2026-08-14, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko
Då har vi i tråden minst tre kandidater på målhamn för Busringaren:

Lycke Småbåtshamn bedömer jag i dagsläget som den troligaste målhamnen. Om det inte pågår en familjefejd...

Om målet var väderkvarnen vid Lycke kile, är det då tänkbart att målrutten går under Nordösundsbron, den låga och korta bron mellan fastlandet och vägbanken till Nordön?

Angående rutten till Lycke småbåtshamn, så behöver man gå under Instöbron, för att komma runt nordön, tror det blir lite för lågt vid Nordösundsbron
Citera
2026-08-14, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Men att brorsan skulle hunnit helt till Hjelm innan han inser att snipan inte är med å sen hela vägen tillbaka igen på så kort tid låter osannolikt. Därför rimmar Nordön mycket bättre.
Dock har jag inte sett nån absolut bekräftelse på nån av hamnarna

Vet vi vad hans bror har för båt?
Citera
2026-08-14, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Verkligen mycket sekretess!
Varför lägger du ut en länk som man inte kan läsa?

Funkar det här då?
https://limewire.com/d/IDBbx#xXHDXPjmsp

Tipsa gärna annars om bra gratis tjänst där jag kan ladda upp PDF:en för att dela.
Citera
2026-08-14, 11:39
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekaron
Vet vi vad hans bror har för båt?
Här borde FBs detektiver kunna hitta info så vi åtminstone kan räta ut ett av frågetecknen.

Båttyp å ägarens namn borde kunna ge hemmahamnen
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-08-14 kl. 11:42.
Citera
2026-08-14, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexamom
Funkar det här då?

Tipsa gärna annars om bra gratis tjänst där jag kan ladda upp PDF:en för att dela.
Nu funkar det.
Citera
2026-08-14, 11:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Haha, nja delar inte din övertygelse.... Alla jag pratat med, båtfolk eller icke, inklusive mig själv, är väldigt ense om att ansvaret i det här fallet ligger på båda. Då pratar jag förnuft och rationellt. Vad tingsrätten säger kan jag inte påverka.

Sedan får du givetvis ha rätt till din åsikt och din tolkning, men jag kan vara ärlig mot dig och säga såhär, alla jag pratat med om olyckan säger ungefär såhär - "det är givetvis en tragisk olycka och fruktansvärt att få ett sådant slut och ingenting fråntar fartyget dess ansvar och skyldigheter, men oss emellan, hur i h-vete kunde han ligga mitt i en farled utan uppsikt bakåt..."

Rätt eller fel, men så fungerar sunt förnuft... Men detta är givetvis ett fruktansvärt öde för pappan och övriga släkt och vänner till de omkomna på alla sätt och vis. Det handlar inte om att säga att någon "får skylla sig själv", men som vuxen människa ser man på saker med förnuft och rationelly resonemang ibland...

Sedan kommer givetvis tingsrätten få ge sin syn på det hela.

Men du fattar ju inte...

Hela mitt resonerande bygger ju på att "intresserad båtmänniska" vill ha en sorts förklaring som tillåter att man ger sig ut igen. Då kan man inte fatalistiskt acceptera att "om man träffar på ett fartyg som inte har uppsikt kommer man att dö", utan man skapar en situation där man själv kan påverka. Därför är det djupt mänskligt att framhålla att "hade snipan passat sig litet bättre hade det inte gått så här illa".

Sedan är det en stor skillnad mellan att bara framhålla att snipan kunde undgått olyckan med bättre utkik och att skuldbelägga offret i samma grad som förövaren via tveksam advokatyr.

Tre utfall förefaller möjliga i en prövning, två av dem är rimliga:

1. Ingen kan lastas för olyckan, dålig sikt kom plötsligt, förhållandena överraskade alla och därför blir det en tragisk olycka. Varken fartyget eller snipan kan lastas för kollisionen. (Det är INTE ett troligt utfall, men med andra (för oss okända) omständigheter fullt möjligt.).

2. Fartyget lastas huvudsakligen för olyckan, eftersom det var upphinnande, strikt väjningsskyldigt och inga omständigheter fritar befälhavaren från ansvaret. Felanvänd teknik, dåliga observationsmöjligheter och ensam på bryggan är inga ursäkter, möjligen förklaringar till varför det hände. (Det är vad jag tror blir resultatet, om inget nytt framkommer).

3. Snipan och fartyget är lika skyldiga till kollisionen, därför att snipan får inte vara i vägen för fartygstrafik i området. Alla är väjningsskyldiga, alla skall passa sig, gör man rätt (som snipa) händer inget... Radarreflektor är bra, lanternor är bra, alla skall ha flytväst, ingen skall få gömma sig i ruffen, alla skall hålla utkik hela tiden, man måste kunna lita på motorn, man skall alltid väja för fartyg osv osv. (Så var det inte här, även om det troligen ändrat på skeendet. Men nu är vi inte perfekta, och det är bara i efterhand vi kan se och förstå allt.)

Det är alltså 3:e alternativet som båtmänniskor VILL skall gälla, hur skall de annars ge sig ut på sjön igen?
Citera
2026-08-14, 11:55
Medlem
grovgreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Hur hittar man den?

https://www.familjesidan.se/cases/b3e9333f-f719-42ee-ba62-6b20daf6a33d/funeral-notices
Citera
2026-08-14, 11:56
Medlem
george.sthlms avatar
Om både Lotsen och Ryssen blir dömda till fängelse, får dom dela cell då ?
Citera
2026-08-14, 12:13
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexamom
Funkar det här då?

Yes, funkar.

Sekretess på två personer som fått målsägandebiträde.

Edit: Tar bort frågan om vilka dessa två är.
Senast redigerad av Iagh 2026-08-14 kl. 12:49.
Citera
2026-08-14, 12:14
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Men du fattar ju inte...

Hela mitt resonerande bygger ju på att "intresserad båtmänniska" vill ha en sorts förklaring som tillåter att man ger sig ut igen. Då kan man inte fatalistiskt acceptera att "om man träffar på ett fartyg som inte har uppsikt kommer man att dö", utan man skapar en situation där man själv kan påverka. Därför är det djupt mänskligt att framhålla att "hade snipan passat sig litet bättre hade det inte gått så här illa".

Sedan är det en stor skillnad mellan att bara framhålla att snipan kunde undgått olyckan med bättre utkik och att skuldbelägga offret i samma grad som förövaren via tveksam advokatyr.

Tre utfall förefaller möjliga i en prövning, två av dem är rimliga:

1. Ingen kan lastas för olyckan, dålig sikt kom plötsligt, förhållandena överraskade alla och därför blir det en tragisk olycka. Varken fartyget eller snipan kan lastas för kollisionen. (Det är INTE ett troligt utfall, men med andra (för oss okända) omständigheter fullt möjligt.).

2. Fartyget lastas huvudsakligen för olyckan, eftersom det var upphinnande, strikt väjningsskyldigt och inga omständigheter fritar befälhavaren från ansvaret. Felanvänd teknik, dåliga observationsmöjligheter och ensam på bryggan är inga ursäkter, möjligen förklaringar till varför det hände. (Det är vad jag tror blir resultatet, om inget nytt framkommer).

3. Snipan och fartyget är lika skyldiga till kollisionen, därför att snipan får inte vara i vägen för fartygstrafik i området. Alla är väjningsskyldiga, alla skall passa sig, gör man rätt (som snipa) händer inget... Radarreflektor är bra, lanternor är bra, alla skall ha flytväst, ingen skall få gömma sig i ruffen, alla skall hålla utkik hela tiden, man måste kunna lita på motorn, man skall alltid väja för fartyg osv osv. (Så var det inte här, även om det troligen ändrat på skeendet. Men nu är vi inte perfekta, och det är bara i efterhand vi kan se och förstå allt.)

Det är alltså 3:e alternativet som båtmänniskor VILL skall gälla, hur skall de annars ge sig ut på sjön igen?

Håller inte med om vad båtmänniskor vill…
Har diskuterat mycket med mina seglarvänner å vi är nog alla inne på att båda kan klandras men upphinnande fartyget har huvudansvaret, dvs alternativ 2.
Citera
2026-08-14, 12:24
Medlem
Stockholmspiketens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Håller inte med om vad båtmänniskor vill…
Har diskuterat mycket med mina seglarvänner å vi är nog alla inne på att båda kan klandras men upphinnande fartyget har huvudansvaret, dvs alternativ 2.

Alla seglare jag känner är inne på att det inte spelar någon roll vem som bär det juridiska ansvaret när ens familj hade kunnat vara i livet om man bara hade sett sig om lite bättre när man gick i en trafikerad farled.
Senast redigerad av Stockholmspiketen 2026-08-14 kl. 12:27.
Citera
2026-08-14, 12:36
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspiketen
Alla seglare jag känner är inne på att det inte spelar någon roll vem som bär det juridiska ansvaret när ens familj hade kunnat vara i livet om man bara hade sett sig om lite bättre när man gick i en trafikerad farled.
Ja det är detta som är det viktiga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in