Citat:
Ursprungligen postat av
Frihetsyttrande
Jag skjuter upp massor konsumtion och nöjen för att jag tycker det är så viktigt. Jag känner att först när jag nått möjligheten att inte lönearbeta kan jag börja konsumera och leva på riktigt.
Bara för att klargöra så vill jag inte bli "FIRE" per se. Jag vill ha
möjligheten att göra FIRE... men sen inte nödvändigtvis göra det
Vill egentligen inte ha tips eller råd, mer få det ur mig och höra input. Men för all del, känn er fria att lovorda eller kritisera

Du gör förstås precis som du vill, men jag undrar en sak: Om du dog imorgon (vilket jag verkligen inte hoppas), och satt med St Per vid pärleporten (eller whatever) hur nöjd skulle du vara med ditt liv då? Skulle du känna att du hade använt din tid på jorden väl, och sett eller upplevt det mesta som du hade velat uppleva? Är det något som hade skavt, eller som du hade saknat?
Om svaret på ovanstående är att du inte vill ha ut mer av livet än du redan har, och du har upplevt en massa, så verkar det som att du gör rätt. Men om du hittills har levt ett tråkigt, inrutat eller lite fantasilöst liv så tror jag att du skulle må bättre av att lägga dina pengar på att leva nu, än på att kunna leva längre i samma anda utan att behöva pengatillskott.
Jag håller med de i tråden som anser att man har ett kort liv, och att det livet är ganska bortkastat om man ägnar det åt att sitta och häcka ensam hela livet i en lägenhet någonstans i Sverige. Jag tycker att jag träffar väldigt många ytterligt tråkiga människor som aldrig har upplevt livet som det kan vara när det är som bäst, men som säkert kommer ha mer pengar än jag när de dör. Men jag skulle aldrig byta deras torftiga tillvaro mot mitt liv.
Pengar som mål i sig är enbart av ondo. Pengar är bara ett av flera verktyg för att man ska kunna nå sina verkliga mål i livet.