Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
Varit på Alko i Finland eller Icas motsvarighet i Finland? (Förutom Helsinki då förstås) Förjävla magert utbud, rent tragiskt. Visst, ljus lager finns så jag är nöjd, men tänkte på er finsmakare av öl?
ICA tror jag har avtal med Harboe, åtminstone är det Harboe som brygger Burgenfels. Min tro är därför att det skulle komma en Burgenfels ca 5% dit, om ölen släpptes fri, eller att de kanske kör på Harboe pilsner rakt av.
Lidl skulle föra in sin Perlenbacher som standardöl. Den är på 4,9% och säljs bland annat på plastflaskor.
Säkert kommer några sådana öl att bli storsäljare, men jag är högst skeptisk till att det blir billigare. Handlarna kommer att behöva betala alkoholskatten, som är på 5,7 kr eller så för 50 cl. Jämför med 52 öre i Tyskland. Sedan kommer handlarna förstås att vilja ha vinst.
I verkligheten blir det en konkurrensfråga. Om de blir mycket dyrare än ölen på systemet, så kommer de kanske att sälja mindre och tjäna mindre än med ett billigare pris. Sedan kommer handlare också att prata med varandra, för inte vill de hamna i priskrig med en annan stormarknad.