2026-08-14, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det är mera ett så kallat "Fuckoff" kapital du vill ha menar du?

Absolut. Det kan man sammanfatta mina känslor i.

Även om det uttrycket känns lite väl aggressivt för mig

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Så nu överlever du bara och väntar på att om 20-30 år känna frihet i att ha mycket pengar när du är gammal och trött och inte orkar har roligt för dem, vilket sorgligt liv!

10-15 år, förhoppningsvis Med det sagt så har jag åkt på någon resa per år med polare.

Men jag umgås mestadels hemmavid och dricker och äter billigt året runt.

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du gör förstås precis som du vill, men jag undrar en sak: Om du dog imorgon (vilket jag verkligen inte hoppas), och satt med St Per vid pärleporten (eller whatever) hur nöjd skulle du vara med ditt liv då? Skulle du känna att du hade använt din tid på jorden väl, och sett eller upplevt det mesta som du hade velat uppleva? Är det något som hade skavt, eller som du hade saknat?.

Det är en knepig fråga. För det finns ju mycket man vill ha i livet, och ekonomisk frihet är en av de sakerna för mig. En väldigt stor sådan.

Jag tror inte jag hade känt ångest. Jag har ändå inte gått full Günther Mårder direkt. Men absolut levt ett mycket vardagligt liv med enkla nöjen för det mesta.

Pengarna har skänkt mig en ro såhär långt som jag inte hade velat leva utan i sig.

Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
För min del fick jag en stark frihetskänsla när jag lyckaded betala av alla lån. Skulle tänka mig för många gånger innan jag tog t.ex ett nytt huslån.

Fattar det. Jag har aldrig haft känslor för lån på det sättet. Har en ordentlig summa bolån idag men jag ser det mer som en balansräkning.

Jag har ett övervärde i bostaden och en pengapåse på ISK som lugnar mig

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ska du spara pengar och kunna leva utan att bara jobba så ska du inte köpa hus. Hus kostar pengar att underhålla.
Klart det är en underbar frihet att ha hus och de kan öka i värde men inte säkert.

Sen är livet och ekonomin också mycket beroende på hur dina inkomster ser ut men det viktigaste för att bli rik är att hålla nere utgifterna.
Att sukta efter fler uteluncher är kanske ingen dröm som är för stor så varför inte börja, ta lunch ute två dagar i veckan till att börja med och ”njut” av livet.

Mjo men det är just känslan av att unna mig allt det där medans jag är helt oberoende som jag vill åt.

När jag käkar utelunch idag är det alltid en liten gnagande känsla av ”Där sköt jag upp den ultimata känslan av frihet lite till”.

Även om jag gör det ibland. Jag lever inte på existensminimum.
Citera
2026-08-14, 08:07
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Försök att sätta ett konkret - och realistiskt - mål... "När jag har 1 miljon på mitt konto kopplar jag av ett tag". Du gör nog mer rätt än fel men valfrihet (pengar) garanterar inte lycka även om det underlättar.

Jag satt en gång med en drink på Carltons terass i Cannes med Medelhavets vågor mot stranden i den sammetssvarta natten. Tittade på några amerikanska turister i 70-årsåldern som var ute och "roade" sig. Rätt krampaktigt verkade det. Gubbarna i ungdomsmode (tight genombruten spetsskjorta m.m.). De verkade vilja vara ute och röja och ta igen de förlorade åren så här på ålderns höst. Ja det är så dags nu tänkte jag. Ungdomsåren är länge sedan förbi och kan inte tas igen på gamla dar.
Senast redigerad av Comitium 2026-08-14 kl. 08:12.
Citera
2026-08-14, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Lägger du 3000kr i månaden på utelunch? Hade aldrig fallit mig in.
Jag får fan ångest av att köpa utelunch bara vid enstaka tillfällen tom. Men har samtidigt om man tittar bakåt sparat orimliga mängder med tanke på vad jag gått ”miste om”.
Det finns dock en tråkig och relativt rimlig anledning till min märkliga pengasyn.

Lunchen kostar idag mellan 119-159kr, beroende på vart jag går, så ibland snålar jag och köper Thai-Cube eller nåt liknande. Det händer kanske 5ggr/år att jag har egen låda med mig (borde bli bättre på det).

Sen köper jag nästan alltid en macka till frukost oxå, kostar ca 39-69kr beroende på hur hungrig man är, så räknar jag in det så blir det snarare 4K.

Kaffe finns på jobbet, så det är väl det enda jag inte köper.
Citera
2026-08-14, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Att uppleva saker, skapa minnen, vårda relationer och att hänga med vänner kostar sällan speciellt mycket. Jag sparar 40% av min nettolön och kan ändå göra allt det där och mer därtill.

Det är ju grymt. Själv har jag dragit på mig alldeles för stora fasta kostnader, men det är dags att se över dom nu.

Har ca 45K ut (en dålig månad) men sparar inget, men såklart så borde jag göra det.
Citera
2026-08-14, 08:19
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsyttrande
Vill bara tänka högt om en sak och se om flera kan känna igen sig eller åtminstone förstå min synpunkt.

Jag har ett komplicerat förhållande till arbetslivet där jag alltid ogillat det enkla faktumet att man ju är beroende av arbetsgivare/chefer och fan och hans moster som vanlig löneslav.

Ända sedan jag var barn/ung vuxen har jag tänkt "Hur blir jag helt fri eller oberoende av att arbeta?". Inte för att jag inte gillar att arbeta i sig, i någon mån. Med rätt kollegor, rätt chef och rätt uppgifter kan det vara riktigt roligt. Jag skulle inte säga att jag vantrivs där jag är idag t.e.x. Men jag är ju fortfarande beroende av det och det stör mig. Inte minst för att jag ju aldrig vet vilken arbetsplats jag kommer ha om 10-20 år. Eller hur arbetsmarknaden i stort kommer se ut.

Så jag sparar/investerar som en idiot för att bli något sånär ekomiskt fri till slut och kunna arbeta mer och mer för att jag verkligen vill. Det är ironiskt nog en motivation för mig att arbeta mer och tjäna mer just nu, för då blir jag ju friare fortare Så jag tycker det är lite koko-bäng hur jag resonerar... Jag skjuter upp massor konsumtion och nöjen för att jag tycker det är så viktigt. Jag känner att först när jag nått möjligheten att inte lönearbeta kan jag börja konsumera och leva på riktigt.

Bara för att klargöra så vill jag inte bli "FIRE" per se. Jag vill ha möjligheten att göra FIRE... men sen inte nödvändigtvis göra det

Vill egentligen inte ha tips eller råd, mer få det ur mig och höra input. Men för all del, känn er fria att lovorda eller kritisera
Skaffa en f.skatt. Så kan du jobba extra och behöver inte bekymra dig om övertidsstopp. För de som vill jobba mycket finns det alltid jobb. Pensinera dig vid 40.
Citera
2026-08-14, 08:47
Medlem
WeMadeYous avatar
Ekonomisk trygghet och ett rejält "fuck off kapital" är en oerhört skön känsla.

Har levt lite som TS och nu senaste åren har jag kommit upp lite i lön (95000) men lever som jag tjänar typ 30.
Privata intressen är läsa böcker som jag lånar på bibliotek och spela datorspel.

Har precis kommit över 5 miljoner på mitt ISK och funderar ibland på vad fan jag ska göra, ska jag köpa en Ferrari?
Blir jag ens lyckligare av det? Vill nog mest sitta på balkongen med min bok och umgås med familjen och känna att jag kan göra lite vad jag vill.

En del av oss prioriterar trygghet och frihet framför prylar helt enkelt.
Citera
2026-08-14, 08:57
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag har räknat ut att jag klarar mig ungefär i tio år på mitt befintliga kapital. Det räcker för att skapa en känsla av trygghet även om det inte räcker för att jag ska kunna pensionera mig.

Jag kan alltså ännu inte jobba bara för att det är roligt, men jag skulle kunna säga upp mig och gå till ett jobb med betydligt lägre lön.
Citera
2026-08-14, 09:29
Medlem
Citat:
Absolut. Det kan man sammanfatta mina känslor i.

Även om det uttrycket känns lite väl aggressivt för mig

10-15 år, förhoppningsvis Med det sagt så har jag åkt på någon resa per år med polare.

Men jag umgås mestadels hemmavid och dricker och äter billigt året runt.

Det är en knepig fråga. För det finns ju mycket man vill ha i livet, och ekonomisk frihet är en av de sakerna för mig. En väldigt stor sådan.

Jag tror inte jag hade känt ångest. Jag har ändå inte gått full Günther Mårder direkt. Men absolut levt ett mycket vardagligt liv med enkla nöjen för det mesta.

Pengarna har skänkt mig en ro såhär långt som jag inte hade velat leva utan i sig.

Fattar det. Jag har aldrig haft känslor för lån på det sättet. Har en ordentlig summa bolån idag men jag ser det mer som en balansräkning.

Jag har ett övervärde i bostaden och en pengapåse på ISK som lugnar mig

Mjo men det är just känslan av att unna mig allt det där medans jag är helt oberoende som jag vill åt.

När jag käkar utelunch idag är det alltid en liten gnagande känsla av ”Där sköt jag upp den ultimata känslan av frihet lite till”.

Även om jag gör det ibland. Jag lever inte på existensminimum.
Jag uppfattar det som att det du konsumerar är känslan av ekonomiskt oberoende.

Och den konsumtionen innebär att du spenderar på köp av fondandelar mm.

Är inte en konsumtion i strikt mening, men här kan man nog kalla det konsumtion.

Och för att du skall kunna fortsätta konsumera känslan av ekonomiskt oberoende kan du inte konsumera upp ditt sparande på annat.
Citera
2026-08-14, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag uppfattar det som att det du konsumerar är känslan av ekonomiskt oberoende.

Och den konsumtionen innebär att du spenderar på köp av fondandelar mm.

Är inte en konsumtion i strikt mening, men här kan man nog kalla det konsumtion.

Och för att du skall kunna fortsätta konsumera känslan av ekonomiskt oberoende kan du inte konsumera upp ditt sparande på annat.

Lite så.

Det är ju inte utan kostnad dock. Hade jag haft många miljoner på fickan hade annan konsumtion inte tagit emot lika mycket.

Men i ren prioritering smäller det oftast högst just nu iaf att köpa fler fondandelar.
Citera
2026-08-14, 09:41
Medlem
Citat:
Lite så.

Det är ju inte utan kostnad dock. Hade jag haft många miljoner på fickan hade annan konsumtion inte tagit emot lika mycket.

Men i ren prioritering smäller det oftast högst just nu iaf att köpa fler fondandelar.

100% all-in global indexfond?
Citera
2026-08-14, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
De verkade vilja vara ute och röja och ta igen de förlorade åren så här på ålderns höst.
Kan också vara så att dom var precis som dom alltid varit. Dvs dom stannade av i utveckling när dom var 20.
Jag har träffat på många sådana personer.
Citera
2026-08-14, 09:47
Medlem
Citat:
Hade jag haft många miljoner på fickan hade annan konsumtion inte tagit emot lika mycket.
Det beror på vad som orsakar att det tar emot.

För en del personer är det en inneboende ovilja att spendera. Och en vilja till kostnadsminimering.
För dessa förändras inget om dom har stora tillgångar. Det tar emot lika mycket ändå.

Det en del kan tvinga sig till där är att spendera på ett bra boende. Det är en gång dom måste bita ihop. Sedan är det gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in