2026-08-14, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hoppas verkligen någon åtalas så att det sänder signaler till andra socialarbetare och politiker som ägnar sig åt att skada istället för att hjälpa familjer för att skydda sina egna ryggar.
Läs denna del av utredningen o sug på den en stund, lägg sen till det faktum att man inte ens hade koll på Elsas vårdbehov fullt ut enl utredningen... inte svårt att köpa föräldrarnas bild av hur flickan idag mår psykiskt

3. Frånvaro av proportionalitet och brutal verkställighet
Det omedelbara omhändertagandet skedde helt utan dokumenterad proportionalitetsbedömning eller konsekvensanalys kring den psykiska skada socialtjänsten själv tillfogade barnet och familjen
Citera
2026-08-14, 09:28
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
AI-genererat snömos för att avleda skulden från kommunen till föräldrarna.

Varje inlägg följer ungefär samma mönster
Jo det verkar ju följa mönstret av att hoppa till en ny vinkel och ignorera den gamla när den inte fungerar.
Citera
2026-08-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Nej, jag menar inte att mamman höll Elsa ifrån sin biologiska pappa. Det kan jag inte säga.

Jag menar snarare att hela situationen måste ha varit väldigt komplicerad. När två av barnets heltidsassistenter samtidigt är mamman och styvpappan blir familjeliv, vård och assistans väldigt sammanvävt. Om det dessutom finns en konflikt mellan de biologiska föräldrarna kan det knappast göra situationen enklare.

Jag har heller inte förstått exakt hur familjesituationen såg ut. Mamman och styvpappan verkar ha rest mycket med Elsa, men jag vet inte vilka möjligheter pappan hade att göra samma sak eller hur umgänget fungerade praktiskt med assistansen.

Och jag reagerar på att man nästan bara ser mammans sida av familjen beskrivas offentligt. Exempelvis hör man väldigt lite om den faster som Elsa senare bodde hos. Det kan finnas helt naturliga förklaringar till det, men det visar också hur lite vi utomstående faktiskt vet om hela familjebilden.

Finns inga offentliga uppgifter om någon konflikt mellan föräldrarna så om du känner till det på andra sätt och sprider det, sant eller falskt, så är det grovt förtal.
Om något har de ju en ovanligt bra relation av allt som framgått i media.
Citera
2026-08-14, 10:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Bara för att det gick fel en gång så händer det inte hela tiden.

Toppen av ett isberg Rumpkorven.

Det finns exakt noll anledning att skydda soc och ansvariga politiker.

Tvärtom ska man sätta in stenhård extern granskning så att sånt här huvudlöst beteende omedelbart upphör.
Citera
2026-08-14, 10:09
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Det är inte alls konstigt att ett barn ser sin styvpappa som en förälder. Det jag menar är att det blir mer komplicerat när styvpappan samtidigt blir ”pappa” och den biologiska pappan börjar kallas Jocke.

Jag är inte tillräckligt insatt i socialtjänstens bedömningar för att veta exakt vad som ligger bakom, men det är väl just den här balansen jag uppfattar att man nu försöker förändra. Biopappan ska åter bli lika delaktig i vården och Elsa ska bo 50 procent hos honom. Han har dessutom köpt hus precis vid skolan och mamman har, vad jag förstått, flyttat närmare både skolan och pappan.

Och vad jag har läst har det funnits synpunkter på just den här familjedynamiken, både från socialtjänsten och vården. Därför tycker jag inte alls att det är irrelevant när vi samtidigt diskuterar Elsas nätverk och hur det sett ut runt henne.

Tack fortsatt för väl avvägda inlägg och försök till att skapa balans i tråden.

Beklagligt med Kurt Sunes och LIACC försök till härskarteknik och förminskande.

Du skriver, vilket jag mycket väl håller med om, att mycket tyder på att socialtjänsten har agerat fel i fallet men att det finns andra aspekter att belysa trots detta för att ge en fullständig bild av situationen. Detta då vi inte har hela bilden.

Jag hoppas att tråden kan innehålla en saklig diskussion framöver utan personliga påhopp och öppenhet.
Citera
2026-08-14, 10:18
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Finns inga offentliga uppgifter om någon konflikt mellan föräldrarna så om du känner till det på andra sätt och sprider det, sant eller falskt, så är det grovt förtal.
Om något har de ju en ovanligt bra relation av allt som framgått i media.
Punkt 4.2.2 i den externa utredningen säger ju att socialtjänsten vägt in ”tidigare samarbetssvårigheter” mellan mamman och bio-pappan.
Citera
2026-08-14, 10:24
Medlem
Citat:
Det är inte alls konstigt att ett barn ser sin styvpappa som en förälder. Det jag menar är att det blir mer komplicerat när styvpappan samtidigt blir ”pappa” och den biologiska pappan börjar kallas Jocke.

Jag är inte tillräckligt insatt i socialtjänstens bedömningar för att veta exakt vad som ligger bakom, men det är väl just den här balansen jag uppfattar att man nu försöker förändra. Biopappan ska åter bli lika delaktig i vården och Elsa ska bo 50 procent hos honom. Han har dessutom köpt hus precis vid skolan och mamman har, vad jag förstått, flyttat närmare både skolan och pappan.

Och vad jag har läst har det funnits synpunkter på just den här familjedynamiken, både från socialtjänsten och vården. Därför tycker jag inte alls att det är irrelevant när vi samtidigt diskuterar Elsas nätverk och hur det sett ut runt henne.
Att biologiska pappa benämns som pungpappa är konstigt när han varit del i barnets liv hela tiden och på heltid tills barnet var 4 år .
Att inte även den biologiska pappan har lärt sig att ta hand om den medicinska omvårdnaden är också märkligt eftersom det kan finnas skäl som sjukdom eller olycka som gör att de som är de som primärt sköter omsorgen för en tid inte kan göra detta , trodde att det var standard att flera i närmaste nätverk än de som främst sköter medicinsk vård av ett barn lär sig att sköta detta just för att kunna ta över vid behov
Citera
2026-08-14, 10:51
Medlem
Ajogens avatar
Har relationen mellan föräldrarna legat till föremål för LVU. Dvs att deras relation är så att barnet riskerar skadas?
Citera
2026-08-14, 10:52
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor

Du skriver, vilket jag mycket väl håller med om, att mycket tyder på att socialtjänsten har agerat fel i fallet men att det finns andra aspekter att belysa trots detta för att ge en fullständig bild av situationen. Detta då vi inte har hela bilden.

Jag hoppas att tråden kan innehålla en saklig diskussion framöver utan personliga påhopp och öppenhet.
Att ni nu attackerar föräldrarnas relation med dessa spekulationer timmar väldigt illa med att förhålla sig sakligt.
Citera
2026-08-14, 11:02
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Att ni nu attackerar föräldrarnas relation med dessa spekulationer timmar väldigt illa med att förhålla sig sakligt.

Ni? Har jag uttryckt det?

Men läget är snarast tvärtom. Att inte belysa alla aspekter utan enbart några i ett fall rimmar väldigt illa med att förhålla sig saklig och objektiv.
Citera
2026-08-14, 11:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
​De verkar lida av en svår art av myndighets-confirmation bias.

​De desperata försöken att greppa efter varje tänkbart halmstrå i den externa utredningen och Lex Sarah-anmälningarna blir nästan komiska.

Men tyvärr: det finns absolut inga förmildrande omständigheter för vad socialtjänsten har utsatt Elsa och hennes familj för.

​Låt dem hålla på. Låt deras inlägg stå kvar i tråden för all framtid, så får de skämmas ordentligt när de läser sina egna bortförklaringar i efterhand
Citera
2026-08-14, 11:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor

Det är en chatrobot programmerad för att avleda uppmärsamheten från kommunens skuld till föräldrarna.

Att du håller med den är föga förvånande. Ni är ju "programmerade" precis likadant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in