2026-08-13, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Visst, är känslan av att högt antal kronor något som gör dig glad/lycklig/fri så kör på det.
Men helt ärligt - känner du dig fri och lycklig idag för att du har antal kronor på kontot?
Känner du att det är det som känns som meningen med livet?

Det är som man brukar säga: Pengar gör en inte lycklig men det förhindrar olycka, eller något sådant.

Marginalnyttan var helt klart högst från de lägre nivåerna. Men visst ger det ändå någonting att det växer. Framför allt för konsumtion med sig rätt mycket obehag...

Jag erkänner väl som sagt att det kanske är lite knäppt. Men så är det. Det känns nästan som att jag "konsumerar" framtida frihet när jag sparar.
Citera
2026-08-13, 23:33
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsyttrande
Det är som man brukar säga: Pengar gör en inte lycklig men det förhindrar olycka, eller något sådant.

Marginalnyttan var helt klart högst från de lägre nivåerna. Men visst ger det ändå någonting att det växer. Framför allt för konsumtion med sig rätt mycket obehag...

Jag erkänner väl som sagt att det kanske är lite knäppt. Men så är det. Det känns nästan som att jag "konsumerar" framtida frihet när jag sparar.

För egen del så valde jag att prioritera annorlunda.
Jag sa upp mig från jobbet med chefer, begränsningar och regler, och startade eget utifrån en hobby/ett intresse.
Målet var att klara ekonomin, men i fösta hand skaffa mig ett jobb, en sysselsättning, som jag trivdes med.
Nöjd med mitt val...
Citera
2026-08-13, 23:37
Medlem
Citat:
Vill bara tänka högt om en sak och se om flera kan känna igen sig eller åtminstone förstå min synpunkt.

Jag har ett komplicerat förhållande till arbetslivet där jag alltid ogillat det enkla faktumet att man ju är beroende av arbetsgivare/chefer och fan och hans moster som vanlig löneslav.

Ända sedan jag var barn/ung vuxen har jag tänkt "Hur blir jag helt fri eller oberoende av att arbeta?". Inte för att jag inte gillar att arbeta i sig, i någon mån. Med rätt kollegor, rätt chef och rätt uppgifter kan det vara riktigt roligt. Jag skulle inte säga att jag vantrivs där jag är idag t.e.x. Men jag är ju fortfarande beroende av det och det stör mig. Inte minst för att jag ju aldrig vet vilken arbetsplats jag kommer ha om 10-20 år. Eller hur arbetsmarknaden i stort kommer se ut.

Så jag sparar/investerar som en idiot för att bli något sånär ekomiskt fri till slut och kunna arbeta mer och mer för att jag verkligen vill. Det är ironiskt nog en motivation för mig att arbeta mer och tjäna mer just nu, för då blir jag ju friare fortare Så jag tycker det är lite koko-bäng hur jag resonerar... Jag skjuter upp massor konsumtion och nöjen för att jag tycker det är så viktigt. Jag känner att först när jag nått möjligheten att inte lönearbeta kan jag börja konsumera och leva på riktigt.

Bara för att klargöra så vill jag inte bli "FIRE" per se. Jag vill ha möjligheten att göra FIRE... men sen inte nödvändigtvis göra det

Vill egentligen inte ha tips eller råd, mer få det ur mig och höra input. Men för all del, känn er fria att lovorda eller kritisera
Jag hade liknande tankar som ung.

Mitt råd är att spara med förstånd, att ändå kunna ha lite kul, köpa sånt msn vill ha när man är yngre, typ coola bilar och sånt, ja du förstår.

Skaffa ett jobb du trivs med, du ska inte känna Måndagsångest.

Sen, det bästa, det är att starta eget företag, att jobba för din egen skull och de dina, det är själva nudelns kärna...
Citera
2026-08-13, 23:40
Medlem
Citat:
La precis till det i TS men det är väl det jag erkänner är min märkliga psykos.

Jag vet att jag inte vill "göra" något då per se. Jag vill inte säga "I QUIT", skälla ut någon chef och lämna på dagen Jag vill inte sätta mig och pimpla paraplydrinkar i Spanien eller starta något projekt jag drömt om.

Jag vill bara... Leva och jobba vidare som vanligt fast med kapital jag redan hade kunnat pensionera mig på i bakfickan. Få känslan av att jobba ideellt typ. Och väldigt aktivt säga nej och gå arbetslös utan ångest om någon arbetsplats inte skulle lira. Jag skulle inte ta skit över huvud taget.
Det är mera ett så kallat "Fuckoff" kapital du vill ha menar du?
Citera
2026-08-13, 23:41
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jag hade liknande tankar som ung.

Mitt råd är att spara med förstånd, att ändå kunna ha lite kul, köpa sånt msn vill ha när man är yngre, typ coola bilar och sånt, ja du förstår.

Skaffa ett jobb du trivs med, du ska inte känna Måndagsångest.

Sen, det bästa, det är att starta eget företag, att jobba för din egen skull och de dina, det är själva nudelns kärna...

Ett sidospår, men nudelns kärna?
Menar du pudelns kärna, eller är det någon diffus referens som jag inte förstår?
Citera
2026-08-13, 23:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är väl ration mellan ekonomisk frihet och att faktiskt unna sig saker ibland som jag tycker att många går bort sig på.

Jag menar inte att du gör något fel, inte alls. Men vad vill du ha ut av livet? Är det spara pengar på hög som är det viktiga, eller har du en plan för vad som händer sen?

För att lägga alla pengar på hög, och sen dö (av ålderdom eller nån hjärtattack eller nåt) låter för mig som att hela livet egentligen har varit meningslöst. Man vill ju uppleva saker, skapa minnen, vårda relationer, hänga med vänner. Det är iallafall vad det går ut på för mig.
Att uppleva saker, skapa minnen, vårda relationer och att hänga med vänner kostar sällan speciellt mycket. Jag sparar 40% av min nettolön och kan ändå göra allt det där och mer därtill.
Citera
2026-08-13, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ett sidospår, men nudelns kärna?
Menar du pudelns kärna, eller är det någon diffus referens som jag inte förstår?
Nä, du har rätt, jag halkade runt lite på tangenterna bara...
Citera
2026-08-13, 23:57
Medlem
Citat:
Vill bara tänka högt om en sak och se om flera kan känna igen sig eller åtminstone förstå min synpunkt.

Jag har ett komplicerat förhållande till arbetslivet där jag alltid ogillat det enkla faktumet att man ju är beroende av arbetsgivare/chefer och fan och hans moster som vanlig löneslav.

Ända sedan jag var barn/ung vuxen har jag tänkt "Hur blir jag helt fri eller oberoende av att arbeta?". Inte för att jag inte gillar att arbeta i sig, i någon mån. Med rätt kollegor, rätt chef och rätt uppgifter kan det vara riktigt roligt. Jag skulle inte säga att jag vantrivs där jag är idag t.e.x. Men jag är ju fortfarande beroende av det och det stör mig. Inte minst för att jag ju aldrig vet vilken arbetsplats jag kommer ha om 10-20 år. Eller hur arbetsmarknaden i stort kommer se ut.

Så jag sparar/investerar som en idiot för att bli något sånär ekomiskt fri till slut och kunna arbeta mer och mer för att jag verkligen vill. Det är ironiskt nog en motivation för mig att arbeta mer och tjäna mer just nu, för då blir jag ju friare fortare Så jag tycker det är lite koko-bäng hur jag resonerar... Jag skjuter upp massor konsumtion och nöjen för att jag tycker det är så viktigt. Jag känner att först när jag nått möjligheten att inte lönearbeta kan jag börja konsumera och leva på riktigt.

Bara för att klargöra så vill jag inte bli "FIRE" per se. Jag vill ha möjligheten att göra FIRE... men sen inte nödvändigtvis göra det

Vill egentligen inte ha tips eller råd, mer få det ur mig och höra input. Men för all del, känn er fria att lovorda eller kritisera
Jag har levt FIRE i snart ett år på a-kassa, försäljningar och investeringar. Har snittat 39 tkr i månaden efter skatt och levt otroligt gott på pengarna. Ska strax börja jobba men sen kör jag samma koncept igen och den gången blir det Thailands plantor för hela slanten . Kan verkligen rekommendera upplägget!
Citera
2026-08-14, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Att uppleva saker, skapa minnen, vårda relationer och att hänga med vänner kostar sällan speciellt mycket. Jag sparar 40% av min nettolön och kan ändå göra allt det där och mer därtill.

Exakt, det finns inget motsatsförhållande där, du kan vräka ut pengar och slösa som en dåre och ändå spara som en galning samtidigt.
Citera
2026-08-14, 00:19
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Vet inte men typ hus, bil, fler uteluncher och massor sådant. Är en sucker för bekvämlighet.

Men idag åker jag kollektivt, bor litet, och staplar matlådor. Inget jag tänker göra längre när det finns utrymme.

Så nu överlever du bara och väntar på att om 20-30 år känna frihet i att ha mycket pengar när du är gammal och trött och inte orkar har roligt för dem, vilket sorgligt liv!
Citera
2026-08-14, 00:19
Medlem
particulum1s avatar
Du har nog förstått frihet snäppet mer intrikat än gemene man.

Argumentationen om att vara i en "FIRE"-position utan att realisera den visar att din förståelse av frihet inte är bunden till vare sig rikedom eller arbete, utan snarare till obundenheten till båda.

Dessvärre är det ytterst svårt att erhålla den förståelsen när man är bunden till båda, för det är först när man separerar sig från sina beroenden som man inser att det inte var beroendena som var orsaken till att man upplevde sig vara ofri, vilket är oerhört vanligt eftersom både pengar och arbete är förknippade med såväl ansvar som tid, där ansvar och tid kan orsaka upplevelse utav ofrihet beroende på om man vill göra det eller inte.

Det är lite av en situation där man söker sig till grönare gräs på andra sidan och märker att gräset inte var grönare. Eller, om gräset faktiskt är grönare, inser man att det var grävandet i jorden, planterandet av frön, vattnandet och klippandet som var det betydelsefulla.
Citera
2026-08-14, 00:55
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Jag skjuter upp massor konsumtion och nöjen för att jag tycker det är så viktigt. Jag känner att först när jag nått möjligheten att inte lönearbeta kan jag börja konsumera och leva på riktigt.

Du gör förstås precis som du vill, men jag undrar en sak: Om du dog imorgon (vilket jag verkligen inte hoppas), och satt med St Per vid pärleporten (eller whatever) hur nöjd skulle du vara med ditt liv då? Skulle du känna att du hade använt din tid på jorden väl, och sett eller upplevt det mesta som du hade velat uppleva? Är det något som hade skavt, eller som du hade saknat?

Om svaret på ovanstående är att du inte vill ha ut mer av livet än du redan har, och du har upplevt en massa, så verkar det som att du gör rätt. Men om du hittills har levt ett tråkigt, inrutat eller lite fantasilöst liv så tror jag att du skulle må bättre av att lägga dina pengar på att leva nu, än på att kunna leva längre i samma anda utan att behöva pengatillskott.

Jag håller med de i tråden som anser att man har ett kort liv, och att det livet är ganska bortkastat om man ägnar det åt att sitta och häcka ensam hela livet i en lägenhet någonstans i Sverige. Jag tycker att jag träffar väldigt många ytterligt tråkiga människor som aldrig har upplevt livet som det kan vara när det är som bäst, men som säkert kommer ha mer pengar än jag när de dör. Men jag skulle aldrig byta deras torftiga tillvaro mot mitt liv.

Pengar som mål i sig är enbart av ondo. Pengar är bara ett av flera verktyg för att man ska kunna nå sina verkliga mål i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in