2026-08-14, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Så kan det vara. Filosofisk reflektion i två steg:

Det är kanske inte så konstigt. Svenskar är ovanligt båtintresserade och att "vara litet på sjön" är ett uppskattat fritidsnöje. Av de som då och då är i båt är respekten för sjön tämligen grundmurad, och i detta samspelet med andra båtar och fartyg. Då och då inträffar olyckor med tråkig utgång, de brukar väcka uppseende, bland annat därför att de så sällan inträffar. Att fartyg kör över fritidsbåtar är MYCKET ovanligt, av massor med goda skäl från båda håll. Båtar brukar se upp, fartyg brukar ta ansvar.

Sedan (det har berörts i tråden redan) dyker en kuslig tanke upp i de flesta när sådant här inträffar: "Kan det hända mig?" Vanligen landar man då i någon sorts analys som går ut på att "Det kan inte hända mig, för jag gör allt rätt" och sedan skyddar man sin egen osäkerhet i frågan med att snabbt förklara att "Snipan måste ha gjort allvarliga misstag eftersom de blev påkörda".

Regeln blir enkel: "Gör man allt rätt går det bra, går det dåligt har man gjort något fel" (*)

Det är troligen därför vi ser såpass många i tråden som envist förklarar vilka fel snipan gjort, trots att så mycket pekar på att de blivit nerseglade inomskärs, i dagsjus, av ett upphinnande fartyg, som haft hela ansvaret.

Då börjar man att förklara vad snipan gjort fel, vad man kunde gjort i stället, vilken utrustning man borde haft, hur man skulle agerat, vilka försiktighetsåtgärder som snipan SKULLE vidtagit med mera.
Allt detta gör man därför att man vill intala sig att "Det här skulle inte kunna hända mig", inte nödvändigtvis för att man är en besserwisser, utan därför att man behöver intala sig att det kommer ändå att gå bra nästa gång, jag har koll, det händer därför inte mig...
Så haverikommisionen kommer att ha mycket mer att lära oss båtintresserade än vad åklagaren kan göra. Har sedan Misja Verdes befäl brutit mot regelverket och orsakat elände skall detta såklart sanktioneras oavsett om en försiktig fritidsbåtsförare KUNDE förhindrat olyckan genom att utgå från att fartyget inte kommer att följa sjövägsreglerna.

(*) Jag har för mig att den här effekten uppmärksammades under VK2, när framförallt piloter var överraskande hårda mot sina förlorade kollegor. Då kom haveriutredarna fram till att det var en försvarsmekanism - gjorde man inte "fel" skulle man överleva. I förlängningen ledde detta till moderna haveri- och incidentundersökningar, där man så långt det går undviker att skuldbelägga, därför att man vill ha så öppen och ärlig beskrivning av händelseförloppen man nu kan, om det finns folk att fråga. Det finns nämligen en (ibland fin) skillnad mellan "brottslig gärning" och att bara göra något olämpligt eller bara korkat.

Haha, nja delar inte din övertygelse.... Alla jag pratat med, båtfolk eller icke, inklusive mig själv, är väldigt ense om att ansvaret i det här fallet ligger på båda. Då pratar jag förnuft och rationellt. Vad tingsrätten säger kan jag inte påverka.

Sedan får du givetvis ha rätt till din åsikt och din tolkning, men jag kan vara ärlig mot dig och säga såhär, alla jag pratat med om olyckan säger ungefär såhär - "det är givetvis en tragisk olycka och fruktansvärt att få ett sådant slut och ingenting fråntar fartyget dess ansvar och skyldigheter, men oss emellan, hur i h-vete kunde han ligga mitt i en farled utan uppsikt bakåt..."

Rätt eller fel, men så fungerar sunt förnuft... Men detta är givetvis ett fruktansvärt öde för pappan och övriga släkt och vänner till de omkomna på alla sätt och vis. Det handlar inte om att säga att någon "får skylla sig själv", men som vuxen människa ser man på saker med förnuft och rationelly resonemang ibland...

Sedan kommer givetvis tingsrätten få ge sin syn på det hela.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-14 kl. 09:54.
Citera
2026-08-14, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du får väl ringa oknyttet till sjöbuse som är åklagare då, och förklara det för honom, för han har liksom jag inte förstått de hemliga sjövägsregler som gäller i fablernas värd, där du bor.

Sjövägsreglerna, vilket du så klart inte heller förstått, är internationella, de gäller lika alla sidor jorden.

Du är tveklöst bara ännu ett okunnigt troll, dags att sluta mata dig, vilket jag borde insett långt tidigare. My bad!

Åklagaren begärde igår (torsdag) förlängning på 14 dagar för att kunna väcka åtal. Förra datumet var satt till 14 augusti. Det enda han kom med igår (förrutom att säga att kaptenen var nykter) var att tidpunkten för olyckan va justerad från 22.04 till 21.27, vilket vem som helst skulle kunna räknat ut redan för två veckor sedan.

https://www.gp.se/krim/tjorn-aklagaren-misstankta-var-inte-paverkade-av-alkohol-eller-droger.72d5a730-69c0-4f88-af61-0b349c 991702
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-14 kl. 10:26.
Citera
2026-08-14, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Man brukar skriva orten där man bor inte där man dör, men inte i detta fallet. Det var det jag reagerade på.

Kutym är att skriva bara namn, födelsedag och dödsdag.
Följt av någon dikt.
Så skrivs 99 av 100 dödsannonser.
I somliga fall tas ort där man dör med. Inte sällan med ett litet kors bredvid.
Bostadsort finns det sannolikt inte en enda som skriver. Födelseort i något enda enstaka fall, om man tycker det finns någon relevans för andra att känna till.
Citera
2026-08-14, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Så kan det vara. Filosofisk reflektion i två steg:

Det är kanske inte så konstigt. Svenskar är ovanligt båtintresserade och att "vara litet på sjön" är ett uppskattat fritidsnöje. Av de som då och då är i båt är respekten för sjön tämligen grundmurad, och i detta samspelet med andra båtar och fartyg. Då och då inträffar olyckor med tråkig utgång, de brukar väcka uppseende, bland annat därför att de så sällan inträffar. Att fartyg kör över fritidsbåtar är MYCKET ovanligt, av massor med goda skäl från båda håll. Båtar brukar se upp, fartyg brukar ta ansvar.

Sedan (det har berörts i tråden redan) dyker en kuslig tanke upp i de flesta när sådant här inträffar: "Kan det hända mig?" Vanligen landar man då i någon sorts analys som går ut på att "Det kan inte hända mig, för jag gör allt rätt" och sedan skyddar man sin egen osäkerhet i frågan med att snabbt förklara att "Snipan måste ha gjort allvarliga misstag eftersom de blev påkörda".

Regeln blir enkel: "Gör man allt rätt går det bra, går det dåligt har man gjort något fel" (*)

Det är troligen därför vi ser såpass många i tråden som envist förklarar vilka fel snipan gjort, trots att så mycket pekar på att de blivit nerseglade inomskärs, i dagsjus, av ett upphinnande fartyg, som haft hela ansvaret.

Då börjar man att förklara vad snipan gjort fel, vad man kunde gjort i stället, vilken utrustning man borde haft, hur man skulle agerat, vilka försiktighetsåtgärder som snipan SKULLE vidtagit med mera.
Allt detta gör man därför att man vill intala sig att "Det här skulle inte kunna hända mig", inte nödvändigtvis för att man är en besserwisser, utan därför att man behöver intala sig att det kommer ändå att gå bra nästa gång, jag har koll, det händer därför inte mig...
Så haverikommisionen kommer att ha mycket mer att lära oss båtintresserade än vad åklagaren kan göra. Har sedan Misja Verdes befäl brutit mot regelverket och orsakat elände skall detta såklart sanktioneras oavsett om en försiktig fritidsbåtsförare KUNDE förhindrat olyckan genom att utgå från att fartyget inte kommer att följa sjövägsreglerna.

(*) Jag har för mig att den här effekten uppmärksammades under VK2, när framförallt piloter var överraskande hårda mot sina förlorade kollegor. Då kom haveriutredarna fram till att det var en försvarsmekanism - gjorde man inte "fel" skulle man överleva. I förlängningen ledde detta till moderna haveri- och incidentundersökningar, där man så långt det går undviker att skuldbelägga, därför att man vill ha så öppen och ärlig beskrivning av händelseförloppen man nu kan, om det finns folk att fråga. Det finns nämligen en (ibland fin) skillnad mellan "brottslig gärning" och att bara göra något olämpligt eller bara korkat.

Sedan står jag fast vid, även om du inte nämner det, att om ngt med fartyget skulle vara bristfälligt säkerhetsmässigt då borde åtal väckas mot rederiet. Tyvärr brukar åklagare vara mer intresserade av enskilda personer än stora bolag då det får mindre motstånd där i rättssalen.

Men om rederiet haft slarv med att följa regelverk och med tanke på hur mkt de skryter om att de kör "eco-friendly" "low -emissions" hybridfartyg, så hade de antagligen varit som alla andra klimathycklare - de lägger pengar på sådant som ser bra ut utåt sett och skiter i grundläggande saker.

Så jag kommer aldrig att moraliskt frånta rederiet sitt ansvar i det hela om de brustit i att följa regler eller säkerhet. Med tanke på att fartyget haft åtskilliga anmärkningar under året så är det väl troligt att ngt kan vara bidragande..
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-14 kl. 10:20.
Citera
2026-08-14, 10:21
Medlem
Finns det inget protokoll från Häktningsförhandling?
Citera
2026-08-14, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Nja. Det behöver det inte nödvändigtvis alls betyda.

Den här åklageren verkar ju lite sådär hemma när dwt gäller olyckor till sjöss...

Där håller jag med dig. Han begärde igår två veckors uppskov för att väcka åtal (se min länk artikel från GP). Han behöver väl antagligen ta in juridisk expertis från Sjöfartsjurister om han öht ska kunna ro det i hamn.
Citera
2026-08-14, 10:30
Medlem
Dagboksbladet från Göteborgs Tingsrätt. En vecka gammalt nu, så det lär ha tillkommit lite.
Mycket sekretess som synes!

https://docdro.id/WX6HtDj
Citera
2026-08-14, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kotten82
Nu har dödsannons kommit ut för mor och dotter. 😌 familjesidan.se
Hur hittar man den?
Citera
2026-08-14, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blablaemilie
Vilken podd?

I podden Så vad händer, avsnitt 232 ca 34.30 in. Då pratar dom om sorg i komiker -communityt där en vän har varit med om en tragedi där han förlorat sin fru och barn i tjörn.
Citera
2026-08-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexamom
Dagboksbladet från Göteborgs Tingsrätt. En vecka gammalt nu, så det lär ha tillkommit lite.
Mycket sekretess som synes!

https://docdro.id/WX6HtDj
Verkligen mycket sekretess!
Varför lägger du ut en länk som man inte kan läsa?
Citera
2026-08-14, 11:02
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Då har vi i tråden minst tre kandidater på målhamn för Busringaren:

Citat:
Ursprungligen postat av Ukko-Kokko

Vad vet vi i tråden om busringarens båts tur?
Var och när startade turen under förlisningsdagen?

Vart var båten på väg?

Lycke Småbåtshamn bedömer jag i dagsläget som den troligaste målhamnen. Om det inte pågår en familjefejd...

Citat:
Ursprungligen postat av Tekaron
Skall man vara noggrann så är faktiskt Hjelms bryggor närmare till där familjen och släkten bor än nordön (där jag själv har båten min).
Men jag har alltid trott att dem hade båtarna vid kvarnen i Lycke, det är ju i släktens ägo.

Om målet var väderkvarnen vid Lycke kile, är det då tänkbart att målrutten går under Nordösundsbron, den låga och korta bron mellan fastlandet och vägbanken till Nordön?

Beträffande någon av hamnarna på Nordön:

Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Hjelm?

Han bodde i Lycke å båtens hemmahamn var Nordön vilket påtalats tidigare i tråden. Det var där brorsan upptäckte att snipan inte var men å vände tillbaka för att söka

Varifrån kommer uppgiften om Nordön?

Varför skulle Busringarens mor välja att lägga båten på Nordön, när hennes familj har en egen båthamn vid väderkvarnen i Lycke?

Beträffande att Hjelms båthamn var Busringarens målhamn:

Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Söker som amen i kyrkan.

Varför valde Busringarens mor att att lägga båten vid Hjelms bryggor och inte vid väderkvarnen i Lycke?

Vilken kandidat kan det vara som var målhamnen och hur såg målrutten dit ut?

PS
Själv har jag ytterligare fyra tänkbara målhamnar, varav den mest troliga är Rökan, bryggan där färjan till Lövon lägger till.
Senast redigerad av Ukko-Kokko 2026-08-14 kl. 11:12.
Citera
2026-08-14, 11:05
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekaron
Skall man vara noggrann så är faktiskt Hjelms bryggor närmare till där familjen och släkten bor än nordön (där jag själv har båten min).
Men jag har alltid trott att dem hade båtarna vid kvarnen i Lycke, det är ju i släktens ägo.
Men att brorsan skulle hunnit helt till Hjelm innan han inser att snipan inte är med å sen hela vägen tillbaka igen på så kort tid låter osannolikt. Därför rimmar Nordön mycket bättre.
Dock har jag inte sett nån absolut bekräftelse på nån av hamnarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in