2026-08-14, 09:26
Medlem
Titta på hur en afrikan går över gatan/övergångsställe nästa gång du kommer med bilen och jämför med någon annan nationalitet. Den långsamma, vaggande höftgången, kanske en arm eller hand utsträckt, inte för att tacka utan för något annat. "Jag skiter i"-blicken. När du väl börjat se det kan du inte unsee it.
Citera
2026-08-14, 09:34
Medlem
Gubbens avatar
De är som barn i sinnet.
Har inget konsekvens tänk.
T. ex får dom pengar spenderar dom allt på en gång, morgondagen existerar inte för dom.
Sen är allt den vite mannens fel.
Citera
2026-08-14, 09:38
Medlem
Har tyvärr inte mycket erfarenhet av svarta i arbetslivet då jag jobbat inom IT. Känner dock en läkare som är afrikan. Otroligt kompetent och arbetsam och inte minst en väldigt fin människa. Väldigt bra att ha när man är inloggad på Flashback en hel del, så att man vet att man skall inte dra alla över en kam. Samtidigt är jag medveten om att statistiken talar inte till svartas fördel.
Citera
2026-08-14, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det är en helt korrekt iakttagelse. Mer arbetsskygga jävlar får man leta efter. Säga vad man vill om araber men jobbar hårt gör de flesta, även om de fuskar, tvättar pengar o s v.

Har man inte spenderat tid i subsahariska länder vet man inte vad man pratar om. Ett citat från en infödd när jag besökte ett västafrikanskt land: "You know, Fettsugning, here people do no want to work, we want to dance, chill and sleep."
Bra sammanfattning tror jag.

Det är som med IQ-testet. Det funkar bara i sin rätta kontext.

TS tycker de är lata - vilket för oss är en negativ värdering. Detta eftersom det för oss är fint att arbeta.

Men i Afrika är det ju precis tvärtom! Det finaste man kan göra är att sitta på en pall och göra... ingenting.
Citera
2026-08-14, 09:51
Medlem
cacas avatar
Har skrivit det förut men en repris.

Känner en som flyttade till ett Afrikanskt land och startade företag för tillverkning av produkter som behövdes i landet. Han anställde x personer och på svenskt manér lön den 25 i månaden, den 26 tomt på anställda. De kom först tillbaka när pengarna var slut då de resonerade att de hade pengar så de behövde ju inte arbeta längre.
Han fick gå över till ge dem lön efter dagens slut, var det enda som fungerade annars försvann de och dök upp igen när plånboken tom.
Citera
2026-08-14, 10:06
Medlem
Tuors avatar
Varnagels beskrivning är fortfarande den mest pricksäkra:

(FB) Negern – sån är han!
Citera
2026-08-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Berätta gärna mer om den homogena folkgruppen ”afrikaner”. Är det ättlingar till de europeiska nybyggarna i Sydafrika som avses? Eller blandar ni egyptier, somalier och pygméer som om de vore nån slags kuckelimuckras?

Du låter som en rasist som vill använda DNA för att bestämma vem som är afrikan eller inte.

Afrikaner är de som bor i Afrika och som har medborgarskap i något av de afrikanska länderna, vilket är det enda sättet att bli Afrikan då tunnelbana saknas. Europeer är de som bor i Europa och har medborgarskap i EU, och svenskar är de som är medborgare i Sverige. De som har pass i både Afrika och EU är afro-europeer och extra fina människor.
Citera
2026-08-14, 10:19
Medlem
Jan-As avatar
Har aldrig jobbat med någon afrikan/svart människa från Afrika men mitt ex som jobbade på posten i många år hade en svart kollega.

Hon var lat och jobbade BARA med det hon direkt tolkade som att det hörde ordagrant till hennes befattning.
Tog gärna cred för andras idéer och förbättringar.

Mitt ex är en väldigt flitig tjej som inte sitter och väntar på jobb utan tar initiativ själv för att hitta vad som behöver göras.
Finns inget uppenbart städar hon eller listar förbättringsförslag.

Den här negressen störde sig bara mer och mer på detta och till slut krävde mitt ex att få byta avdelning.
Citera
2026-08-14, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Är detta verkligen sant?
Var en bekant som pratade om hur lata afrikanerna var på hans restaurang där han arbetar.
Hur dom skyller ifrån sig, tar cred för andras jobb, smörar för chefer, skapar drama, är lättkränkta, men framför allt gör så lite som möjligt och så långsamt som möjligt.

Då började jag tänka igenom de få gånger jag själv jobbat med afrikaner, och kom på att för mig själv så har det stämt också. Varenda gång. Jag har med över 25 år i arbetsbranchen inget personligt exempel där en afrikan har arbetat flitigt och varit väldigt duktig. Men jag har inte varit med om så många heller.

Hade en afrikan i plugget, han var extremt lat, klarade inte skolan, försökte våldta en brud senare.
Första afrikanen jag jobbade med var för kanske snart 20 år sedan, i bygg branchen. Så fort chefen åkt iväg så satte han sig och rökte cigarett. Han försökte rida på andras jobb, upptäcktes ju ganska Direkt och han fick kicken.

Men sedan länge nu har jag arbetat inom IT. Har haft in TVÅ afrikaner på många år där, den ena ljög i sitt CV. Visade sig inte kunna ett skit. Drog fötterna efter sig i 2-3 månader tills han fick kicken. Och nu har vi en relativt ny afrikan in bland kollegorna. Vet inte så mycket om han än annat än att han går långsamt med huvudet högt i korridorerna där man ser honom, lite gangsta walk varför han nu tror att det ska vara bra i kontorsmiljö, och att han tydligen har svårt att förstå enkla instruktioner. Så jag har svårt att se att han blir långvarig. Dessutom klär han sig lite som någon slags skejtare (pösiga kläder) fast han är 35+ och alla andra går i chinos och skjortor. Han verkar ha noll intresse av att försöka ge ett seriöst intryck.

Är det verkligen såhär? Är en märkbart stor klick av alla afrikaner väldigt lata eller kanske inte så smarta?
Vad är era erfarenheter? Och om inte lata, vad är dom duktiga på då? Vad har ni sett dom brinna för, och vad har ni sett dom vara väldigt motiverade att göra?
Och nu menar jag alltså afrikaner som är 100% afrikaner, invandrade hit.

Jag pluggade med en extremt lat japan som snyltade på andra i grupparbeten.
Det innebär att japaner är lata och vill sko sig på andras arbete?
Citera
2026-08-14, 10:32
Medlem
Citat:
Är detta verkligen sant?
Var en bekant som pratade om hur lata afrikanerna var på hans restaurang där han arbetar.
Hur dom skyller ifrån sig, tar cred för andras jobb, smörar för chefer, skapar drama, är lättkränkta, men framför allt gör så lite som möjligt och så långsamt som möjligt.

Då började jag tänka igenom de få gånger jag själv jobbat med afrikaner, och kom på att för mig själv så har det stämt också. Varenda gång. Jag har med över 25 år i arbetsbranchen inget personligt exempel där en afrikan har arbetat flitigt och varit väldigt duktig. Men jag har inte varit med om så många heller.

Hade en afrikan i plugget, han var extremt lat, klarade inte skolan, försökte våldta en brud senare.
Första afrikanen jag jobbade med var för kanske snart 20 år sedan, i bygg branchen. Så fort chefen åkt iväg så satte han sig och rökte cigarett. Han försökte rida på andras jobb, upptäcktes ju ganska Direkt och han fick kicken.

Men sedan länge nu har jag arbetat inom IT. Har haft in TVÅ afrikaner på många år där, den ena ljög i sitt CV. Visade sig inte kunna ett skit. Drog fötterna efter sig i 2-3 månader tills han fick kicken. Och nu har vi en relativt ny afrikan in bland kollegorna. Vet inte så mycket om han än annat än att han går långsamt med huvudet högt i korridorerna där man ser honom, lite gangsta walk varför han nu tror att det ska vara bra i kontorsmiljö, och att han tydligen har svårt att förstå enkla instruktioner. Så jag har svårt att se att han blir långvarig. Dessutom klär han sig lite som någon slags skejtare (pösiga kläder) fast han är 35+ och alla andra går i chinos och skjortor. Han verkar ha noll intresse av att försöka ge ett seriöst intryck.

Är det verkligen såhär? Är en märkbart stor klick av alla afrikaner väldigt lata eller kanske inte så smarta?
Vad är era erfarenheter? Och om inte lata, vad är dom duktiga på då? Vad har ni sett dom brinna för, och vad har ni sett dom vara väldigt motiverade att göra?
Och nu menar jag alltså afrikaner som är 100% afrikaner, invandrade hit.
Din kompis svarta kollegor arbetar ju i alla fall på en restaurang. Så helt lata kan de inte vara.
Sen verkar din arbetsplats inte vara världsbäst på att rekrytera folk med tanke på vilka de anställer. Både bland svart och icke svarta
Citera
2026-08-14, 10:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Hur menar du nu?

Är man automatiskt lat om man är korkad? xD
Folk som inte förstår hur och varför dom ska göra en uppgift brukar vara mindre motiverade att utföra uppgiften.
Citera
2026-08-14, 10:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
IQ är ett mått på hur duktig man är på att lösa kluriga uppgifter enligt västerländskt mönster.

Det finns ingen skillnad i intelligens mellan olika folkgrupper.
Jo, tyvärr gör det det. IQ mäter en människas spatiala, verbala och induktiva förmågor. Ju bättre man presterar, desto bättre förutsättningar för ett framgångsrikt liv och förmåga till kunskapsinhämtning. Ashkenaziska judar presterar bäst (varför nästan uteslutande judar vunnit nobelpris) och afrikaner presterar sämst. Extremerna (mycket högt och lågt IQ) är mer prevalent hos män till skillnad från kvinnor som klumpas i mitten av kurvan, vilket också är en förklaring till varför nästintill uteslutande män vinner nobelpris.

Detta betyder såklart inte att afrikaner är mindre värda än andra folkgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in