2026-08-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Eller tvärtom.

Va fan menar du?
Citera
2026-08-13, 19:16
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Va fan menar du?

Varför skall Tesla tvingas på ett kollektivavtal när dom har bättre avtal själva?
Dessutom gör Tesla alldeles utmärkta bilar, så dä som!!!
Citera
2026-08-13, 19:20
Medlem
Citat:
Alla borde bojkotta Tesla nu! Dom kan dra åt helvete.
Detta försvagar fackföreningsrörelsen och öppnar för lönedumpning och sämre villkor för arbetare..om detta kommer vi ta strid.

Fast de har inte lönedumpat eller erbjudit sämre villkor. Strejken handlade om principen med kollektivavtal och inte om villkoren i sig. Hade det handlat om villkoren hade de fått fler att delta i strejken och den hade blivit mer lyckosam.
Citera
2026-08-13, 19:20
Medlem
Citat:
Alla borde bojkotta Tesla nu! Dom kan dra åt helvete.
Detta försvagar fackföreningsrörelsen och öppnar för lönedumpning och sämre villkor för arbetare..om detta kommer vi ta strid.

Folk behöver ju inte jobba där om man inte klarar det... alla företag gillar inte facket. Elon Musk har ju öppet uttalat en skepsis mot fackföreningar... Vid flera tillfällen har han deklarerat att han ”inte håller med om fackföreningsidén” och att fackföreningar skapar en vi-och-dom-mentalitet mellan ledning och anställda. Hans utgångspunkt är att om en arbetsplats organiserar sig fackligt, så beror det på att ledningen har misslyckats.
Senast redigerad av Menea 2026-08-13 kl. 19:23.
Citera
2026-08-13, 19:24
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Jag kommer aldrig att köpa en Tesla iaf! Ut med dom från Sverige.

Bästa bilarna jag har. Kommer byta till nya Teslor var tredje år.

Ska nog hitta någon rolig stripe på bilen. Är du lurad och med i metall så åker du kommunalt looser😁
Citera
2026-08-13, 19:28
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Nej! Facket är till för att sådana stroppiga arbetsgivare som du inte skall utnyttja arbetarna.

Tesla är en av världens bästa arbetsgivare. Som arbetsgivare är dom ett fördömde för mig.

Är du med i facket så får du ingen anställning hos mig. Det är ett krav.

Metall får krypa med svansen mellan bena. Och de strejkande är de som förlorat, lön, SGI och en anställning.

Gå med facket om du vill bli arbetslös 😁😂
Citera
2026-08-13, 19:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Jag kommer aldrig att köpa en Tesla iaf! Ut med dom från Sverige.
Citat:
Exakt. I Sverige skall kollektivavtal och svenska löner gälla.
Jag får en känsla av att ingen av er två funderade på att köpa en ny Tesla innan heller.

Jag blir dock lite sugen, funderar på att öppna upp företagets tjänstebilspolicy för Tesla också, var ändå ett tag sedan vi uppdaterade.
Citera
2026-08-13, 20:13
Medlem
Har de andra förbunden sagt något om sympatiåtgärderna?
Det är ju trots allt den som gjort haft någon egentlig påverkan och gjort att nya laddstationer inte kopplats in osv
Citera
2026-08-13, 20:19
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Inte lika mycket som det har kostat Tesla

80 årslöner på Tesla mer än 100 miljoner 🤔
Citera
2026-08-13, 21:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Fast det där handlar om anställningsskyddet och har väldigt lite med kollektivavtal att göra.
Danmark har också kollektivavtal.
Jo, men det är ändå inte "svenska modellen". Min åsikt är att lagstadgad minimilön och övriga minimivillkor borde lagstadgas, för det är ändå ganska många som jobbar på företag utan kolleltivavtal. På så sätt tar man ifrån fackpamparna makten också, vilket är positivt.
Citera
2026-08-13, 21:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
En betydligt dyrare modell. Höga A-kassenivåer och aktiv arbetsmarknadspolitik kostar pengar
Jo, men det kostar mer med en stelbent arbetsmarkanad á la Sverige.
Citera
2026-08-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, men det är ändå inte "svenska modellen". Min åsikt är att lagstadgad minimilön och övriga minimivillkor borde lagstadgas, för det är ändå ganska många som jobbar på företag utan kolleltivavtal. På så sätt tar man ifrån fackpamparna makten också, vilket är positivt.

Danmark saknar precis som Sverige lagstadgad minimilön.
Du bör nog sluta referera till Danmarks flexicurity om du efterfrågar något helt annat än den svenska modellen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in