2026-08-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Min poäng är egentligen inte mer komplicerad än så. Jag tycker att det är fint att Elsa och hennes pappa nu verkar få möjlighet till en bättre och närmare vardag tillsammans.

Jag tänker också att situationen tidigare måste ha varit väldigt komplicerad. Om mamman och hennes nya man samtidigt var Elsas heltidsassistenter, medan det fanns en konflikt mellan de biologiska föräldrarna, måste det ha varit svårt att hålla isär familjerelationer, umgänge och den hjälp Elsa behövde.

Det är ingen anklagelse mot mamman och jag vet alldeles för lite om hur det faktiskt fungerade. Jag menar bara att jag kan förstå att det måste ha varit en svår situation för pappan också. Därför glädjer det mig att Elsa nu tycks få mer tid med honom och att deras relation får möjlighet att utvecklas.
Kollar man på pappans sociala medier så hyllar han Victoria o vad jag kan se så har dom en jättefin relation... Joakim startade eget företag under den här perioden vilket mycket väl kan förklara upplägget med vem som skulle ta hand om Elsa mest 🙏
Citera
2026-08-13, 23:37
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Kollar man på pappans sociala medier så hyllar han Victoria o vad jag kan se så har dom en jättefin relation... Joakim startade eget företag under den här perioden vilket mycket väl kan förklara upplägget med vem som skulle ta hand om Elsa mest 🙏
Hejvardags inlägg verkar väldigt underhänt va.

Det är solklart att alla föräldrar har stått tillsammans.
Citera
2026-08-13, 23:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
För mig så känns det som att man har agerat i aggression vid detta omhändertagande och det hade funnits lite logik om man samtidigt valt att anhålla Victoria för den påstådda barnmisshandel men det gör man inte vilket gör detta till en styrkedemonstration från myndigheter i min värld... ingen absolut ingen kan tro att det behövdes 4 poliser plus 4 tjänstemän från soc för att hämta flickan...det är frågor som jag skulle vilja ha svar på... varför denna aggression

Det här är ju knappast första gången det händer. Den enda skillnaden den här gången är att övergreppet drabbade en familj med ett ovanligt starkt nätverk, enorm uthållighet och kunskapen att försvara sig både rättsligt och kommunikativt.

Det reser den verkligt skrämmande frågan: Hur går det för alla de familjer som inte har samma styrka, kunskap eller resurser att ta striden mot en maktmissbrukande myndighet? Hur många barn slits bort i tystnad för att föräldrarna helt saknar verktyg att montera ner myndighetens osakliga underlag?

Socialtjänsten trodde på fullaste allvar att mamman var livsfarlig och att de var hjältar som skulle rädda "stackars Elsa" från en påstådd barnmisshandlare. De var helt förblindade av sin egen godhetsmanifestation.

Det var bara ett litet problem: De hade 100 % fel. Och när facit väl låg på bordet handlade det inte längre om barnets bästa, utan om att skydda de egna chefernas ryggar.
Citera
2026-08-13, 23:41
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det händer hela tiden. Har du inte hört talas om Adam-fallet?
Bara för att det gick fel en gång så händer det inte hela tiden.
Citera
2026-08-14, 00:00
Medlem
Det är inte alls konstigt att ett barn ser sin styvpappa som en förälder. Det jag menar är att det blir mer komplicerat när styvpappan samtidigt blir ”pappa” och den biologiska pappan börjar kallas Jocke.

Jag är inte tillräckligt insatt i socialtjänstens bedömningar för att veta exakt vad som ligger bakom, men det är väl just den här balansen jag uppfattar att man nu försöker förändra. Biopappan ska åter bli lika delaktig i vården och Elsa ska bo 50 procent hos honom. Han har dessutom köpt hus precis vid skolan och mamman har, vad jag förstått, flyttat närmare både skolan och pappan.

Och vad jag har läst har det funnits synpunkter på just den här familjedynamiken, både från socialtjänsten och vården. Därför tycker jag inte alls att det är irrelevant när vi samtidigt diskuterar Elsas nätverk och hur det sett ut runt henne.
Citera
2026-08-14, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Hejvardags inlägg verkar väldigt underhänt va.

Det är solklart att alla föräldrar har stått tillsammans.
Ja det är lätt att vara konspiratorisk åt ena hållet men fy om du är det åt det andra,då är man rättshaverist o fan vet allt 🤣🤣
Citera
2026-08-14, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här är ju knappast första gången det händer. Den enda skillnaden den här gången är att övergreppet drabbade en familj med ett ovanligt starkt nätverk, enorm uthållighet och kunskapen att försvara sig både rättsligt och kommunikativt.

Det reser den verkligt skrämmande frågan: Hur går det för alla de familjer som inte har samma styrka, kunskap eller resurser att ta striden mot en maktmissbrukande myndighet? Hur många barn slits bort i tystnad för att föräldrarna helt saknar verktyg att montera ner myndighetens osakliga underlag?

Socialtjänsten trodde på fullaste allvar att mamman var livsfarlig och att de var hjältar som skulle rädda "stackars Elsa" från en påstådd barnmisshandlare. De var helt förblindade av sin egen godhetsmanifestation.

Det var bara ett litet problem: De hade 100 % fel. Och när facit väl låg på bordet handlade det inte längre om barnets bästa, utan om att skydda de egna chefernas ryggar.
Från morfar Anders inlägg läser jag in att fler polisanmälningar är på gång
Citera
2026-08-14, 00:07
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Det är inte alls konstigt att ett barn ser sin styvpappa som en förälder. Det jag menar är att det blir mer komplicerat när styvpappan samtidigt blir ”pappa” och den biologiska pappan börjar kallas Jocke.

Jag är inte tillräckligt insatt i socialtjänstens bedömningar för att veta exakt vad som ligger bakom, men det är väl just den här balansen jag uppfattar att man nu försöker förändra. Biopappan ska åter bli lika delaktig i vården och Elsa ska bo 50 procent hos honom. Han har dessutom köpt hus precis vid skolan och mamman har, vad jag förstått, flyttat närmare både skolan och pappan.

Och vad jag har läst har det funnits synpunkter på just den här familjedynamiken, både från socialtjänsten och vården. Därför tycker jag inte alls att det är irrelevant när vi samtidigt diskuterar Elsas nätverk och hur det sett ut runt henne.
Det är inte socialtjänstens plats att lägga sig i hur överenskommande föräldrar väljer att dela upp vårdnaden.
Vi har domstol för det, ärendet har aldrig handlat om det heller.

Du är verkligen uppenbar i ditt försök att konstruera en osämja och missförhållande som inte funnits. Väldigt fult gjort.
Citera
2026-08-14, 00:07
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Kommer hela kommunen åka i finkan?
Citera
2026-08-14, 00:18
Medlem
Citat:
Kommer hela kommunen åka i finkan?
Det beror till100% på om någon åklagare vågar ta på sig att driva detta politiskt känsliga ärende... sittande styret kommer att försöka stoppa det medan Örebropartiet som har gamla polis konstapeln Springare som säkert sitter på en massa kontakter inom rättsväsendet fortfarande.... framtiden får utvisa vem som har mest påverkan på åklagaren
Citera
2026-08-14, 06:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Hoppas verkligen någon åtalas så att det sänder signaler till andra socialarbetare och politiker som ägnar sig åt att skada istället för att hjälpa familjer för att skydda sina egna ryggar.
Citera
2026-08-14, 06:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Elsa hade regelbunden och god kontakt med pappan

Är det märkligt att man ser sin styvpappa som sin förälder?

Vad tar du upp allt det här för? Denna relation har ingen särskild relevans till omhändertagandet.

AI-genererat snömos för att avleda skulden från kommunen till föräldrarna.

Varje inlägg följer ungefär samma mönster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in