Citat:
Ursprungligen postat av
VildHasse5
För mig så känns det som att man har agerat i aggression vid detta omhändertagande och det hade funnits lite logik om man samtidigt valt att anhålla Victoria för den påstådda barnmisshandel men det gör man inte vilket gör detta till en styrkedemonstration från myndigheter i min värld... ingen absolut ingen kan tro att det behövdes 4 poliser plus 4 tjänstemän från soc för att hämta flickan...det är frågor som jag skulle vilja ha svar på... varför denna aggression
Det här är ju knappast första gången det händer. Den enda skillnaden den här gången är att övergreppet drabbade en familj med ett ovanligt starkt nätverk, enorm uthållighet och kunskapen att försvara sig både rättsligt och kommunikativt.
Det reser den verkligt skrämmande frågan: Hur går det för alla de familjer som inte har samma styrka, kunskap eller resurser att ta striden mot en maktmissbrukande myndighet? Hur många barn slits bort i tystnad för att föräldrarna helt saknar verktyg att montera ner myndighetens osakliga underlag?
Socialtjänsten trodde på fullaste allvar att mamman var livsfarlig och att de var hjältar som skulle rädda "stackars Elsa" från en påstådd barnmisshandlare. De var helt förblindade av sin egen godhetsmanifestation.
Det var bara ett litet problem: De hade 100 % fel. Och när facit väl låg på bordet handlade det inte längre om barnets bästa, utan om att skydda de egna chefernas ryggar.