2026-08-14, 00:22
Medlem
doncroces avatar
IF Metall hade inga problem att hylla Geelys köp av Volvo samtidigt som dom har varit helt tysta om att motordelar tillverkade av tvångs-förflyttade slavarbetande Uyghur muslimer skickas till Geely-fabriken i Skövde, som hjälper till att bygga Volvobilar.

Volvo-ägare och arbetare har definitvt mer blod på sina händer än Teslas dito, så rätt åt dom äckliga hycklande medlöparna i IF Metall!
Senast redigerad av doncroce 2026-08-14 kl. 00:56.
Citera
2026-08-14, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Knappast IF Metall som kapitulerar, det är ju alla strejkare som hellre tog en årslön än att fortsätta kämpa.

Sant, men IF metal har använt mycket vapen mot Tesla för att få dom att lägga sig. Nu använder Tesla sitt vapen - PENGAR och det funkade.
Citera
2026-08-14, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Det här kan bli startskottet på en ny svensk modell där vi även återinför laglig rätt/ skyldighet för chefer att aga ostyriga arbetare som mopsar sig.

Ja tack. Titta på vilken generation som uppför sig bäst med vett och etikett. 40-talisterna och äldre som blev agade. Uppfostrade, disciplinerade, flitiga, lojala och ordningssamma. Ordning och reda, pengar på fredag. Mitt i krigstider dessutom.

Sen kom det massa jävla hippies och ärvde världens bästa land som de totalförstörde på 30 år.

Nu måste dagens ungdom städa i 50 år efter dem.
Citera
2026-08-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det är mycket märkligt att fattiga och efterblivna personer här på forumet, här i diskussionen, hyllar den ondskefulla och själviska och giriga Elon Musk. Och ser detta som en seger, för dom själva fast Elon Musk just skjutit dom i ryggen. Det är väl individer med psykopatiska drag som beundrar ännu större psykopater som Elon trots att Elon pissar dom i munnen?

Jag antar IF Metall avbröt av formella skäl, någon teknikalitet, eller av hänsyn till sina medlemmar som på något sätt kommit i kläm.
Så allar fattygs8påå flashback.
Då passar du ju in.
Hur känns det att bli knullade i röven av din invael familjer..
Citera
2026-08-14, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Men om det stämmer vad en tidigare skribent hävdar så blev de strejkande nolltaxerade. Det är god natt för huslån och SGI och även pensionen. Jag kan inte hur strejkkassan fungerar men det blir ju extremt surt även om man sitter hemma naken med öl i handen?

De som strejkade kanske hade de skarpaste knivarna i verktygslådan. Man fick lite pengar och nöjde sig med det. Man tänkte inte ett skit på pension och sånt.
Citera
2026-08-14, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Helsjukt.
Funkar säker bra så länge alla är nöjda. Men...

Hörde för något år sedan om ett åkeri som inte var kollektivanslutet.
Ägaren hade inte betalt in till deras tjänstepensioner i flera år.
Hade de varit kollektivanslutna hade det funnits en försäkring som gör att det betalas in ändå så de anställda får rätt pension.
Nu är de utan många år som tjänstepension skulle betalts in.

Jag är rätt blå politiskt men i sådana här frågor är jag rätt så röd.
Troligen för att jag kommer från en arbetarfamilj även om jag sedan jobbat som chef och har en blå politisk syn.

Detta är för jävligt.
Den som köper en Tesla har tagit ställning i saken.

De som jobbar åt Tesla fick aktier i bolaget som har stigit starkt i värde sen strejken bröt ut. Fackanslutna får ESG-fonder och annat skit tvingat på sig.
Citera
2026-08-14, 00:46
Medlem
Ni som hurrar, hur tänker ni kring att världens rikaste person försöker diktera villkoren på den svenska arbetsmarknaden?
Citera
2026-08-14, 01:03
Medlem
Jag sa det redan från början:

Vems pengar tror du tar slut först?
Metalls strejkkassa,
eller
Elon Musks förmögenhet?
Citera
2026-08-14, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Ni som hurrar, hur tänker ni kring att världens rikaste person försöker diktera villkoren på den svenska arbetsmarknaden?
Det är facket som vill diktera villkoren för Tesla, inte tvärt om.
Citera
2026-08-14, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Vadå styr LO över infrastrukturen i landet eller? Det låter rätt olagligt om LO skulle ha några svartklädda ninja-typer som tar sig in och saboterar el-anläggningar, rör och annat för ett företag. 😅

Hur tror du att strejker gick till back in the day när facken tog sina stora segrar? Fulspel har alltid varit en vinnande faktor. Denna gången spelade tezla fult och vann.
Citera
2026-08-14, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Det kommer inte bli några större konsekvenser förutom att If Metall får sig en stor törn och kommer få slicka såren länge, vi har avtalsfrihet i Sverige.

IF Metall kommer välförtjänt att tappa drösvis med medlemmar, både befintliga och framtida som kommer att avstå från att gå med.
Citera
2026-08-14, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Jag sa det redan från början:

Vems pengar tror du tar slut först?
Metalls strejkkassa,
eller
Elon Musks förmögenhet?

IF Metall har absolut pengar att kunna strejka i tusentals år om det skulle krävas, men det blir ju både tråkigt i längden och en total förlustaffär för de som strejkar. De har redan blivit blåsta på sisodär 300 000kr i bortfallet pensionskapital, de blir väl en 1500-2000kr/månaden lägre pension för de nolltaxerade åren. Samt andra svårigheter med som bolån m.m som är helt omöjligt att få om man inte har en taxerad inkomst.

Största förlorarna är nog strejkarna, ingen som kommer ersätta dom för nolltaxeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in