2026-08-13, 22:19
Medlem
Det som jag har noterat är att bolaget är hyfsat snabba på att sortera bort öl som inte säljer tillräckligt väl och ersätta det med något annat.
Här som jag bor så finns det olika typer av butiker, men generellt speglar utbudet ganska väl vilka kunder de främst har.
Köpte en tid alltid ett par burkar Berliner.
Sedan vid ett tillfälle så höjde de ganska ordentligt, vilket gjorde att jag började hoppa över att köpa dem. Tror det tog max 1 månad innan den försvann, efter priset höjdes.
Jäkligt synd faktiskt för det var en riktigt bra tysk öl.
Vill ni har ett bra utbud, så får ni själva också helt enkelt handla lite bättre öl.
Citera
2026-08-13, 22:30
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men du skulle väl åka till Sverige?

Visst men man blir mörkrädd efter att ha läst tråden här.
Citera
2026-08-13, 22:34
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Visst men man blir mörkrädd efter att ha läst tråden här.

Finns många hemskare saker än att inte få en favoritvara här i Sverige

Men varför inte kolla? Det skadar inte.
Senast redigerad av goseigen 2026-08-13 kl. 23:10.
Citera
2026-08-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Men dock Murphy's från 1/9. Om det är den ölen jag tänker på så var den väldigt god.

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/murphy-s-1240032/

Den är en favorit. Murphy's Stout fanns som 3.5% i matbutiker för ett antal år sen. Dock slutade dom med det av någon anledning.
Citera
2026-08-14, 08:34
Medlem
Citat:
Fast Otto Normalbiertrinker dricker billiga öl från stora bryggerier, men visst finns det skillnader.
Otto dricker ofta öl från det lokala bryggeriet som inte är dyrare än öl från storbryggerierna, i vissa fall billigare. De har tillräckligt stora volymer för att kunna hålla normala priser.
Till skillnad från Sverige där det lokala bryggeriet är ett mikrobryggeri, och ölen är dubbelt så dyr. Det svenska öloligopolet och Systembolaget gör det väldigt svårt för ett bryggeri att ta steget från nischvara till hyllprodukt.
Citera
2026-08-14, 10:09
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast det är inte alla öl som Systembolaget tar hem. T.ex Tiger Beer från Singapore. Och då finns det inget annat sätt att ta hem den eftersom man inte får beställa alkohol utanför EU som privatperson.
Den fanns förut minns jag, men kolla på vinguiden.com om du sugen beställa.
Citera
2026-08-14, 10:15
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Den fanns förut minns jag, men kolla på vinguiden.com om du sugen beställa.

Fanns inte där heller.
Citera
2026-08-14, 10:27
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast det är inte alla öl som Systembolaget tar hem. T.ex Tiger Beer från Singapore. Och då finns det inget annat sätt att ta hem den eftersom man inte får beställa alkohol utanför EU som privatperson.
https://www.systembolaget.se/bestalla-och-handla/privatimport/
Citera
2026-08-14, 12:03
Medlem
Sockerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partykalle
Jag visste inte att burk var miljövänligare men har också märkt att det är svårare att köpa glas. Trodde att det berodde på att folk gillar burk (vilket jag tyvärr inte gör).

Burk känns sunkigt och jobbigt att behöva panta istället för att bara slänga i glasåtervinningen som finns nära hemmet. Men är väl bara att anpassa sig för att rädda planeten.

Det är för att burk inte är miljövänligare. Det är trivialt uppenbart att det går åt mindre resurser att återanvända glasflaskor än att krossa, rengöra, smälta och valsa nya burkar från pantade diton. En alltför väl dold sanning är att det går åt mer resurser att återvinna en pantburk än att tillverka en av samma mängd färskt aluminium.
Citera
2026-08-14, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockersson
Det är för att burk inte är miljövänligare. Det är trivialt uppenbart att det går åt mindre resurser att återanvända glasflaskor än att krossa, rengöra, smälta och valsa nya burkar från pantade diton. En alltför väl dold sanning är att det går åt mer resurser att återvinna en pantburk än att tillverka en av samma mängd färskt aluminium.
Förr fanns ju returpant på vinflaskor, när Vin & Sprit importerade allt vin, och tappade en hel del av det på flaska. Tyskland har ju mest returflaskor till öl. Panten är förvånansvärt låg, ca 3€ för en full back.l
Citera
2026-08-14, 14:35
Medlem
Hermi-Tages avatar
Kunderna verkar mest dricka det som finns på hyllorna och det är inte alla som är så intresserade av smak.

Ibland undrar man hur dåligt det skulle kunna bli om man avreglerade alkolmarknaden i Sverige så att det skulle finnas möjlighet för privata alternativ att sälja alkohol efter kundernas tycke och smak?
Citera
2026-08-14, 18:12
Medlem
Mikkkas avatar
Citat:
Konkretisera - var var du, och vad ville du ha?

Rosenlundsgatan, folkkungagatan 56 och 101 samt Götgatan. Pissigt utbud av kellerbier och annan ofiltrerad öl. Stort utbud av svennebanan lager, industrilager och annan skit. Avveckla!

Likaså går det inte ens att beställa exempelvis den sydafrikanska smakexplosionen dragon fiery i sverige pga det efterblivna alkoholmonopol systembolaget besitter.
Senast redigerad av Mikkka 2026-08-14 kl. 18:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in