2026-08-13, 23:34
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Vår regering borde stifta en lag om att alla företag i Sverige skulle ha kollektivavtal och följa dessa.

Det Tesla gör är för jävligt. Den som köper en sådan bil är förrädare mot Sverige.
Jag är blå i min politiska syn men i detta falla klart mörkröd.
Detta är tokfel.
Köpa ut de som protesterar. Totalt galet.
Jag blir så förbannad för sådant.
Inte mitt Sverige, skicka ut skiten i havet.
Det är sådana som dig som är det som är det värsta med fjantar som hyllar IF Metall och kollektivavtal. Som att kollektivavtal är guds gåva till knegarna och Tesla är de värsta som hänt.

Det finns företag där det finns kollektivavtal och arbetsgivare ändå skiter i att följa detta. Arbetarna försöker få hjälp av IF Metall, som då bara skrattar arbetarna rakt i ansiktet. Har själv varit med om det då jag och mina 8 andra kollegor blev av med jobbet på grund av en påhittad arbetsbrist. IF Metall lyckades i bästa fall att förhandla till 2 extra månadslöner i efterhand. IF Metall gick heller inte direkt lottlösa, de fick några hundra tusen av arbetsgivaren då arbetsgivaren inte blandat in facket när han sa upp oss.

Så jag kan ärligt talat inte säga att jag tycker synd om IF Metall. Att de tog sig vatten över huvudet förstod man ju ganska omgående. Att de sedan insåg detta nästan tre år senare är deras pinsamma problem. Fackpamparna som stått och försökt övertyga media under strejken visar bara hur jävla patetiska de är och främst hur onödigt hög lön de har för sin position. Tesla å andra sidan visar handlingskraft och hur man sköter sånt här utan att tappa hakan.

Vad har folk emot att Tesla gav de missnöjda ett erbjudande om att få en hel årslön för att sluta? Det är väl en väldigt bra deal för att en missnöjd arbetare ska ta sitt och söka andra jobb. Det är enligt mig ett väldigt bra erbjudande, särskilt när det finns massor av andra arbetsplatser som skriker efter personal inom den branschen.
Citera
2026-08-14, 10:18
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har de andra förbunden sagt något om sympatiåtgärderna?
Det är ju trots allt den som gjort haft någon egentlig påverkan och gjort att nya laddstationer inte kopplats in osv
Seko har exempelvis gått ut med att de drar tillbaka sina sympatiåtgärder. Jag utgår ifrån att övriga redan har gjort liknande uttalanden, eller kommer göra det inom kort.
Citera
2026-08-14, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Exakt. I Sverige skall kollektivavtal och svenska löner gälla.
Javisst, där det är AVTALAT! (Men tråkigt att många av dessa avtal kommit till genom ren utpressning, inte från de anställda själva utan från maffiaorganisationer)

Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Alla borde bojkotta Tesla nu! Dom kan dra åt helvete.
Detta försvagar fackföreningsrörelsen och öppnar för lönedumpning och sämre villkor för arbetare..om detta kommer vi ta strid.
Jag är ganska övertygad om att det kommer vara fler som bojkottar IF Metall och övriga fackmaffian än som bojkottar Tesla. En hel del stannar kanske kvar som fackmedlemmar pga rädsla att stå utanför och andra kommer undvika Tesla ett tag till även om dom egentligen vill ha en av rädsla över hur omgivningen uppfattar det, för det är så maffiastrukturer funkar. Men med tiden tror jag att vanligt folk väljer den bil de tycker passar dom bäst.

Den svenska fackföreningsrörelsens pampmakt måste försvagas för att vanliga människor ska få möjlighet till ett bättre inflytande över sina egna arbetsvillkor.
Citera
2026-08-14, 10:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Danmark saknar precis som Sverige lagstadgad minimilön.
Du bör nog sluta referera till Danmarks flexicurity om du efterfrågar något helt annat än den svenska modellen
Det bör jag inte alls. Man kan ju blanda olika modeller också? En ny "svensk modell", med bra a-kassa, ingen las och lagstadgad grundtrygghet på arbetsmarknaden vore bra för Sverige.
Citera
Idag, 08:10
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det bör jag inte alls. Man kan ju blanda olika modeller också? En ny "svensk modell", med bra a-kassa, ingen las och lagstadgad grundtrygghet på arbetsmarknaden vore bra för Sverige.

A-kassorna bör vara fristående från fackens inflytande. Sedan bör ju kollektivavtal vara helt frivilligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in