2026-08-14, 02:10
Medlem
INGSOCs avatar
Hela väst är påväg mot soptippen.
Våra löner stagnerar, allt blir dyrare och vi massimporterar in en ny underklass för att de giriga företagen ska fortsätta gå med storvinst.

Är man smart så försöker man samla på sig så mycket pengar som möjligt, investera detta och sen dra härifrån för det kommer inte bli bättre förrän det blivit mycket sämre.

Finns flera länder man kan åka till och leva bra i för bara 10.000kr i månaden. Det fnns ingen anledning att leva som en slav i ett land som hatar en, och det lönar sig heller inte längre att slava åt något företag som det gjorde för 50 år sedan.
Senast redigerad av INGSOC 2026-08-14 kl. 02:14.
Citera
2026-08-14, 02:21
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Blir knepigt att känna sig riktigt fri i Västeuropa med tanke på utvecklingen. Islam tar ej hänsyn till bankkontot.

Just sayin’..
Citera
2026-08-14, 02:33
Medlem
bithaxs avatar
Man behöver komma upp i rumt 10 miljoner i investeringar. Sedan börjar ränta på ränta effekten att göra dig ekonomiskt oberoende av sig själv.

Avkastningen blir vid någon punkt högre än den peng du själv lägger in. Så då börjar pengarna spara åt dig.

De flesta klarar dock inte av att lägga undan tillräckligt mycket för att komma dit. Och det är lätt att börja ta ut pengar också, om man inte har någon annan buffert att ta av.

Så du behöver ha 100000 på ett räntekonto också, som du kan ta av i stället för att ta av dina investeringar när hunden går sönder.
Citera
2026-08-14, 02:39
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Blir knepigt att känna sig riktigt fri i Västeuropa med tanke på utvecklingen. Islam tar ej hänsyn till bankkontot.

Just sayin’..

UAE är ett jävligt bra land att vara rik i, fast det är muslimskt. Just saying. Du lär kunna köpa väldigt snygga horor där som gör i princip vad som helst. Och så typ ingen skatt.
Senast redigerad av bithax 2026-08-14 kl. 02:45.
Citera
2026-08-14, 06:27
Medlem
Germanofils avatar
Jag tycker att TS verkar ha drabbats av spardjävulen. Att leva som TS gör och skjuta upp nöjen på framtiden för att kunna maximera belopper man köper indexfonder för är inte sunt. Det måste finnas en balans mellan att spara för framtiden och att njuta av tillvaron.

Livet är nu, glöm inte det. Skippa inte koncerten eller resan du är sugen på idag. Ingen kan garantera dig att du får uppleva dessa om 10 år bara för att du sparar. Du kan bli allvarligt sjuk eller skadad. Storkrig, pandemi eller någon slags klimatkatastrof kan inträffa.

Men självklart ska man ändå spara en slant regelbundet och aldrig låna till konsumtion. Finns ju många som gör fel "åt andra hållet" än vad TS gör.
Citera
2026-08-14, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsyttrande
Allt är oklart.

Jag vet bara att mer pengar = mer frihet = bra Det finns ingen Excel och inga siffermål. Bara en stigande känsla av frihet. Men det är klart, det utgår lite ifrån 4%-regeln och jag lägger allt kapital i indexfonder just nu.

Ang hus så ja, det skulle jag ändå lånefinansiera i första hand. Tar hellre risk med kapitalet på annat sätt. Men jag vill ju inte bli arbetslös per se. Bara ekonomiskt fri som sagt

För min del fick jag en stark frihetskänsla när jag lyckaded betala av alla lån. Skulle tänka mig för många gånger innan jag tog t.ex ett nytt huslån.
Citera
2026-08-14, 07:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Vet inte men typ hus, bil, fler uteluncher och massor sådant. Är en sucker för bekvämlighet.

Men idag åker jag kollektivt, bor litet, och staplar matlådor. Inget jag tänker göra längre när det finns utrymme.

Ska du spara pengar och kunna leva utan att bara jobba så ska du inte köpa hus. Hus kostar pengar att underhålla.
Klart det är en underbar frihet att ha hus och de kan öka i värde men inte säkert.

Sen är livet och ekonomin också mycket beroende på hur dina inkomster ser ut men det viktigaste för att bli rik är att hålla nere utgifterna.
Att sukta efter fler uteluncher är kanske ingen dröm som är för stor så varför inte börja, ta lunch ute två dagar i veckan till att börja med och ”njut” av livet.
Citera
2026-08-14, 07:37
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ska man göra FIRE krävs ofta mer än 1 mkr.

Hur kopplar du "koppla av ETT TAG" till FIRE?
Citera
2026-08-14, 07:44
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Försök att sätta ett konkret - och realistiskt - mål... "När jag har 1 miljon på mitt konto kopplar jag av ett tag". Du gör nog mer rätt än fel men valfrihet (pengar) garanterar inte lycka även om det underlättar.

Han skrev inget om att vilja bli lycklig.

Han skrev att han ville känna sig fri, från jobb slaveriet. Det är något annat.

Frihet är svårt, ytterst få kan hantera det på ett hälsosamt sätt.

Bara titta på förmögna människor, som trots total ekonomisk frihet ägnar sig åt idiotiska korkade saker. Vi har den svenska sossen som fifflade Jan Emanuel, som använder steroider, ljuger och vill bli politiker, han umgås med kriminella och vill se ut som en kriminell, han lever själviskt och girigt och lever för Instagram som en fjortis. Vi har Elon Musk, som knarkar, försummar sina barn, spelar dataspel och anlitar andra att spela åt honom så han kan skryta om att han är skicklig, osv.

Frihet särskilt ekonomisk gör de flesta mentalt sjuka.
Citera
2026-08-14, 07:46
Medlem
YP4XQs avatar
Har sett två i mitt liv bland barndomskompisar bli ekonomiskt "oberoende" men plötsligt är de mer beroende än någonsin av att pengarna ska fortsätta öka.

Man kommer nog alltid att vara slav under ekonomin hur man än gör. Eller får man tänka om i skallen, för det är ju där det sitter inpräntat.
Citera
2026-08-14, 07:51
Medlem
Citat:
La precis till det i TS men det är väl det jag erkänner är min märkliga psykos.

Jag vet att jag inte vill "göra" något då per se. Jag vill inte säga "I QUIT", skälla ut någon chef och lämna på dagen Jag vill inte sätta mig och pimpla paraplydrinkar i Spanien eller starta något projekt jag drömt om.

Jag vill bara... Leva och jobba vidare som vanligt fast med kapital jag redan hade kunnat pensionera mig på i bakfickan. Få känslan av att jobba ideellt typ. Och väldigt aktivt säga nej och gå arbetslös utan ångest om någon arbetsplats inte skulle lira. Jag skulle inte ta skit över huvud taget.

Jag tycker att du har en väldigt sund inställning, och rätt attityd. Ditt framtida kapital kommer att kunna ge dig handlingsutrymme oavsett vad (om ens något) du i framtiden vill hitta på. Fortsätt sätt av kapital, avstå onödiga utgifter. Mitt enda reella tips är att under den här tiden investera mer i dig själv, om du inte redan gör det. En god hälsa i framtiden borgar för att du kommer att kunna dra nytta av den förmögenhet du idag ackumulerar.

Edit: du ville inte ha tips, du fick ett råd ändå.
Senast redigerad av 1ncogn1to 2026-08-14 kl. 07:53.
Citera
2026-08-14, 07:51
Medlem
LKKINGENs avatar
Funderade aldrig i några djupare filosofiska termer som ung men hade ingen lust alls att arbeta.
Det ledde till att jag arbetade för att pengarna utan någon egentlig glädje så jag hade heller inte lust att spendera pengar.

Jag betalade mina räkningar, var ute med polarna på helgerna sen resten stannade på kontot.
Fick upp ögonen för fonder och aktier då en kamrat var helfrälst och läste allt han kom över. Detta var innan mobiler, datorer och internet så all info kom veckovis i tidningar av papper. Aktiekurser kunde man följa på texttv.

Han delade med sig av tips som jag tog till mig.
Inget större intresse men den gossen var duktig.
En dag under mitt 43 levnadsår insåg jag att jag hade riktigt mycket pengar, hade inte reflekterat över totalen.
Sög på detta några månader sen tog jag mod till mig och sa hej då till arbetslivet.
Var en stund sedan och har inte ångrat det en minut.
Det kan vara lite märkligt i början då det sociala livet ändras radikalt och det inte längre finns en väg att följa i form av veckodagar, datum, ägna sin mentala kapacitet åt sig själv istället för att ha någon annan som bestämmer vad jag ska vara sysselsatt med under dagarna.

Tror det underlättar avsevärt att vara lite introvert och inte ha problem med ensamhet för man har helt plötsligt inget sammanhang.

Jag har tagit vara på dagarna sen jag sluppit ställa väckarn.
Kamraten med aktieintresset klarade inte av det lika väl. Började bli folkskygg då han trodde grannarna ogillade honom för att han inte gick till ett arbete varje dag, började dra ner gardiner på dagarna för att bli osynlig.
Men sen valde han redan som 24-25 åring att köpa jättevillan Ernst på gräddhyllan så han valde att sitta med grannar istället för i en takvåning utan insyn.
Började kröka, slira med ekonomin och vips en dag var han bara borta. Hört han hamnat på en bänk i en mindre kommun där dagarna fördrivs med att försöka få tag i vad som helst med alkohol i.
Shit happends.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in