner vid omkörning o så

Orimligt. Fläktremmen i en VAZ är en enkel 9,5 mm bred kilrem, en sådan av bästa kvalitet kan på sin höjd överföra 1 hk. Och den ska ju inte bara driva kylfläkten utan även vattenpump och generator. Går generatorn fullt belastad så tar bara den närmare 1 hk.
Citera
2026-08-12, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Bilar var ju bristvara där, och kommer ihåg att jag läste något reportage i någon biltidning att man renoverade upp skrotade bilar och sålde igen för att komma före i kön. Kanske exporterades tillbaka pga bilbristen?
Det stämmer. Inte sällan var det "maffian" i Sovjet som med samlat kapital under 80-talet såg till att köpa upp bilar utomlands ifrån och sedan importera dem hem igen. Hela företeelsen sågs med på oförståelse i väst inledningsvis tills man fick fakta till hands och förstod vilka det var som köpte.

"Fenomenet kallades på ryska реэкспорт (re-export). Under 80-talet i Sovjet var det långa köer på nya bilar, bland annat Lada. Samtidigt exporterades stora mängder sovjetiska bilar till Västeuropa. AvtoVAZ exporterade Lada till exempel till Storbritannien, Frankrike, Belgien, Nederländerna och andra västländer. Exportversionerna kunde dessutom vara bättre utrustade och ibland bättre kvalitetskontrollerade än de bilar som såldes på hemmamarknaden."

"Och just detta började förekomma i betydande omfattning under andra hälften av 1980-talet. En källa som behandlar den sovjetiska bilmarknaden anger att re-exporten då nådde minst omkring 5 000 personbilar per år enligt officiell statistik, och att det verkliga antalet sannolikt var större."
Citera
2026-08-12, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Motorn i Vaz/Lada har överliggande kamaxel (OHC) , den har inga stötstänger.
De Vaz-motorer jag har sett har haft stötstänger.
Du kanske tänker på Fiat-motorn?
Citera
2026-08-12, 15:22
Medlem
Citat:
Dom hade en turbofunktion , kylfläkten hade en urkopplingsfunktion för den hade också flygplanspropeller som Volvo 240 som tog 5 hästar 🤣

Användes som afterbruner vid omkörning o så
Du tänker nog på Tatra 613.
Citera
2026-08-12, 15:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det fanns en mack i Jonsered, Partille. Tror att det var UNO-X.
Runt 1980, kostade Vaz-Lada 5000:- där.

Samma mack var också inblandad i Sveriges största post-rån genom tiderna, jag har skrivit om det här:
(FB) Största postrånet i Jonsered?
Det tror jag inte ett ögonblick på.
Billigaste nybilen då kostade runt 30000:-
Citera
2026-08-12, 16:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det tror jag inte ett ögonblick på.
Billigaste nybilen då kostade runt 30000:-

Trot om du vill, det är inte mitt problem. Macken försvann så småningom. Konkurs kanske?
(Runt 1977-8 så kunde man köpa en Volvo-66, helt ny, för den "Volvon" gick inte att sälja, folk skrattade åt "Volvon". Skitbillig skitbil)
Citera
2026-08-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
VAZ Lada 2101 1983, jodå.
Föräldrarna köpte en sådan ny, röd. Vev fanns och det var en för tiden enkel bil, kostade som en begagnad VOLVO.
Tror rosten tog den runt 1989 trots underedesbehandling.
Problem som jag kommer ihåg var kamkedjespännaren.
Bakhjulsdriven så lite kul på grusvägar om man kunde hantera den enorma ratten (inget styrservo).
Att köra den var som ett gympass.
Den hade utifrån manuellt justerbar kamkedjespänning.
Instruktion för arbetet i handhavandboken och verktyg för arbetet i verkygsutrustningen.
1.000 mil mellan kontrollerna.
Citera
2026-08-12, 16:56
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Trot om du vill, det är inte mitt problem. Macken försvann så småningom. Konkurs kanske?
(Runt 1977-8 så kunde man köpa en Volvo-66, helt ny, för den "Volvon" gick inte att sälja, folk skrattade åt "Volvon". Skitbillig skitbil)
Även om så skedde, så var det ett unikt tillfälle på en unik plats.
Det är ungefär som att säga att en nybil är gratis, eftersom man vinna den på lotteri.
Citera
2026-08-12, 17:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Även om så skedde, så var det ett unikt tillfälle på en unik plats.
Det är ungefär som att säga att en nybil är gratis, eftersom man vinna den på lotteri.

VAZ var ingen populär bil i Sverige.
Citera
2026-08-12, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Pratade med en äldre släkting häromdagen. Hon sa att hon köpte en Vaz för 29 900 kr runt 1983. Det var den modellen som baserades på den gamla FIAT-karossen. Hon sålde den för typ 5000 kr några år senare. Bara några månader efter att hon sålde gick Sovjetunionen ut med att de köper tillbaka alla Vaz i Sverige för 35 000 kr.

Kan det stämma? Om man kollar på blocket så finns det 0 st Vaz till salu. Samtidigt finns det 3 st Lada till salu. Vaz var en ganska enkel och stryktålig bil så något exemplar borde väl ha överlevt? Var det kanske så att Sovjetunionen ville visa att deras produkter var så överlägsna västvärldens till den grad att man köpte tillbaka dem? Ren propaganda alltså.

Det sovjetiska bolaget som sålde ryska produkter hette Matreco och anklagades för att vara en under cover spioncentral samtidigt som man sålde bilar.

Någon som sålde sin Vaz till Sovjetunionen på 80-talet?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Matreco
Låter som en skröna men lite sanning finns det nog i den.
Vet några kompisar som köpte upp nästan " nya" VAS på 80talet för några 100 lappar.
Sen återköp, en kollega sålde ett gäng "skrot" VAS till sovjetiska handelsfartyg.
Han samarbetade med en skrotfirma.
Så bilarna såldes till Sovjetiska sjömän för ett par tusenlappar så sen fick skrothandlaren skrotfirman skrotpremien för att sköta avskrotningen administrativt.
Han blev tilltalad när han var i hamnen och då hade han en VAS niva. Han hade 2 skrotbilar som stod på gårn.
Jag tror han administrerade ca 10bilar.
Han tjänade nog ett par tusen per bil.
Det här var lite senare, så en bit in på 90talet.
Om detta var helt enligt reglerna vet jag inte.
Men jag hörde inte att det var registrerad export.
Senast redigerad av SkogsSaab 2026-08-12 kl. 17:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in